Sommar
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
21 aug  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             SLEDTRAX TESTAR   
Yamaha APEX XTX, Arctic Cat F8 EXT, Polaris SWITCHBACK ASSAULT, Lynx X-TRIM BOONDOCKER
2011-02-28
TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER

Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här hemma. Upp till halva låret med snö som fått sätta sig, och en eller ett par decimeter nysnö ovanpå. Vädret visade sig från sin bästa sida med sol och tre-fyra grader kallt. Lederna var sladdade och myrarna låg fullständigt orörda. Med andra ord, allt upplagt för rejält test av crossovers! Så lås dörren, stäng TV:n och slå av telefonen, nu startar det mest omfattande test Sledtrax hittills gjort på hemmaplan! @your service!


Yamaha Apex XTX

Likt ett startfält i en skotercrosstävling kommer en liten grupp skotrar pumpgasande över ett gnistrande snötäcke. Det är varmkörning inför dagens hårda tester. Lite lek i form av snösprut på varandra hör till, innan vi drar över sjön och letar upp en orörd vik. Vattennivån i sjön är sänkt och längs stränderna där isen ligger på land finns fina lekplatser.

Boondocking och bus


Yamaha Apex XTX gillar verkligen att dansa på rullen över kanterna tills man släpper gasen och slår ner med en duns så lössnön flyger. Därefter styrs skidorna lite åt höger samtidigt som föraren lutar vänster och tummen trycks in, motorljudet är hårresande och 44-mattan spinner vilt när skotern går runt i en tajt halvcirkel innan maskinen tar luft utför den nyss nämnda kanten. Grenen "Tajtaste piruetten" vinner Apex XTX lätt, fränt! Bara en gång till… Det är nästan sjukt hur en sån här maskin kan trivas utanför leden på det sätt som Apex XTX gör.


Arctic Cat F8 EXT

Samtidigt ger Tomas allt ute på myren med Arctic Cat F8 EXT. Det ser roligt ut, snön sprutar åt alla håll men mest över huven på skotern när han lägger ner den och gör fina serpentinspår. Efteråt är han lite sliten, Arcticen vill helst ha båda skidorna planterade på jorden och det kräver rejält med jobb att bryta omkull den.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Skillnaden mot bror Crossfire är total både på led och vid boondocking.
Motorljudet påminner om en motocrosscykel, vasst och riktigt ettrigt. Prestandan är likadan som ljudet, ett jäkla ös helt enkelt. Lättstyrt och lättkört är ledorden i övrigt, men den trivs bäst på leden.


Vi byter maskiner och Lars sätter sig på Lynx X-Trim Boondocker 800 E-Tec. Styrets höjd inbjuder till stående körning och samtidigt som han trycker till på gasen flyttas kroppsvikten åt vänster, högra skidan lyfter en halvmeter och gör en lång fin båge i snön innan han bestämmer sig för att vända helt och hållet, vrider styret lite åt höger, lutar ännu mer inåt och drar på fullt. Det blir en regelrätt sladd i pudret och skotern drar sig själv upp och rakt fram igen.


Lynx X-Trim Boondocker 800 E-Tec

Gassvaret är klockrent, men E-tec motorn verkar inte ge så mycket effekt på delgas (eller spökar variatoruppsättningen?) som de andra utan vill ha full plugg, helst 8000 rpm JÄMT. Vi blev lite fundersamma över Lynxens oljeförbrukning, den var hög under testet. Betydligt högre mot de andra som kördes likvärdigt. Lynxen var faktiskt enda skotern som vi behövde fylla på med olja.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Tyvärr hade vi svårt att exakt mäta upp olje- och bensinförbrukningen under testet men rent subjektivt drog Lynxen ungefär dubbelt så mycket olja jämfört med Polarisen och Arcticen vilket får anses mycket anmärkningsvärt. Bränslemässigt var alla maskiner relativt likvärdiga. Vi beklagar att vi tyvärr inte kan redovisa exakt förbrukning av olika anledningar, bland annat fyllde vi på från dunkar.


En liten glänta i skogen vid stranden som är ganska brant inbjuder till klättring. Här får finnen jobba hårt, det går på ren kraft uppåt och det blir helt avgörande att flytta från sida till sida för att styra, men det slutar ändå i en begravd rotvälta. I med backen och åka ner ett par meter, så är det bara att börja om! Boondockern är riktigt lättkörd i lössnön med sin smala spårvidd samt lugn och fin i uppträdandet.


Polaris 800 Switchback Assault 144

Ser ut över en vik nedanför där nysnön har drivit in och ligger djupare än på övriga sjön. En Polaris 800 Switchback Assault river upp tystnaden och lössnön, den skotern behöver ingen slutburk för den ryter som ett vilddjur helt original! Det är så lekande lätt att bara ligga och slösurfa med Assaulten. Inget brytande eller gasande, bara luta dig lite dit du vill åka och maskinen servar dig perfekt.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Magiskt!

Åkningen blir så behaglig att man börjar tänka på andra saker, som vad fint snön gnistrar just här och vad härligt det är med vinter… Tills djävulen tar överhanden och gasen limmas mot styret, båda fötterna på vänster fotbräda och vänsterhanden smekande snötäcket, runt runt i cirklar med ett elakt vrålande från motorn! Polaris har verkligen fixat fram en toppenmaskin.

MAXAT PÅ LEDEN


Nu drar vi vidare och ut på leden, hoppar mellan maskinerna vid varje stopp för att få känna skillnaderna. Just lederna är väldigt skiftande i karaktär, från ospårat till osladdat och nysladdat. I lösare före, osladdat, blir styrförmågan väldigt utslagsgivande för hur hårt man vågar köra.


Ingen kommer ihåg en fegis, Micke fortsätter gasa trots att det går rakt fram och utanför leden i en svag vänstersväng - och vi andra följer i nästan samma spår! Konstigt hur det är… Lynxen har eftermarknadsskidor monterade och blir diskad i grenen, men av de andra maskinerna är det Polaris som klarar det bäst eftersom Arcticen har lite för hala skidor och Yamahan gärna vandrar utåt vid maxfart på grund av större vikt och den sköna viktförskjutningen som sker så länge man håller full mutter.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


När leden längre fram blir slät och fin men full av whoopies eller små kullar som man kanske säger, börjar vi känna på stötdämperiet. I kilometer efter kilometer avverkas världens, som det känns i benen, längsta whoppiesektion.

Fjädring och dämpare avgör när det blir riktigt tufft


Lynxen vill braka igenom i framänden så det känns som hela skotern ska gå av i vissa motslag, medan den bakre dämparen aldrig når botten utan håller emot som den vore gjord av fjäderstål. Finsk sisu! I lite lugnare tempo fungerar framänden okey medan bakdelen blir ännu manligare i sin hårdhet och därmed än mindre följsam.


Full karamell över kullarna med skidorna i luften fungerar som marmelad på rostad macka: kalas! Men så snart framänden till sist klafsar ner så blir upplevelsen tvärt avslutad. Vi tycker Lynxen helt enkelt är för hårt uppsatt i boggin medan framänden gärna fått stå emot mer.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Polarisen dansar på pucklarna och lever stort på sitt lätta chassie som får kompensera det inte dämpare och fjädrar klarar. Fjädringen fungerar men känns ofta underlig i vissa situationer. För även om framvagnen lyckas hålla emot så upplevs den både för stum och för mjuk på samma gång. Den stora fördelen med framvagnen är att den är riktstabil även om allt slutar i ett brak i någon håla. Bakre regionen, d.v.s. boggin, känns aningen sprättig samt osofistikerad i den här miljön.


Trots det fixar Assaulten färden å det beror till stor del på körställning, ett välavstämt chassie samt vikten på skotern. Walker Evans framdämpare har en konisk nål som stryper flödet i ett genomströmningshål i takt med att dämparen komprimeras. De är kapabla, men när de inte orkar längre så slår de ihop rejält. Boggin är uppbyggd med vanliga clickerdämpare utan nål.

Centerfjädern känns alldeles för mjuk så den spänner vi drygt ett varv samt klickar på kompressionen några hack, vilket hjälper något. Bakre fjäder och dämpare för ett mer märkligt liv. Det känns som att fjädern inte orkar hålla upp skotern när full mutter hålls, samtidigt känns den ändå hård på nåt udda sätt.Vi skulle vilja leka lite med fjädrarna och dämparschimsningen, vi tror att det finns mer att hämta för att få en lugnare och samtidigt skönare gång.


Den minst sagt manliga Yamahan klarar trots sitt vikthandikapp den här sessionen riktigt, riktigt bra. Det känns när den dunsar ner i hålorna och när farten ökar samt motslagen blir för stora vill den helst skapa en egen väg genom allt. Backar man av bara lite lite grann så upplevs Yamahan mycket väljusterad. Den sväljer utan knot det mesta utan att vara stum och dum. Klart imponerande.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Dessutom är den mycket ärlig i sitt uppförande. Nu är Apexen en "sittskoter" så i de värsta slagen har man ett handikapp, tur såna gånger att dämparna orkar hålla emot riktigt bra. Hela skotern känns helt enkelt bra uppsatt i fjädrar och stötdämpare. Kul! Återigen visar Yamaha att man kan det här med crossovers riktigt bra. Skönt också att Yamaha Scandinavia klokt nog kompletterade med 44-mattan för den sitter som en smäck både på och utanför leden på den vassa Apex XTX:n.


På Arctic Cat F8 EXT sitter en sliten man som kört ur sig fullständigt på de andra maskinerna. Valet F8 EXT var enkelt, man åker bekvämt och avslappnat på EXT:n. Framför ligger en 5 kilometer lång galen led. Micke pustar och släpper alla framför. De får åka bäst de vill tänker han. Vilket förstås alla gör… De första kullarna passeras och de andra ökar avståndet.


Han provar att klämma in högertummen mot styret för att inte bli allt för långt efter. På ett nafs är han ikapp. Ligger bakom och kör förvånansvärt avslappnat trots noll i energi kvar. Vissa slag kastar skotern lite åt sidan men inte plötsligt utan mer kontrollerat. Känns som allt förvarnas några tiondelar innan med EXT:n. En intressant upplevelse. Fjädringen fungerar riktigt bra och känns väluppsatt.

Man och maskin trivs bra ihop, ökar därför farten lite till. Men nu börjar den gny lite. Inte så att den vägrar utan mer: "meeeen måste du.. pust". Tempot backas därför tillbaka så pass att det fortfarande är kul. F8:a EXT är en riktigt fin ledåkarskoter som sparar rygg, axlar och ben. Man åker avslappnat och mjukt helt enkelt. Den största plumpen tycker vi är den extremt breda (och hala) dynan som gör att du sitter eller står väldigt bredbent, men okey, bekväm är den för stussen...


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

På fina leder vittras det nu blod


Till sist avslutas världens längsta whoppiesektion. Leden ändrar karaktär och blir slät som en rakad, tja nåt… Vi adderar vinnarrecept som mjuka krön och svepande kurvor toppat med långa rakor. Här premieras en annan typ av väghållning samt massor av effekt. F8:an och Apexen vittrar blod och det är inte sitt eget!


Switchback Assaulten skjuter iväg som en kanonkula. Vilket sjukt härligt mellanregister den har. Variatorn är grymt skönt uppsatt. Den långa mattan, det vidunderliga greppet samt sättningen av boggin gör att Polarisen gärna söker sig rakt fram om man inte är aktiv med bromsen och nyper fast skidorna. Sådär riktigt busfort går det inte och de lite nyckfulla egenskaperna på fjädringen inger inte fullt förtroende när man ser att man kommer att landa i ett motslag efter hoppet. Det gör att man gärna drar av något för att öka säkerhetsmarginalerna.

Tro nu inte att det går sakta! Nej glöm det, vi kör maskinerna på gränsen många många gånger. Innan dess är det svårt att få fram egenskaperna som skiljer.Något som verkligen sticker ut på Assaulten är den rent vansinniga körglädje som maskinen levererar i stort sett konstant. Fun factorn är 9,9 av 10 även om ledegenskaperna rent tekniskt och fartmässigt inte når upp till dessa nivåer.


Framför laddar Boondockern över ett krön med skidorna rakt upp. På snabba leder med svepande kurvor blir körningen lätt av karaktären peka och skjut. Det går inte att sladda genom kurvorna och den är rätt tippig. Variatoruppsättningen gör att du vill hålla stumt för att få bästa drag. Så, full fart in mot kurvan - bromsa hårt och utnyttja mattgreppet - sväng lugnt och fint och rikta in skidorna i rätt riktning - full gas igen - PANG!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Den här leden är mumma för testets tyngre garde. Ni vet redan att Yamahan har styrservo och vassare skidor och annan framvagnsgeometri än förut. Motorn är uppdaterad och man sitter lite lägre än på de andra hojarna. Sammantaget ger det en maskin som snabbt utmärker sig som favoriten på snabba, öppna leder. Fjädringen orkar mer än du tror och det går verkligen att köra sjukt fort med Yamahan på den här typen av led. Dessutom är det löjligt roligt, eftersom axet är makalöst bra, motorn ryter så att håret reser sig på armarna och det är allmänt underbart att knäppa apex i kurva efter kurva.


Arcticen är nästan lika kul: den har lika mycket motor, lika bra grepp, styr lika lätt utan servo, är ännu vilsammare än Yamahan. Men den saknar lite nerv som Yamahan har. Lite jävlar anamma helt enkelt. Kan man leva utan det är Arcticen den bästa långfärdsmaskinen: klarar lätt 60 mil utan träsmak i baken eller akut dövhet

PRESTANDA


Och så det som ni väntat på… hur fort går skotrarna?

Det sjunger i isen nere på den avlysta fartsträckan. Det låter som ett Gripen jaktplan närmar sig. Fötterna skakar lite grann och Micke trampar oroligt bakom radarn. Långt där borta växer en liten prick till allt snabbare. Och snabbare. Och snabbare! Micke flämtar efter andan när Tomas passerar med Apexen, det känns rent fysiskt i kroppen att det går fort. Jättefort!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Prestandamonster som levererar!

Och visst, lakeracern med off-pist ambitioner från Yamaha har klart högst toppfart på vår hårdpackade teststräcka. Nu får den betalt för det breda effektregistret i den vassa fyrsmällan. Trots att mattan har 44 mm kammar orkar den upp i 166 km/h! Hastighetsmätaren på Apexen är så exakt som man kan begära och visar 167 km/h. En avvikelse på 1 km/h är rekordbra. Man undrar vad en lågkamsmatta med dubb skulle ge för toppfart på rent isföre? 180? Ännu mer? På lätt före är Yamman i alla fall testets högfartsprojektil nummer 1. Undisputed champion! De andra är inte ens i närheten.


Skoter_____________Radarmätt toppfart_____Mätarfart
Apex XTX________________166________________167
Switchback Assault________154________________167
F8 EXT__________________151__________Trasig mätare
X-Trim Boondocker_________146________________155


Över till accelerationstestet. Vi har perfekta förhållanden nere på sjön. Ca 5 cm snö ovanpå ett fastfruset snölager. Det greppar kanonbra för alla maskiner och vi kan verkligen testa motor, chassi och förstås variatorerna som är nyckeln till prestanda! Vi kör testet enligt den gamla klassiska metoden: dragrace med alla fyra maskiner samtidigt över en sträcka på ca 500 meter. Vi har Per som starter och enväldig domare. Vi linar upp för första repan. Alla nickar till Per: vi är redo för start. Han rycker armen och starten går.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Innan körningen har vi spekulerat i vem som egentligen är snabbast. Lynxen har fått många röster, den har TRA-variator, matta med herrejösses-kammar och en enligt dyno-tester apstark 800 E-tec motor. Allt talar för Lynxen alltså. Resultatet efter första repan gör att vi kör många race i rad. Stämmer det verkligen? Jo, det gör det. Lynxen är nämligen klart segast av de fyra. Inte en chans från start till mål. Den tappar hela vägen till de andra.


Accsnabbast!

Beroende på starten är det jämnt mellan Yamahan och Arcticen. Yamahan tar alltid ledningen med drygt en skoterlängd de första tvåhundra metrarna, men sedan kommer Arcticen starkt och vevar in hela försprånget. Hade vi kört 1000 meter hade den varit före 9 gånger av 10. Men åt Switchbacken är det inget att göra. Den är helt enkelt kvickast, oavsett hur vi byter förare och spår. Den är snabbast iväg och drar ifrån hela vägen och är testets snabbaste när det gäller rå acceleration.

Diskussion kring prestanda


Hur kan det bli så här då? Tja, effekt är ju kung. Men det ska vara effekt som ger drivkraft framåt. Lynx har en historia av att ha lite mer tungdrivna boggies samt chassin och tyvärr allt för ofta variatorkalibreringar som gud glömde. Här finns mycket att hämta för den som vill laborera lite med ramper, vikter och fjädrar. Ett tips kan ju vara att titta på vad som sitter i motsvarande Ski-Doomodeller, de brukar alltid ha en vassare variatorsetup.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Yamahan och Arcticen har riktigt långa sprintben, men vi trodde nog att Arcticen skulle ha ännu högre top speed faktiskt. På Apexen känns det som det aldrig slutar att mata, motorn ylar på 10500 rpm och det känns som man ska lätta från marken vilken sekund som helst. Den är fantastiskt underhållande och sätter sig på hasorna när man ger benet. Arcticen är rätt lika, men mindre drama queen i uppförandet.


Att Polarisen är snabb kände vi redan i USA i våras, och det gäller framförallt i mellanregistret, där det är som viktigast. I grenen kurva-till-kurva regerar Switchbacken ohotad. Cobramattan ger fantastiskt grepp i allt utom riktigt lös snö. Lägg till bra avstämda variatorer och du har svaret varför den är snabbast, trots att det finns mer eller mindre seriösa dynotester som visar ett klart effekthandikapp för Polaris. Men gott folk, skoter körs ute i naturen och inte i en bromsbänk…

SUMMERING


Vad ska man ha en crossover till? Tja, både för led och offpist förstås. Men i vilka proportioner? Om vi försöker ranka hur bra maskinerna är på respektive område så blir det faktiskt ganska enkelt att välja rätt.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


PÅ SIDAN AV

Om vi börjar med offpist: här är Lynxen och Polarisen klart bäst, med ett litet plus för Polarisen för att den är så lättkörd och intuitiv i uppträdandet. Den gör dig till en mycket bättre lössnöpilot än du är, lite dopingvarning nästan, så bra är den. Lynxen trivs också som fisken i vattnet ute på en myr även om den kräver lite mer jobb.


Yamahan är förvånansvärt rolig, med bättre balans än vi minns från förut, bra bärighet i skidorna och utmärkt driv i 44-mattan. Arcticen har en stor nackdel: den vill inte släppa markkontakten med skidorna. Nej, här krävs bestämda tag och att man visar vem som är husse. Skidorna är lite för smala, men mattan bär jättefint för småputtrande runt i terränglådan.


PÅ LEDEN

På leden på väg till favoritmyren är det lite tvärtom. Lynxen vill att den vägen är så kort som möjligt. Sedan är det ganska jämnt skägg mellan de övriga tre, där Yamahan ändå är roligast, Arcticen bekvämast och Polarisen hysteriskt rolig.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Skillnaden blir inte så stor när det guppar till sig och det ska vara en riktigt, riktigt enduro-dålig led innan man känner sig obekväm på någon maskin. När det händer sviktar Yamahan först, följd av Polarisen. Kort, kort efter är det mer jämt skägg mellan Arcticen och Lynxen. Men förstå oss rätt, alla maskiner funkar på led, även riktigt usla sådana.


KÖRGLÄDJE

Fun Factor då? Säg att du är en erfaren pilot, du vill ha en maskin som du inte ledsnar på, du vill att det bubblar i magen när du är ute och kör (inte av gaser utan av glädje…), du vill att det ska kittla längs ryggen när du slår på gasen i fjällbranten… är du en sådan förare så väljer du Polarisen först, sedan Yamahan om du sätter led före myr och Lynxen om du prioriterar tvärtom.


Arcticen är testets mest utpräglade ledmaskin, trots lång matta med mycket kammar. Men om du byter till bredare skidor har du en skoter med jättebra lössnöegenskaper, om man "bara" vill ta sig fram. Glöm avancerad lek och bus i det vita pudret, det är inte riktigt F8:ans kopp te.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

TOTALVINNARE


Slutord får bli att skotrarna är oväntat olika i uppträdandet, alla har minst en bra egenskap och de är alla bra köp för den som vill ha en allround skoter med mesta möjliga prestanda under huven. Överst på crossover-tronen, sett till helheten, sätter vi en stjärna från Minnesota: Polaris 800 Switchback Assault, den är helt enkelt nästan kriminellt rolig!

Epilog


Det här var en av de absolut roligaste och bästa tester vi någonsin genomfört. Tyvärr fick vi inte tag i någon Ski-Doo Renegade Back Country vilket var synd. Hur som så var förhållandena i testområdet i det närmaste optimala för ett seriöst Crossovertest. Skotrarna visade klara skillnader och ingen föll igenom vilket känns tryggt, alla levererade på sitt sätt. Vi hoppas och tror att ni genom denna artikel fått en insikt vad som skiljer och vilka styrkor/svagheter respektive maskin verkligen har. Det har åtminstone för oss varit ett stort nöje att leverera denna artikel till er!

Vill ni läsa om teknisk data? Kolla här:
- Arctic Cat F8 EXT 
- Lynx Xtrim BoonDocker 800R E-TEC
- Polaris 800 Swithcback Assault 144 
- Yamaha Apex X-TX 

Vill du se fler sköna bilder? Kolla neråt!
Vill du ha testet i pappersform? Tryck på PRINT!
Vill du betala för artikeln? Köp bensin eller spara till en ny skoter istället!
Tycker du att artikeln var ok? Vi tycker om kommentarer från er, det sporrar!

@ your service - Sledtrax - Micke T, Tomas F och Lars P, Ride safe!



Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar



 Text:Lars P, Tomas F Micke T
 Foto:Mikael.Tarander@sledtrax.se
Tummen upp Gilla(58) Kommentarer Kommentera(24) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2012-02-23
Av Yamaha:
Ny läsare hos er, men jag måste hålla med övriga om att ni har klart grymma repotage, bra jobbat!! Tänkte på att Yammas kvalitet än idag står sig långt över övriga när jag såg summeringen av hastigheterna på isen. Alla andra märken har riktiga glädjemätare och en (dessutom nästan helt ny skoter antar jag) har en paj mätare. Inte svår att välja märke tycker jag som gillar att köra skoter inte meka...
2011-09-10
Av Niklas:
Vad var det för matta på Switchbacken under detta test? För övrigt otroligt intressant läsning! Bra gjort.

---
Red svarar: Tack! Det var std för 2011 alltså en 34 mm cobra.
2011-03-09
Av Michael Pålsson:
Oavsett vilket skotermärke man föredrar så kan man inte ungå att imponeras av era testartiklar. Fantastiskt välskrivna med många intressanta synpunkter. En ren glädje att läsa oavsett om "mitt" märke vann ronden eller ej. Hatten av och fortsätt så här.
2011-03-02
Av Emil:
Polarisen låter helt klart roligast precis
vad jag oxå misstänkt.
2011-03-02
Av Sture:
Mycket bra kommer att fortsätta att läsa er nättidning.
www.sturej.se
2011-03-02
Av ski-doo:
bra som vanligt !
2011-03-02
Av Jmo:
Jag vill ha ert jobb!
2011-03-02
Av 5%:
Ni var i Vassjön va?
En gammal CF7 drog ju jämt mot Switchbacken
2011-03-01
Av F8 ext:
Fick ni aldrig snö på variatorerna när ni la ner F8:an på vä. sida i lössnön?
Händer mig varje gång... sen sitter man fast.Bra test!
2011-03-01
Av Shanti:
Tack för läsningen!
2011-03-01
Av Pira:
Som vanligt underbar läsning! Grymt att ni drar till USA också.
2011-03-01
Av Micke Andersson:
Har precis parkerat min Apex xtx efter lite lek på myren, hur kul som helst.
2011-03-01
Av A,J:
Grymt bra jobbat, ni kör dom maskiner ni har tillgång med och det hoppas jag övriga förstår också.
super bra test med ris o ros de behövs.
2011-03-01
Av BCX:
Eller Ski-Doo BCX:en. Skulle ha varit bra att få med den. Men annars mycket bra skrivet och fina bilder. Mera sånt!
2011-03-01
Av Åsnan:
Varför finns ingen Viking 540 med?? Eller Arctic Cat Bearcat...
2011-03-01
Av Morgan:
Håller med Hendrik.
Varför inte en Crossfire 800 ?
2011-03-01
Av Hasse Larsson:
Grymt härligt reportage, jag ska ju iväg till jobbet nu men kan inte sluta läsa och njuta av alla fina bilder!
Ska bli mkt spännande att se nya långa Rush med 345 matta mot dessa lössnömaskiner. Lika kul varje gång att gå in i min favoritlista på datorn och klicka på Sledtrax.se
2011-03-01
Av NYMAN:
Inget nytt under solen .
2011-02-28
Av jw:
Kanon bra test körningsrepotage! Ser redan framimot nästa år för ett liknande test med Switchbach pro-r 800 med i matchen !
2011-02-28
Av Ante:
Kanontest som vanligt! :)
2011-02-28
Av Jonas:
kanon
2011-02-28
Av Magnus:
Thank u very many för detta test! Riktigt bra!
De bringar klarhet i mitt val av maskin!
2011-02-28
Av Isti:
Kul läsning ! fina bilder mer mer 2012 :-)
2011-02-28
Av Henrik:
mycket bra genomfört test med både ris å ros, tummen upp!! synd bara att ni inte hade med en 800 crossfire i testet..

SÄSONGEN 16/17 ÄNTLIGEN HÄR! Äntligen har tiden kommit då dagarna blir kortare, luften...

BILLIGARE FÖRSÄKRING FÖR SKOTERÅKARE MED RYGGSKYDD Att ha ryggskydd eller skyddsväst vid skoterkörning är...

POLARIS 800 SKS 155" - THE GAME CHANGER Swisch, pang, bom. Så hade ytterligare en vinter passerat! Vi hade ett...

MOUNTAIN 150 2017 - HÅRDARE FIGHT OM PUDRET ÄN NÅGONSIN Här är maskinerna som skall besegra de orörda branterna och...

LYNX BOONDOCKER DS4100 800R - VÄRLDENS LÄNGSTA FINNE SUMMERAS! Då var det alltså dags, att summera vinterns äventyr med Lynx längsta...

MOUNTAIN (120) - LÖSSNÖPRESTANDA SOM UTMANAR STORASYSKONEN PÅ ALLVAR Minstingarna i mountainsegmentet har genom åren vuxit på sig, både på...

YAMAHAS CROSSOVERTOURING VIPER STX DX TACKAR FÖR DEN GÅNGNA VINTERN Vi summerar långtestet av Yamahas multiverktyg på snöskotersidan,...

SKI-DOO SUMMIT X T3 800R E-TEC 154 - LÅNGTESTSÄSONGEN 2016 SUMMERAS Förra hösten väntade vi med spänning på Ski-doos senast Summit 154" skulle...

MOUNTAIN (150) DET BLIR INTE MER LÖSSNÖ ÄN SÅ HÄR! 160 TUM OCH LÄNGRE Lång, längre, längst! Här är klassen med det brutalaste marknaden har att...

FYRTAKTSCROSSOVERS - HÖGKLASSIG UNDERHÅLLNING MED BÅDE MUSKLER OCH HJÄRNA En crossoverskoter har egentligen en närmast omöjlig arbetsbeskrivning....



Hittade en gammal goding i gömmorna.. Får väl nöja sig med att kolla gamla Gopro-klipp om man blir skoterlös i vinter! ?? #Yamaha #nytroturbo #mcxpress #sledtrax #gördalen

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Sommar
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo