Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
19 okt  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             SLEDTRAX TESTAR   
TRE HETA CROSSOVERS GÖR UPP I GRÄNSLANDET
2010-11-05
I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?!

Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där skjuts eller skjuter själv. Spanar in tre modeller vars enda uppgift är att överleva, förgöra och leverera. Specialbyggda för att slakta kortväxta snipers eller resliga specialdroider gjorda för snabb klättring uppför höga vallar. De är alla tre maskinerna utrustade till tänderna för att göra processen kort när gränslandet äntras. Vem klarar utmaningarna bäst? Vem slänger in handduken när det tajtar till? Och vem jobbar egentligen som dubbelagent?


Du ska vara tuff om du ska vistas i gränslandet!

Laddar upp med Bourne Ultimatum med Matt Damon. Grym trilogi förövrigt. Finns det någon likhet med dessa tre maskiner funderar jag stilla. Jason Bourne är byggd för att kunna anpassa sig och leverera max till sina uppdragsgivare när de kräver så, i vilken miljö som helst. Vi lämnar biovärlden och kollar om det finns några likheter. 2011-års våldsammaste vildingar från tre fabrikanter. Polaris 800 Switchback Assault 144, Ski-Doo Renegade Backcountry X 800R E-TEC och Lynx Xtrim BoonDocker 800R E-TEC.Värstingklass med utåtriktad verksamhet i all terräng.


Lynx nya crossover Boondocker, en riktig bad boy!

Vad är tanken med dem? Grundtypen har funnits länge nu. Crossovers ska verka och regera i gränslandet. Men med tiden har de slappnat av och gränslandet har blivit mindre och mindre. Ju mer de sneglat mot ledsystemen, desto mer har de tappat mark i lössnö. Nu är den tiden förbi och en ny era tornar upp. Dessa tre crossovers är byggda för att återta all förlorad mark, samt även knycka en hel del till. Från båda lägren, sport och faktiskt även mountain. Men fixar de det i verkligheten? Häng med, nu lyfter vi trottlarna och ger oss iväg till twilight zone!

Iskall Boondocker


Cockpit hos Lynx BoonDocker

Isande kallt, den finska vita öknen håller närmast permafrost. Rotax underverk 800 E-TEC mullrar igång, rent och klippstabilt på tomgången. Tuffar sakta iväg, påklädd som en Sherpa på Mount Everest. Låter maskinen sakta få mjuka upp alla frusna kopplingar och länkage.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Iskall respekt!

Helsike vad kallt! Displayen visade närmare -30 i morse. Motortempen ökar, kanske även maskinen börjat flexa några millimeter. Dynan gör det inte. Åker några kilometer till, ökar farten till knapp touringfart. Såja, nu börjar maskinen vakna. Känns följsam och medgörlig, men ändå distinkt. Ligger som ett lok på leden i den här farten.


Känslomässigt upplevs Boondockern som en mountain, men ändå inte. Förarmiljön lurar skjortan av mig. Både jag och skotern är nu så pass varma att guppen som kompisen precis avverkat där framme börjar kännas intressanta. Okey, ställer mig upp och klämmer full mutter. Yiahaaa! Responsen från Rotax senaste underverk är klart brutal. Smack och jag sätter skidorna in i tredje whoppisen istället för den första som var tänkt. Hinner tänka tjosan samtidigt som jag spjärnar tag i styret och förbereder genomslaget. Som uteblir!

Dämparna suger upp hela rasket och i förvåningen råkar jag trycka full mutter igen. Därmed slängs jag som en vante ner i dynan med benen i horisontalläge bredvid lyset. Hela maskinen skenar då jag krampaktigt håller kvar händerna runt styret - och förstås gasen… Flyger förbi kompisen dansande på rullen som värsta rodeo-killen. "I hjälmen kan ingen höra dig skrika", jo pyttsan! 50 meter längre fram sitter jag förvånande nog kvar. Utan ryggskott och alla plomber i tänderna är kvar. Kompisen stannar och gapskrattar, vad gör du? Konstaterar skärrat att dämperi finns så det räcker för ledkörning - och motor!


Kalasbalans!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


800 kubik med direktinsprutad kraft!

Vad är det här för en maskin? I huvudet ekar, "i gränslandet tas inga fångar". Nej, de skjuts brutalt ner. Boondocker har återtagit en stor del av förlorad mark. Det här är ingen lek utan blodigt allvar! Landskapet byter karaktär, öppnar sig, myrarna ligger vidsträckta. Fortfarande lite tagen av ledegenskaperna styrs kosan mot ett orört fält.


Boondocker… Boondocking. Finn fem fel… Står upp och har en perfekt körställning, viker ner och klämmer in avtryckaren. Alla delar i maskinen svarar gemensamt. Fullt kontrollerad med bra balans läggs en fin båge. Man är plötsligt lössnökung! Byter från vänster båge till höger. Farten hinner öka markant på den korta tiden.


Skön balans!

Nu går det fort! Högersvängen i lössnön läggs med en ansenlig fart och med en skräckblandad förtjusning. Bryter ner maskinen än mer för att få ner farten men mattan driver på ändå. Känns nästan som en lättvariant av en mountain. Till sist ligger vi ner och gör donuts men nu mattas farten och framdriften, markant snabbare än med en äkta mountain vars stora övertag är mattan. Bryter tillbaka och drar upp den på rulle några meter. Motorn levererar och livet leker!!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Förmiddagen blir en enda fest blandat med friåkning och en del led. Kallt? Nejdå, bara fingrarna, läs högertummen, kunde ändra ställning någon gång. Inte en gång sviker Boondockern. De små kullar som finnarna pytsat ut räcker till för både mig och maskinen. Flytet ovanpå lössön som återfinns i t.ex. summit finns inte. Här är det mer brutal lössnöåkning som gäller. Man vräker sig fram i våldsamt vredesmod. Kan det bli mer finskt?

Knivskarp Backcountry


Ski-Doo Renegade Backcountry X 800R E-TEC (Kan ha glömt en mening i namnet, minst!)

Hoppar över på syskonet Ski-Doo Renegade X Backcountry 800R E-Tec. Några veckor har gått. Spelplanen är en annan. Gränslandet är nu ännu större, kontrasterna likaså. Vi är nu i USA, Rocky Mountains. Örnarna spanar ner från sina utsiktsplatser långt däruppe i skyn. Vad väntar de på? Likt spionflyg känns det som de rapporterar ner till fienderna på krigsskådeplatsen. Ska även Backcountryn återta förlorad mark likt Boondockern?


Förarmiljön hos Renegade Backcountry, klassiskt Ski-Doo!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Mattan och boggin fungerar ypperligt!


Blundar och trycker igång motorn, sitter jag på Boondockern eller Backcountryn? Ljudet är förstås väldigt lika, men allt känns ändå annorlunda. Märkligt. Ski-Doos tekniker har nyss tankat upp maskinen, putsat lite och sett till att allt är i sin ordning samt hängt en skylt på styret som det står Sledtrax på. I timmar ska jag och Backcountryn leva livet.


Max attack, håll i hatten gubbar!

Rullar sakta ut från drömstället där alla tillverkare visar upp sina kommande modeller. Inte ens en kilometer behöver gå innan skillnaderna känns. Ski-Doon känns mer sofistikerad, mjukare och lugnare. Tänker på första känslan jag fick kring mountain med Boondockern. Den är som bortblåst på Ski-Doon. Känns mer som en förvuxen XP.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Passar perfekt just nu när vi jagar uppför i kilometer efter kilometer på breda fina leder. Väghållningen är superb, körställningen likaså. Motor och variatorsystem lirar heavy metal. Konstaterar att Ski-Doo verkligen kan det här variatorsetup nuförtiden. Responsen är direktverkande. Full fräs mot kurvan, ett nyp i bromsen så att farten minskar något, lätt gas. Tangerar apex och klämmer fullt. Yes! Kraften är makalöst härlig. Inte tokbrutal utan mjuk, kraftfull och aldrig sinande. Nästan som Yamaha Apex fyrtaktsmotor och det är inte dåligt!


Tänker på Boondockern som faktiskt upplevdes mer brutal. Filosoferar bakom styret en stund och kommer fram till att känslan nog sitter i förarmiljön och då kanske främst i dyna och styre. Viker av och kommer in på en typisk svensk skoterled. Här växer Backcountryn än mer. Fjädringssystemet känns kalasbra. Laddar på allt vad det går tills kroppen tar slut ett par minuter senare… Fort kan man åka, maskinen sätter inte begränsningarna i första taget! I syskonkampen på halvtaskiga leder drar Backcountryn längsta strået.


Hittar en mindre ravin som får agera lekplats en stund. Den där riktiga familjekänslan och den perfekta balansen hittar jag tyvärr aldrig. Renegaden känns fortfarande lite väl vrångstyrig vid sån här körning. Den ligger platt och rätt tungt på skidorna, vägrar lägga sig som jag vill utan övervåld. Perfekt för led, mindre lyckat för snabba bryt i krånglig terräng där minsta felmanöver slutar endera i ett träd eller rejäl vurpa.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Gör några mindre klättringar rakt upp. Klippstabil i uppträdandet och det skottar på bra. Inga större tveksamheter. För 10 år sedan hade det här varit en grym mountain. Idag är den ok rakt upp. Åker som vanligt för högt för mitt eget bästa. Blir livrädd när jag vänder om. Ser inte backen ner. Det lutar ju för fasiken vertikalt rakt ner. Pulsen ökar till max, ångesten bildar en tät ångestdimma runt hjälmen. Fan. I bästa dropp-wannabie-stilen kastar jag mig utför, väntar på en +50-meters luftfärd - som helt uteblir...

Var kanske inte så brant ändå. Men shit vad fort det går, når änden och där finns världens motslag som snabbt kommer närmare. Både jag och maskin skenar.Förbereder för en rejäl krasch. Når motslaget och klämmer in avtryckaren mot styret samt blundar en millisekund. Direktrespons, utan tvekan! Backcountryn bestämmer över både mig och naturen nu. Skidorna drar hårt in i slaget och vi seglar över. Landar som en dröm en bra bit bort.Vilken härlig balans, vilken motor, vilken fjädring!


Stärkt av upplevelsen bär det av mot ett intressant friåkningsparti, fullt med småhopp och lössnö. Hoppen är odramatiska men att lägga en vänstersväng i lössnön är ingen lek. Det går, men inte mer. Jämför man med Boondockern så är Backcountryn smalare i användningsområdet.


I gränslandet bevakas gränslinjen mot lederna mera med Ski-Doon, oavsett terräng så ger den sportarna tokspö när de kommer till gränslandet på besök. Mot mountainhållet är det jobbigare. Där behövs förstärkning från annat håll. Boondockern lyckas åtminstone hålla en del ute samt till och med ta vissa partier men helt klart behövs hjälp. Kvar återstår Polaris egen bad boy i klassen. Flånk ny från grunden. Switchback Assault.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Brutal kraft och sköna vyer, livet leker!

Namnet Assault inte för nöjes skull!


Polaris 800 Switchback Assault 144

Vi flyttar oss tillbaka till tillverkarnas uppställningsplats. Vrider om nyckeln och den semi-insprutade 800:an hoppar enkelt igång. Låter betydligt mer osofistikerat än BRP:s motsvarigheter. Det vibrerar och rister, blåröken ligger tät. Motormatchen är avgjord redan innan vi lämnat området. Hela motorn låter underlig när jag kör ut från området på ett lågt varvtal.


Kommandocentralen hos Assault


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Kommer fram till första rakan, känns som att motorn skriker och bönar om att få andas. Klämmer in tummen en bit och allt förändrar sig. Plötsligt blir det harmoni och skönsång. Lägger tummen mot styret. Nu brakar hela helvetet loss. En vass hög symfoni av skönsång vrålar ut sina lustar. Helt klart en Dr Jekyl och Mr Hyde känsla över upplevelsen. Märkligt fenomen.


Motormässigt när avtryckaren dras in känns ingen väsentlig skillnad mot BRP:s 800:or. Men innan, upp till en fjärdedels gas, är upplevelsen diametralt annorlunda. Körställningen är för mig i det närmaste perfekt. Här kammar Polarisen hem vinsten utan några större problem även om Boondockern sniffar därbak. Farten ökar på de fina lederna. Känslan är helt ok.


Kompisen som nu har Backcountryn hänger nog inte med tänker jag medan ytterligare en lång vänsterkurva tas i maxattack. I vänster ögonbryn ser jag ett par skidspetsar och strax efter kommer Backcountryn ångande förbi. Ledgenerna går inte att dölja hos Backcountryn. Lyckas slitande haka fast i stänklappen men det är på bekostnad av att varenda muskel sprutar mjölksyra. Å andra sidan är det ingen dålig prestation att hyfsat hänga med Renegaden.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Till sist kroknar jag. Letar andra utmaningar. Ser ett underbart whoppiparti, säkert en kilometer långt. Blandat med meterhöga gupp och mindre knölar. Underbart! Älskar den typen av körning. Nu ska Switchback Assaulten få bekänna färg. Fungerar fjädringssystemet? Den okopplade boggin tar de tre första med bravur. Ökar ett snäpp till, landar snett med framvagnen som snabbt och effektivt suger upp min miss. Polaris framvagn är grym!


Ökar nu tempot till allt som går. Får ett tokslag som vrider upp maskinen på sidan snett upp i luften. Det här går åt… Balansen är skrämmande bra. Den lyder de panikslagna åtgärderna, faktiskt minsta vink, trots att vi befinner oss i ett rätt prekärt läge. Landar i ett djupt motslag med halva framvagnen. Genomslag så det sjunger om det. Men ändå konstigt nog fullt kontrollerat. Kursstabiliteten och balansen är ett adelsmärke som man inte kastat bort med nya Switchbacken. Snarare är den förstärkt. Konstaterar dock efter ett tag att man inte fått till dämperiet riktigt bra på den här förseriemaskinen.


Något man sa sig vara medveten om när vi snackade med Polaris efteråt. Utveckling sker hela tiden den här årstiden så att allt ska fungera bra när väl den riktiga produktionen sätter igång. Oavsett det så fick Assaulten se sig akterseglad av de båda BRP-maskinerna i dämperigrenen medan den tog hem styrkepoäng i uppförande.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Kommer fram till ett friåkningsområde efter att ha kört bekvämt i normaltempo. Här gör Assaulten processen kort med de andra. Styrkorna växer i samma takt som bäckravinerna intas. Snabba brytningar mellan träd och svåra passager är inga problem, snarare väldigt underhållande. Motor och variator levererar i tuffa situationer. Responsen är direktverkande. Så även rent körmässigt, fundera på att svänga och du har svängt.




Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Visst, den kräver en fast hand, det här är en värsting på alla sätt. Gjord för en enda sak: återta förlorad terräng! Positionerna har flyttats fram. Vid gränsposteringen där lederna går regerar Ski-Doo Renegade Backcountry 800 E-Tec. Mitt på plan, som en egen sniper lurar Lynx Boondocker och vid gränsposten mot lössnölandet gör Polaris Switchback Assault processen kort med alla som äntrar gränsposteringen. Mitt i denna gryta åker andra crossovers runt och blir nog mäkta imponerade av crossovergängets egna bad boys, kanske tänkande att "en dag, då jäklar"!

Vem vinner till sist striden i gränslandet?


Sitter och smälter alla intryck i tältet tillsammans med en gigantisk brownie och en supernyttig low fat - low carb läsk som lyser friskt illorange. Rena hälsodrycken tydligen! Vilken maskin av dessa passar bäst för mig, vilken är den bästa crossovern, modell bad boy? Svaret är inte entydigt. Bäst och vad som passar mig går nog inte ihop den här gången.


Backcountryn känns tyvärr för ledaktig för min smak, tror jag hittat dubbelagenten i gänget. Ok, fjädring och väghållning är suverän. Motorn är underbar samt inte minst snål utan att tumma på effekten. Kort sagt är 800 E-TEC oslagbar just nu.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Men det finns en annan modell som har samma motor. Boondockern! Här saknas inte busigheten på samma sätt. Den känns helt enkelt lite mer vild och allround. Assaulten då? Ny i nästan varenda del! Kompromisslös och gjord för en enda sak. Återta gränslandet. Maskinernas Matt Damon. Den fixar nog biffen bäst av alla i gränslandet men en viss oroskänsla återfinns kring bränsleförbrukning och dämperiuppsättning. Är detta fixat hos produktionsmaskinerna finns inget annat val för mig än Polarisen, allra helst med aspekten nyfikenhet.


Men idag vet jag inte svaret. Och det är nu jag måste välja. Jag går på trygghet och väljer Lynx Boondocker, en äkta råbarkad agent som levererar och förvånar. Även där finns ju ett mått av nyfikenhet att stilla. Den ultramoderna E-TEC 800:an avgör till sist matchen. Ditt val? Mer led, mitt i mellan eller mer lössnö? Oavsett vad du än väljer så är det tre grymma maskiner som verkligen har attityd och som dessutom står upp för den!


Artikelvinnare! Lynx Boondocker


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Så valde de andra


Underbar balans har nya Switchback Assault!

Tomas: Polaris "uppfann" segmentet och står fortfarande överst på min lista där balans, körställning, fjädring och prestanda regerar.

Johan: För min del blir det Polaris Switchback Assault. Den kanske inte är det förnuftiga valet, men det ack så roliga och kompromisslösa!

Ingemar: Polaris 800 Switchback Assault är det mest välbalanserade monstret i denna klass. Roligast och smidigast ute i snön. Halkar efter Ski-doon på led, men där vistas man ju ändå så lite som möjligt...


Kung på många grenar men känns lite väl civil i gränslandet


Busfrö nr 1


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Booooooondocker! Hästkrafter, snöööööööö och soool. Ett svårslaget framgångsrecept!

 Text:Mikael.Tarander@sledtrax.se
 Foto:Mikael.Tarander@sledtrax.se
Tummen upp Gilla(45) Kommentarer Kommentera(14) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2011-01-28
Av Peter:
Såg att någon ville att Yamahan skulle vara med i testet ,vilket skämt
2010-12-29
Av Emil Linde:
Är mycket nöjd med min orange färgade switchback assualt fjädringen och motor fungerar suveränt. Balansen är grym. Klättrar bra med 44 kammar
2010-11-15
Av Sture:
Min Assault orange/svart kommer v47.
Ska bli kul att prova den med 54mm kammar har kört yamaha nyto förr!
Ni har väldigt bra artikel om skotrar många plus för det.
2010-11-10
Av L-O Landén:
Kul läsning. Bravo.
2010-11-07
Av Anders:
Bara att gratulera till ännu en bra artikel. SWB Assaulten känns som den grymmaste standardmaskinen för oss som bor nedanför fjällen, blir köpsugen bara på utseendet.
2010-11-07
Av Berbres:
Gillar verkligen ert sätt att skriva! Det är inte så pretentiöst och skitnödigt, vilket många av papperstidningarna brukar vara duktiga på... Man kan inte annat än längta efter den dag då man sitter i sadeln själv. :)
2010-11-07
Av Christer:
Varför var inte t.ex. Yamaha Nytro XTX med i testet?
2010-11-06
Av TWR:
Väldigt bra artikel, BCX 800 på intågande, och denhär artikeln bekräftar att jag valt rätt skoter. Tummen upp.
2010-11-06
Av Karlsson:
Boondockern var beställd i våras, nu är de inte långt kvar till v.49. Sååja! Grym sida för övrigt!
2010-11-05
Av Lars:
Tänk om man hade fått den här artikeln i pappersform nu! VÄRLDSKLASS MICKE!

Red svar: Tack Lars! Ett tips, tryck på "Skriv Ut" så har du artikeln i pappersform! Tekniken går framåt... :)
2010-11-05
Av Nyman:
Låter bra det där Switchbacken är beställd sen en månad tillbaka men meden 48 mm matta med hårda kammar . Har haft alla 4 generationerna Switch back . Tarander du var med på min första resa på Switchback en gång - 03 i Ljusnedal . Vi var 3 st med nya Polarisar . Bra sida
2010-11-05
Av Krister:
Mycket bra artikel.
Kan det inte komma SNÖÖÖÖÖÖÖ Snart.
2010-11-05
Av zr800m10:
Kul läsning som i de flesta av era artiklar. Men undrar ju förståss varför ingen Arctic Cat Crossfire var med?

Längtar efter någon provkörning i vinter då Backcountry och Boondocker är maskiner som skulle passa mig.. men vilken av dom?
2010-11-05
Av Johan Hisved:
Ojoj, det är snudd på självplågeri att läsa sånt här när snön fortfarande lyser med sin frånvaro! :-)
Mycket inspirerande läsning må jag säga!

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 ? LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

BAD ASS WIDE TRACK 2018 DEL2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...



#throwback till en härlig vårdag i granskogen! #tbt #sledtrax #lynxsnowmobiles

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo