Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
19 okt  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             REPORTAGE   
HEMMABYGGE
2010-12-07
I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER

Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med sitt stora intresse. Det mesta kretsar för dessa individer kring sitt fantastiska snöfordon och uppfattningen att just deras maskin är den optimala är allmänt utbredd. Diskussionerna om hur en skoter ska se ut kan stundtals bli häftiga när de (oftast hannarna) ibland drabbar samman vid den lokala bardisken. Men så finns det de radikala fritänkarna som inte bara diskuterar. De agerar! Sledtrax har träffat en av dessa hjältar, Petter Sundelin från Lycksele som tröttnade på att snacka, stängde in sig i garaget tillsammans med ett stort knippe rostfritt stål, sin svets och svetsskärm och konstruerade sin egen skoter. Från scratch!

Från dröm till verklighet på mindre än 600 timmar


Egentligen började allt med ett projektarbete i skolan för unge herr Sundelin. Mellan åren 2004 och 2006 konstruerade den blivande storsvetsaren sin första snöskoter. Projektet löpte på och fällorna var många, men skam den som ger sig och våren 2006 var bygget i princip klart för provkörning.


Första skapelsen. En äkta Sundelinare, årsmodell 2006

Resultatet blev egentligen inte så pjåkigt, men helt nöjd var konstruktören inte. Tanken på den perfekta snöskotern hade på allvar börjat gnaga och tankarna snurrade allt mer kring hur en snöskoter egentligen ska se ut. En långvarig sjukdom ger en säker död sägs det och följaktligen fanns det till slut ingen återvändo. Det måste bara göras.

Ritning? ”Nä, kapade bara till några rör och började bränna.” Busenkelt…


De första trevande stegen. Om inte annat så till en prydlig solbränna...

Juli 2008, en stekhet sommardag, skrider Petter Sundelin till verket. Med bestämda steg går han över gården till garaget. I garageporten vänder sig den unge mannen om och låter blicken svepa över omgivningarna en sista gång. Med bister min fäller han ner sin Speedglass skärm och väser mellan tänderna ”may the force be with you”, drar sakta ner porten och är sedan borta.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


I februari 2009 åkte porten åter upp och genom tvåtaktsdimman smattrade det ettriga hamrandet från en Rotax 600 som för brinnande livet pressar ut sin väldoft genom en hemkrökt pipa. Efter ganska exakt 577 arbetstimmar såg en fascinerande skapelse den bleka midvintersolen för första gången. Nu återstod ”bara” att få allt att lira som en enhet.


Här skulle det plöjas ner ytterligare ungefär 200 timmar av finjusteringar och korrigeringar. Totalt börjar vi alltså närma oss 800 timmar intensivt arbete. Då har vi ändå inte räknat in alla de otaliga timmar när Petter suttit med tänkarluvan djupt nerdragen över öronen och de sömnlösa nätterna fyllda med grubblerier.


Böj ett rostfritt rör runt knäskålen och du har en perfekt A-arm

Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Vad hände egentligen där inne, djupt inne i garagets svetsrökfyllda dunkel? Hur gick det till när en påse rör i rostfritt förvandlades till en snöskoter? Ritning? ”Nä, kapade bara till några rör och började bränna.” Busenkelt…


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Visst, lite "fusk" fanns det allt med i bilden, men en smart konstruktör använder det som finns till hands. För enkelhetens skull så användes bulkheaden från en Ski-doo MXZ -02. Fördelarna med detta var många. Bland annat fanns det ju härmed färdiga infästningspunkter för både motor och transmission. Drivlina med variatorer, kedjehus och axlar fick en slaktad MXZ REV släppa till. Även undre A-armarna hämtades från samma patient, medan de övre fick bli en helt egen design. Dämparna i framvagnen hämtades från en Arctic Cat av okänt ursprung.


Börjar påminna om en snöskoter, eller hur?

Med bulkheaden som utgångspunkt lades rostfria rör ut och sakta började bygget ta form. Det fackverk av rör som bildar bandtunnel vinklades upp tio grader. En egenhändigt uträknad pyramid placerades över motorn. Tyvärr räknar man inte på riktigt samma sätt i Kanada som i Lycksele och A-armarna passade inte riktigt in. På med tänkarluvan igen. Idé går till tanke som går till handling. Vips hade armarna fått nya vinklar på infästningarna och passade plötsligt in i bilden som snurrade runt, runt i Petter Sundelins huvud.


Egenhändigt designade vändhjul trixades till "lite vid sidan av"

Längre in i garaget ligger vid det här laget en PPS boggie och väntar på sin tur. Fram med den nu aningen smutsiga tänkarluvan igen. Efter lite klurande och testande så passade PPS boggien som en smäck och efter att den utrustats med skenor från XTrim så stod skelettet för första gången på helt egna ben.

”Man tager vad man haver” sa en gång en viss Kajsa Warg. Lite så har det varit under byggets gång. Förutom motor och drivlina, så har även reglage och huv hämtats från Ski-doo REV. Maskinens två bränsletankar kommer ursprungligen från en Volvo lastbil (!).


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Hur känns då en nöjesmaskin i rostfritt?


Men hur fungerar det hela då? Är den överhuvudtaget körbar? Vi stämde träff en gråkall februarilördag för att ta reda på sanningen. När undertecknad kommer till mötesplatsen har ett gäng förväntansfulla Lyckselegrabbar precis börjat lasta av sina maskiner. Unge herr Sundelin visar stolt upp sin skapelse och man kan inte annat än häpna och imponeras av vad man ser. Finishen är väl kanske inte vad vi skulle kalla högglanspolerat, men det har ju aldrig varit prio ett heller.


Egenkonstruerad näverlur i rostfritt

Petter drar igång maskinen och ljudet från den hembockade pipan får luften att vibrera och det börjar liksom att klia i öronen. Öronvaxet släpper i stora kakor och instinktivt åker pekfingrarna in i hörselgångarna. Öronproppar rekommenderas å det kraftigaste!


Vissa maskiner har bäversvans. Denna har en jättestor flugsmälla

Undertecknad tar täten och vi drar iväg på några mil transfer upp till lössnön och de orörda branterna. Fastän jag ligger flera skoterlängder framför och med några maskiner mellan mig och Petter hör jag genom vindbruset i min egen hjälm ett avlägset ÖÖÖÖÖP, ÖÖÖÖÖP från en råmande Rotax som andas så fritt det bara är möjligt. Undrar just hur det känns att köra den maskinen?


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Vi kommer högre upp och snön blir djupare och lösare. Nu är det äntligen dags att svänga av leden och börja betvinga myrar och branter. Första myren avverkas och efter bara några minuter finns det inte så väldigt många kvadratcentimeter orörd snö kvar. Jag stannar för att knäppa några bilder på det flygande, brölande hembygget och slås av hur lättmanövrerad den verkar. Framkomligheten verkar helt OK och smidigheten likaså.


Då nästa myr även den är totalt uppkörd stannar vi för lite förfriskningar. Vi har stannat precis i kanten nedanför fjället och allteftersom krafterna återvänder börjar vi kasta lystna blickar mot branterna. Terrängen här består av en brant lågfjällssluttning som täcks av senvuxen gran hela vägen upp till trädgränsen. Träden står ganska glest och körningen här blir alltid intressant.Här spenderas nära nog en timme och fastkörningarna är nästan lika många som rejäla. Som det gamla talesättet lyder; kan du ta dig lös utan hjälp är det ingen riktig fastkörning!

Tinnitus? Javisst!


Undertecknad fick den stora äran att provköra skapelsen några varv ute på myren. Tyvärr utan öronproppar så första intrycket blev något i stil med en Rammsteinkonsert placerad alldeles framför arenans största högtalare. Men efter några sekunder hade kroppen själv fixat detta genom att helt enkelt se till att öronen slagit lock. Åker iväg och känner lite på maskinen. Svarar utan tvekan riktigt bra på gasen.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Provar några svängar och måste erkänna att jag häpnar över balansen. Maskinen reagerar direkt på viktförflyttningar och drivet långt nere i svängarna imponerar. Enda smolket är att den inte riktigt orkar hålla varven när man tvärt bryter ner den i snön. Detta får dock ses som en brakskit i Globen om man tänker på att maskinen faktiskt har uppkommit ur en stor hög av rostfria rör! Handbyggd av en skicklig kille från Lycksele.


När jag stannar tittar Petter nervöst på mig och frågar ängsligt: Nå, vad tror du?

VA?! Svarar jag då jag tydligt ser att hans läppar rör sig men hör inget annat än ett dovt tjutande i öronen. Visst fungerar det och jag måste säga att jag är djupt imponerad. Vi åker tillbaka mot civilisationen och grabbarnas väntande bilar. På vägen ner funderar jag över vilken övertygelse det måste krävas för att ro ett sådant här projekt i land. För en annan som knappt har tålamod att bygga en vanlig plastbyggsats färdig verkar det nästan overkligt…


Helt klart har vi fått se och provköra ett otroligt spännande bygge. Ett projekt som många drömmer om, några påbörjar och nästan inga orkar genomföra. Hängivenhet tillsammans med mycket kunnande och ett uns galenskap är några egenskaper som man bör besitta.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Petter Sundelin, mästare på rostfritt

Våra vägar skiljs åt för denna gång, men något säger mig att vi kommer att höra av Petter Sundelin i framtiden. I skrivandes stund har 600 motorn fått lämna plats för en lite tuffare 800. Sommaren har utöver utökningen av egna firman ägnats åt fördjupning i avgaspipans funktion. En helt egen konstruktion av pipa blev resultatet av dessa studier. Som sagt, fortsättning lär följa…

 Text:Ingemar.Forsell@sledtrax.se
 Foto:Ingemar och Petter Sundelin
Tummen upp Gilla(35) Kommentarer Kommentera(3) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2010-12-09
Av P.Eriksson:
Vilket bygge!
Fenomenalt skriven artikel, hör nästan hur maskinen låter....
2010-12-07
Av Leif:
Imponerande konstruktör och imponerande artikel!
2010-12-07
Av Berbres:
Härligt att se att det finns lite uppfinningsrikt folk ute i landet! Många och stora kudos till Petter som har bevisat att man inte absolut måste köpa en färdig maskin alla gånger...

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 ? LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

BAD ASS WIDE TRACK 2018 DEL2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...



#throwback till en härlig vårdag i granskogen! #tbt #sledtrax #lynxsnowmobiles

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo