Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
19 okt  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             SLEDTRAX TESTAR   
TEST AV 2012-ÅRS CROSSOVERS
2011-11-21
TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG

Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att få uppleva det andra upplever inom sitt snäva skrå men samtidigt kunna uppleva det helt andra pratar om i ett annat skrå. Man vill helt enkelt inte missa en massa upplevelser och så tror jag de flesta känner. Att inte kunna hänga med kompisarna när de friåker i vildmarken med sina lössnömaskiner suger. Man behöver inte vara värst, bara man kan vara med, känna, njuta, leva. Dessutom har de ändå inte en chans på leden och på så vis är du ju ändå kung. Samma sak med sportkompisarna som flyger fram på leden. Det räcker med att hänga med, deras kondis grejar ändå inga längre fullgaskörningar och när ni till sist svänger av mot den där sköna gläntan så är det du med din Crossover som leder packet. Vill du veta mer om 2012-års roligaste Twilightmaskiner så är det här megamaster-artikeln för dig!


Åker man Crossover blir man liksom en vinnare hur man än vänder på det. I varje fall intalar jag mig det, velig kallar några i redaktionen det. Kan inte välja sida påstår några andra. Jaja, jag anser att det är mest "bangfor the buck" att ha en crossover. Man kan till och med lättare motivera familjen rent retoriskt. Ordet Sport ger direkt dåliga vibbar hos respektive, och Mountain gör absolut inte saken lättare. Ta fram uttrycket "En skoter som kan användas till allt" och genast blir samtalet lättare. Kort sagt, jag vet inget som talar emot en crossover när man börjar analysera. 


Hur är då dagens? Alltså 2012:års editioner. Dom är i ärlighetens namn helt enkelt fruktansvärt bra! Dessutom finns dom i lite olika utföranden vilket gör att i stort sett alla kan hitta en som passar.

För mer ledinspirerade finns en grupp och även för de som mer lutar åt lössnö finns en skrälldus. Man kan till och med välja mellan insprutad tvåtakt,direktinsprutad tvåtakt eller fyrtakt, med eller utan turbo! Läser man igen och låter det sjunka in så förstår man att det nog finns en variant för alla böjelser.


Pudra näsan är alltid skönt!

Vill man ha ett busfrö ämnad för hopp och lek i raviner är tvåtaktarna fortfarande svårslagna, så är det bara. Är man ute efter ett ledlok med längre matta och med kraft i överflöd så har Arctic Cat med sin fyrtaktade XF1100 Turbo kontraktet i sin hamn utan att ha någon konkurrens att tala om ifall man tittar på effektsiffrorna.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Nytro XTX är kanske kärnan i Crossoversegmentet, mitt i mellan allt!

Vill man ha allt lagom portionerat - i alla avseenden - så kvalar Yamaha FX Nytro XTX in på en given förstaplats. Kanske är just XTX:n kärnan i crossoversegmentet idag. Den är helt enkelt bra på allt utan att sticka ut åt något håll förutom då att just vara bra på allt, inkluderat motorteknik. Man är idag helt enkelt bäst på att vara kung i mittens åtråvärda rike!


Yamaha 10-års jubilerar med sin fyrtaktsteknik och snöskoter. Apex är en grym släde i den tyngre klassen!

Storebrorsan Apex XTX får nog anses ha halkat utanför mitten med sin grymma motor. Den insprutade rad-fyran ger inte bara manlig tyngd utan även effekt bortom all vett och sans. Svårslaget långfärdslok som piskar i stort sett allt på fina leder. Fortfarande ger Apex kalla kårar med sin sköna trottelrespons. Ingen fyrtaktare är ens i närheten av den känsla som Apexmotorn levererar.


Ski-Doo Renegade 4-Tec, bekvämt långfärdslok som trivs på leden!

Ski-Doo har försökt kontra med en vass modern fyrtaktare, Renegade 4-Tec 1200. Manlig och skön men faktiskt lite osofistikerad i sitt uppträdande. Nerven som många eftersöker saknas även om den är otroligt skön att dundra fram på efter en fin led. På sidan om leden tar man sig fram, att busa runt där är inte riktigt Renegade 4-TEC:s paradgren.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Ski-Doo Renegade Back Country 800 E-Tec, trivs fortfarande bäst på leden men även däromkring!

Syskonet med en modern direktinsprutad tvåtaktare slår brorsan i allt bredvid leden. Den lyfter upp skotern i snön på ett helt annat sätt vilket även gör den mer följsam, därmed får man lekförmågan med på köpet. Renegade känns faktiskt mest som en utpräglad ledmaskin oavsett motortyp även om de inte gör bort sig på sidan av. Den ligger som klistrad på leden och dämpare samt fjädring är väl utprovade för tuffa uppdrag på Nordiska leder.


Visst går det att busa med 4-Tec 1200:an också!

För den som fastnat för en Renegade men inte vet om man ska ha en fyrtakt eller tvåtakt så är tipset att fundera på vad man mestadels använder skotern till. Har man kalasfina leder runt sig och mestadels huserar där så är 4-TEC 1200:an ett riktigt skönt och inte minst manligt alternativ, men visst är den ganska smal i sittanvändningsområde - om man jämför med tvåtaktskompisen, eller för den delen andra märkens crossovers.


Lynx Xtrim Boondocker 800 E-Tec, busgener i varje gram!

Koncernbrodern Lynx sparkar en rejäl tåfjutt på sina kusiner från Nordamerika. Med sin bad-boy attityd krossar Boondockern sina tama bröder, allra helst när man svänger av leden ner mot den lockande bäckravinen. Skillnaden är nästan lika stor som när turistnisse gör ett litet skidlyft kontra Johan Lidmans flygturer i USA. Visserligen får Boondockern lite pisk på leden, den är helt enkelt inte lika stabil där som sina koncernsyskon men den gör inte bort sig heller.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Om Lynx stoppat i någon specialmappning i motorn när vi provade Boondockern i våras vet jag inte och kommer förstås aldrig att få reda på heller men den gick så in i helsike. En trottelrespons som ger ståpäls och en körkänsla utöver det vanliga. Trots små förändringar mot fjolåret känns maskinen som pånyttfödd. Då ska man ha i åtanke att 2011:an inte heller var någon duvunge. Men bra har helt klart blivit bättre!


Ski-Doo Summit Freeride 137, klockren, kul och vass!

Den enda som vågar utmana Boondockern i BRP-familjen är Summit Freeride 137". Det är Ski-Doos svar inom det vildare crossoversegmentet. Utrustad med värsta tänkbara dämparuppsättning, som dessutom känns välkalibrerade, samt förstärkt chassie ger den Boondockern en match utan att tveka. Syskonet Renegade BackCountry X får faktiskt smisk, så enkelt är det. 137-tums Freeriden känns både stabilare och lugnare på något udda sätt. En rökarmaskin!


Lynx Xtrim SC 600 E-Tec, lite mer civilicerad mitt-i-mellan maskin än bror Boondocker

Lynx har en civilare Crossover för den som inte dunkar runt bland ravinerna. XTrim SC 600 E-Tec är en trevlig maskin med en suverän 600-motor som drar löjligt lite soppa tack vare att den är direktinsprutad. Xtrim SC 600 håller gärna till på leden men är inte oäven på att vika av ibland. Kort sagt är SC 600 en modern och helt okey Crossover från vårt finska grannland.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

PROPPFULLA MED INTRYCK EFTER ATT HA KÖRT ALLA 2012:or


Som vanligt är vi proppfulla av upplevelser efter en Snowshoot. Minnen som aldrig släpper. De där lilla extra maskinerna levererar i vissa situationer etsar sig fast som en häftig tatuering. Boondockern provkördes utanför Saxnäs i ganska satt tråkig snö. Men på ett ställe, en glänta som tydligen alla missat fanns förutom lössnö även lite härliga kullar.


Jösses vad kul vi hade. Fullt skaft rakt in i en tvåmeterskulle, snön sprutar runt om en, skotern pekar rakt upp och medan sikten i slow motion återvänder ser jag att landningen blir perfekt rakt in i nästa kulle. Full mutter igen och maskinen dunkar ner för att i nästa sekund ställa sig rakt upp igen, vrider till den för att få upp den på sidan lite och hoppas farten räcker för att nå nästa kulle. Där hade det varit kalas att landa vid foten, gärna på tvären så att riktningen kan bytas och därmed undvika fjällbjörkarna som elakt växer i tangentens riktning.


Landningen blir förvånansvärt nog nästan perfekt, i ett moln av snö och med vidöppna spjäll reser sig Boondockern åter på rullen. Nu på väg 90 grader vänster mot ett öppet fält, adrenalinet rusar. Dessa 15-20 sekunder finns för evigt inplanterat som ren skär lycka. Balansen, körställningen och känslan är grym. Därmed har vi även avslöjat Boondockerns verkliga paradgren. Den trivs allra bäst som bus- och lekskoter vid en bäck eller liknande. Man kan verkligen säga att Lynx lyckas matcha reklamen med verkligheten.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Polaris 800 Switchback Assault, svårslagen som lätthanterlig busmaskin!

Här kliver ett annat märke in i leken. Polaris 800 Switchback Assault vill vara med och leka på samma ställe. Balansen och körkänslan är till och med snäppet bättre just i denna gren. Eller bättre kanske är fel ord. Den är något enklare att bryta runt/balansera. Och så ska det nog vara eftersom Assaulten har fått sina gener från lössnösegmentet. Boondocker 12:an vi provkör känns faktiskt motormässigt lite vassare rent upplevelsemässigt.


Annars är de rätt lika. Boondockerns framvagn ger liksom Renegaden ett oroligare intryck än Polarisens när man boondockar på myrarna. Man får brottas lite mer. Inte riktigt lika förlåtande som Assaulten. Vänder vi oss mot leden så kommer Switchback Assaulten med sina RMK-rötter på efterkälken när guppen till sist kommer. Den är inte lika följsam där som Renegade, Boondockern eller Summit Freeride. Men Polaris har ett ess i rockärmen för det.


Polaris Switchback Pro-R, En 136 tums cruiser som borde passa kalas här hemma.

Nu finns den förlängda Rushen att ta till. Utpräglad komfort-sport-maskin på led som nu är förlängd till en 136-tums Switchback. Den modellen anser jag slåss i samma crossoversegment som Nytro XTX fast med en tvåtaktsrova under huven. Den kvalar mer in i mitten av allt.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Nya Switchback med den häftiga 136-tumsboggien är inte bara kul på led som ni ser!

Medan Assaulten hoppar i runt bergen och gör nerligg på myrarna svävar Switchback Pro-R som en kung på leden med sin finurligaboggieupphängning och fjädring. På USA-lederna var Pro-R en riktigt skön upplevelse på väg upp till bergen.


Tjohoo!! Ibland är det gränsfall att det går bra. Tur att Switchback Pro-R är lätthanterlig!

Vi har nu avhandlat egenskaperna hos marknadens crossovers. Eller?

FLÅNG NYTT!


Arctic Cat XF 800, årets häftigaste bygge inom Crossergänget!

Jahapp det var visst några gröna maskiner kvar. Årets mest intressanta vill jag nog påstå. Ni som hängt med har sett att man byggt en flång ny crossover hos Arctic, XF 800. Vi hoppar som vanligt över allt tekniskt mumbojumbo, det kan ni läsa i vår modellguide.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Jättefin balans i nya XF! Lätt kul, och med massor av respons både i motor och chassie!

Fast det är svårt att inte nämna att Arcticen är radikalt omarbetad, från grunden. Helt nytt chassi som bygger på modultänk. Samma grundstomme men olika tillsatser ger val av skoter helt enkelt. Bulkhead och framvagnsteknik är även det helt nytt. Häftigt när en tillverkare jobbar om så fundamentalt som Arctic Cat gjort. I stort sett det enda som är kvar är den suveräna styrhöjaren samt kraftpaketet som i några år genomgått förädlingsprocesser. Äldst motorteknik men fungerar idag otroligt fint samt anses i stort sett vara skottsäker.


Det känns udda att sätta sig på maskinen, det är ju en Crossover från Arctic Cat och nu sitter man plötsligt ovanpå maskinen. Vana trogen brukar man ju mer sjunka ner som i en fåtölj och trots att dynan blivit högre med åren så har konceptet känts gammeldags på något sätt. Om det är därför jag älskat Crossfire genom åren ska jag låta vara osagt men en kanonmaskin har åtminstone jag alltid ansett det vara.


Några av kollegorna har tyckt absoluta motsatsen vilket kanske inte är så förvånande då den krävt rätt mycket av piloten. Hihi, de kör som kärringar helt enkelt! Visst, det ska erkännas att den gamla ibland kan upplevas som en smörklick i en stekpanna men jösses vad rolig den är bara man lärt sig att vända den egenskapen till något positivt. Men okey, ledegenskaperna har jag fått hålla med om inte varit på topp.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Idag är det annorlunda, nya XF 800 känns helt okey. Det blev kärlek direkt om man säger så. Varför det? Att Arctic Cat känslan finns där är nummer ett. Men nu är den förfinad i alla former. Lite som att man beamat upp sig från järnåldern till den digitala värld vi lever nu. Maskinen är inte bara modern i sitt utseende, den är det i nästan alla detaljer, i varje känsla! På fina leder fungerar den fint, går stabilt, hyfsat bekvämt men med en nerv som kittlar.


XF 800:an går kalas även på led!

På sämre leder fortsätter samma trend. Den känns inte bortkopplad utan högst närvarande även om luftdämparna gör sitt för att motverka detta. Nu kanske ni slår frivolter kring det påståendet men jag, liksom några kollegor, upplever att luftdämparna (gäller för alla skotrar/märken) inte alltid ger den feedback man är van att känna. Små subtila egenskaper som ger helheten i körkänslan saknas ibland. Kanske har Arctic Cat lyckats bra tack vare att man redan från start troligen testat och byggt maskinen med luftdämpare.

Vi låter de tankarna vara rådande för även på slagiga leder beter sig XF800:an rätt väluppfostrat och modernt.


Arctic Cat XF 1100 Turbo, vilken missil!! Kraft så det räcker att starta en rymdsond!

Den mäktiga fyrtaktaren gör inte bort sig heller men har av naturlagarna det jobbigare i vissa lägen. Men det är ju helt okey bara man inte upplever hyss och inkonsekvens.

Nya XF-chassiet känns konsekvent! Den berättar tidigt vad den kommer att göra, ungefär lika som Switchback Assaulten. Rent körmässigt påminner de till viss del om varandra, allra helst vid sidan av leden.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


XF 800:an hoppar mer än gärna!

Arcticen vinner slaget på leden och nosar nästan vid stänkläppen på Polarisen utanför leden. Det här är nästan revolution, bra på båda sakerna. Lössnöegenskaperna som gamla Crossfire var begåvad med finns alltså i mångt och mycket, fast i modern tappning. Plus att den känns mer rigid samt konsekvent och ovanpå all mumma har man fått till ledegenskaperna riktigt bra.


Drar man en sväng med XF 1100 Turbo på leden finns inte dess like just nu. På sidan om återfinns visserligen inte balansen som på XF800:an, den är lite bökig att köra helt enkelt. Men så kanske det ska vara med en 177-hästars fyrtaktare under huven.

Min och flera av kollegornas favorit blev till sist XF800 av dessa två. XF800 kanske inte är fulländad, men det är fasiken inte långt kvar! Nyhetsvärdet och den fina körkänslan gav massor med mersmak.

VI SUMMMERAR KRIGET I TWILIGHT ZONE!


Utifrån allt detta så kör vi en snabbsummering kring egenskaperna på den roligaste maskintypen som finns!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Kärnan!


Yamaha FX Nytro XTX, Enormt mycket skoter för pengarna helt enkelt!

Vill du ha allt i lagom dos utan att bli besviken på något är Yamaha FX Nytro XTX en fullvärdig kandidat, den återfinns högst upp inom klassen "Mitt i mellan allt". Den är komplett utan en massa konstigheter men det är heller inget som sticker ut, även om den sköna nerven finns som tur! En ärlig crossover och fortfarande den fyrtaktare som idag upplevs mest utvecklad och förädlad anser vi.


Marknadens modernaste look har utan tvekan Switchback Pro-R med sitt udda avslut, high tech!

Är du inne på bekväm snabb ledåkning på Nordiska leder så är Polaris Switchback Pro-R en led..stjärna, allra helst om man väger in egenskaperna ihop med pris vilket bildar en svårslagen kombo. Med sitt fräcka teknikfokuserade utseende sätter den en ny standard. Att den har fin-fina off pist egenskaper gör inte saken sämre!


För den som inte kan smälta Polaris Pro-R utseendet eller kanske känner att man gärna lägger till några spänn för att få en hypermodern direktinsprutad tvåtaktare och som ger en liknande körupplevelse kommer Ski-Doo Renegade 6/800 E-Tec samt Lynx XTrim SC 600 E-Tec in som räddande änglar.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Tungviktsklassen! Här dansar tre stora gossar själva!


På fina leder trivs Renegade 4-TEC 1200 helt okey, något anonym och utan att sticka ut åt något håll gör den jobbet.


Apex XTX upplevs minst ett par snäpp vassare vilket den förstås ska göra med ett hästkraftsövertag på runt 40 hk. Att Yamaha kan det här med små fyrtaktsmotorer råder inget tvivel om. 10-års jubilerande Apex är numera ett makalöst roligt paket helt enkelt. Som ett exklusivt vällagrat rödvin blommar den ut med massor av nyanser och upplevelser.


Kungen på toppfart inom crossovers. Japp, det är Arctic Cat XF 1100 Turbo!

Sen finns det dom som inte ger sig när effekt ska mätas. Nån ska vara värst och här vinner XF 1100 Turbo kampen redan innan start. En tur på Arcticen är som ta en rejäl 10 centiliters Sake på fastande mage. Sake dricker många f.ö. när man ska käka nåt Japanskt...


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Vi susar fram som i ett vykort! Man sägs bara leva en gång och då borde alla få uppleva detta!

Ski-Doo Renegade 4-Tec, Yamaha Apex XTX och Arctic Cat XF 1100 turbo. Dessa tre monster är till för oss som tycker om den härliga kraft som en fyrstånkare ger. Hår på bröstet, inte på skallen och dessutom galopperande BMI? Här är maskinerna för dig!

BUSPOJKARNA I KLASSEN


Lynx Xtrim Boondocker 800 E-Tec i sitt rätta element! Sol och lössnö efter en bäck!

Hos BRP regerar Boondocker fullständigt om du söker bus i kubik ihop med en toppmodern motor. En rökarmaskin! Finns även att få med lössnökitt vilket bl.a. innebär värre matta. Finland goes off pist!


Polaris 800 Switchback Assault. Förra säsongens nummer ett som buspojke är svårslagen i just busklassen.

Triggas du mest av bus och balans på sidan av ihop med massor av lössnö drar Polaris Switchback Assault längsta strået utan tvekan. Bästa balansen av alla crossovermaskiner vid sidan av. Den regerar än mer detta skrå inför 2012 då mattan transfererats från 34 mm till lössnövänliga 51 mm.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Ski-Doo Summit Freeride 137, komplett paket som åtminstone vi tycker passar in bäst i Crossoverligan.

Om Ski-Doo matchade in sin Summit Freeride 137 som en crossover rakt av, namnet Summit säger ju nåt annat, så skulle den göra mycket bra ifrån sig i detta gäng. En superfin maskin som matchar Boondocker och Assault väl och framförallt spöar den Renegaden även på led mycket tack vare kralligare KYB-dämpare. Trots så lika maskiner känns Freeride 137 betydligt trevligare, allra helst vid sidan av, på nåt konstigt sätt.


Visst finns det mountaingener i Freeride 137:an, lätt att skråa med. Mjuk och fin i fjädringen vilket är toppen i lössnö men orkar ändå med en match på värsta leden. Freeride 137:an är en grymt fin maskin!


Yamaha FX Nytro X-Ride 153, är Yammas buse i lössnöligan. 153 tums mattan gör dock att den hamnar lite på sidan av.

Såhär i slutet av artikeln kanske det finns någon trogen Yamahafan som väntat på en skoter vi inte nämnt. Nytro X-Ride! En sjuhelsikes trevlig snöbusmaskin på alla sätt, javisst! Men är det en Crossover som Yamaha marknadsför den som? Med sina 153 tum anser vi nog att den mer klassar in i lössnösegmentet. Fast egentligen, kanske Yamaha har fixat en helt egen klass. Mellan Crossovers och Mountain. Coolt, undertecknad blev riktigt förtjust i maskinen i varje fall! Vi får nog anledning att återkomma i frågan om det är en Crossover eller Mountain eftersom allt flyter ihop mer och mer.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Arctic Cat XF 800. Härlig balans och bra på det mesta. En rökar Crossover om den är lika bra här!

I det traditionella crossovergänget hittar vi dock flång nya XF 800 som nosar Boondocker, Summit Freeride 137 och Switchback Assault därbak, åtminstone utanför leden och som nog redan faktiskt ligger något framför på leden. Vi är ännu lite osäkra hur den kommer att upplevas här hemma, direkt från produktionsbandet. Håller känslorna i sig från USA kan vi mycket väl ha en ny kung på crossover-tronen, låt oss återkomma framöver med den lilla detaljen... Vågar faktiskt inte gå "all in" med regelrätta prototyper. Nej det var tamt, världens häftigaste Twilight-prototyper heter det!


Snart rullar alltså produktionsmaskinerna här hemma, det ska bli ett sant nöje att få vara så där lagom mitt-i-mellan i vinter! Att vi som lever i gränslandet har det extra bra just nu råder ingen tvekan om!

Over and out from the magic Twilight Zone!

Extrabilder! Snart är vi där!!



Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar





Dags att prova nåt som verkligen fungerar



Lite artikelfakta från redaktionen.
71 foton proffsfotograferade av oss i USA och Sverige under tillverkarnas visningar.
Lynx, Ski-Doo och Yamaha kördes även i Sverige. Lynx bara i Sverige.
Artikeln motsvarar text- och bildmässigt minst 10-12 sidor i en traditionell papperstidning.
Plus extrabilderna som kom på slutet. Vi har lite film också som kommer senare.
Vi hoppas ni gillar det vi skriver, om så får ni gärna lägga till oss på Facebook samt tipsa era kompisar för även om över 30 000 läser oss vill vi gärna ha än fler läsare!

 Text:Mikael.Tarander@sledtrax.se
 Foto:Johan.Carlsson@sledtrax.se
 Foto:Mikael.Tarander@sledtrax.se
Tummen upp Gilla(70) Kommentarer Kommentera(11) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2011-12-08
Av Rogga:
Riktigt rolig läsning! Synd bara att man inte testade AC 800 High Countryn med den hävare mattan. Hoppas att den kommer att testas vid något tillfälle.
2011-11-23
Av Fredde:
Bra artikel, kalasbra läsning heltenkelt!
2011-11-22
Av Henric:
Bra artikel! Men vart är snön här i Sverige??
Efterlyser även ett test av årets skoterkläder, vad ska man köpa?
2011-11-22
Av Lars:
Suverän artikel! Blir så sugen att jag måste ut i garaget och torr bryta lite med boondockern! Vart är snön!?
2011-11-22
Av Hasse:
Så sjukt bra det här är!!!!
2011-11-21
Av Crossover:
Gillar verkligen era reportage,dom är i toppklass!Riktigt justa bilder också.
Fortsätt så här ;-)
2011-11-21
Av speedo_4:
Fantastiskt bra artikel. inlevelse och fin text. Blev själv riktigt sugen på en boondocker men rev renegaden får hänga med ett tag till. Fantastiska bilder med!
2011-11-21
Av Rasmus:
Grymt som vanligt!
2011-11-21
Av Isti:
COOLT FREERIDE 137 :-)
2011-11-21
Av Krister:
Som vanligt en riktigt bra artikel.
sköna bilder (Vinter kom nuuuuu)
2011-11-21
Av masen:
Riktigt bra artikel, grymma bilder och bra text! Hoppas Xf800 regerar i vinter!

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 ? LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

BAD ASS WIDE TRACK 2018 DEL2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...



#throwback till en härlig vårdag i granskogen! #tbt #sledtrax #lynxsnowmobiles

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo