Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
19 okt  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             SLEDTRAX TESTAR   
Lynx Boondocker 800R Vs Ski-Doo Freeride 800R Vs Yamaha Nytro XTX Vs Polaris 800 Switchback Assault Vs Arctic Cat XF 1100 Turbo
2012-02-27
2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN

Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på svensk mark. Årets Crossovertest haltar tyvärr lite kanske några tycker eftersom den hetaste maskinen i år, åtminstone sett till nyhetsvärdet, saknas. Alltså Arctic Cat XF800. Istället fick storebror kliva in och försvara de grönas gäng. Alltså en mycket potent värsting som snurrar i fyrtakt. Arctic Cat XF 1100 Turbo. De som till sist ställde sig på startlinjen var titelförsvarande Polaris 800 Switchback Assault i 12:ans skrud som frustade ilsket för att visa vem som fortfarande var alfahannen. En fyrtaktare kom ylande över sjön, ettrig och redo för match. Yamaha FX Nytro XTX. Ut ur skogen med ett brak kom ett par skidor i luften och när de till sist slog ner, 1 decimeter från startlinjen, ryste resten av gänget. Lynx Xtrim Boondocker 800R E-Tec har landat! Smygande bakifrån susade en tämligen anonym vit släde fram med ett självsäkert leende och parkerade på startlinjen. Ski-Doo Freeride 137 800R E-Tec. Därmed var alla samlade för krig om att bli årets Crossover 2012.


Som referens tog vi med förra årets vinnarmaskin, den "madness orangea" Assaulten som till i år fått en 51 mm matta för att hänga med fullt ut vid sidan av leden. Vi hade även med en Ski-Doo Renegade 600 SDI från 2008 som kuriosa. En populär maskin som dock har ett rejält matt- och effekthandikapp i det här vilda gänget. Men det kan vara skoj att se hur chassin och annat utvecklat sig på några år. 12:orna som mönstrat in är inga duvungar, de värsta av de värsta helt enkelt!


Gamla långtestaren hänger med i topp och utmanar alla efter mattbyte, dämpar- och variatorjustering.

Den riktiga vintern har tyvärr aldrig infunnit sig i testområdet, snödjupet är runt halvmetern vilket stökar till det med stubbar och stenar som suktar efter framvagnar. Vissa ställen i området har lite mer medan andra betydligt mindre. För att maskinerna och testpiloterna ska trivas fullt ut hade det gärna fått komma en halvmeter till. Lederna gav dock bästa tänkbara testförhållanden. Både pistade och blanksläta som Bruce Willis flint samt sönderkörda som Britney Spears enligt skvallerpressens eftertraktade organ. Därmed vet ni vilket förhållande det var på testplatsen. Bruce parade sig med Britney eller nåt...


Lynx Xtrim Boondocker 800R E-Tec, Mountain edition med monstermatta

Första orörda myren knäpps efter 5 minuters ledkörning. Alla känner, bryter och suger in första euforiska känslan. Det är helt sjukt vad kul det är att verkligen - köra - snöskoter! Vi letar oss fram på myrar och skogspartier, känner, sniffar, leker.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


En hemlighet sitter i styret när man busar runt i snön

Redan här konstaterar testteamet att Yamahan skulle ha mått bra av en tre- eller fyrtums styrhöjare. Styrhöjden gör att maskinen blir svårhanterlig vid mer avancerad körning. Lika skön som den är att köra sittande lika illa är det i stående helt enkelt.


177 hästar säger sitt

Den turbomatade XF 1100:an från Arctic har en rejäl styrhöjare som gör den något mer lättmanövrerad i snön, trots en ganska framtung nos. Både Yamahan och Arcticen hade mått bra av mer snö att busa runt i.


Ski-Doo Freeride 137 800R E-Tec, vit snabb och skön!

Freeriden med sin 137 tums matta är för dagen justerad för just freeride. Innan vi drog iväg passade vi på att sätta skidorna i smala läget och dessutom ta bort momentarmen till krängarna. Småsaker som gör underverk när man friåker. Underverk är faktiskt inget överdrivet ord. Freeriden är silkeslent mjuk när man surfar runt i snön. Körställningen är snäll och fungerar bra om man inte är för lång.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Polaris 800 Switchback Assault 2012. Kärlekspiller för leksugna

Switchback assaulten är lite mer råbarkad i framtoningen. Den är makalöst balanserad och harmonisk i snön, busenkel. Det till trots att spårvidden är ledvänlig och krängarna monterade eftersom de inte kan tas av på Ski-Doos finurliga sätt. Vi släppte lite på framfjädrarna för att få den där mjuka härliga gången istället. Samma sak med Switchbackens körställning som med freeriden, de fungerar out of the box för de flesta.


Boondockern kräver sin man, gärna en finsk sådan.

Om switchbacken kallas råbarkad är Boondockern som en ärrad rysk maffiaboss som får de råbarkade att verka löjliga. Skenheligt snäll fram tills du låter den andas lite mer. Boondockern kräver tillvänjning och ett stadigt grepp runt struphuvudet, annars blir det omvända förhållanden.Just den här har dessutom utrustats med Lynx lössnö-kit vilket betyder 59 mm kammar och drop brackets i boggin för att få plats med pansarbandet. En finess som f.ö. skulle visa sig vara väl häftigt i den snö vi surfade runt i. Även här fungerar körställningen mycket bra.


Synonymt för tvåtaktarna är att de ger en lite bättre körställning när man står och fyrtaktarna har snäppet bekvämare körställning när man tourar på led. De som skulle behöva höga styrhöjare för att förenkla boondocking har alltså lägst placerade styren eftersom man troligen anser att de främst är ledmaskiner som man ska sitta och köra. Ett sånt tankesätt hjälper tyvärr inte för att ha kul bredvid leden, vilket en crossover också är tänkt för anser vi. Synd att det inte oftare monteras justerbara styrhöjare på skotrar. Det borde vara standard på alla kan vi tycka och då inte bara med justermån om några centimeter.

Ski-Doo Renegaden från 2008 monterade vi bort krängarna på. Inte lika lätt som på Freeriden där man bara knäpper bort snabbfästet, här fick vi istället hederligt skruva en stund. Hjälpte det till att göra den följsam i snön? Ja något. Men oj vad Renegaden vill ligga platt mot marken. Det här är en utpräglad ledmaskin både med och utan krängningshämmare!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Arcticen visar mer än gärna bukplåten för sina kompisar

Vi är på väg nerför, letar oss fram där det är riktigt skogstrångt, vi kryper fram meter för meter mellan furor och stubbar. Helt värdelös körning men kanske ett prov som kan vara värt nåt ändå. Assaulten känns lätt men trivs inget vidare även om den gör sitt jobb.


Yamaha FX Nytro XTX, 135 sköna fyrtaktshästar låter som 350 om man jämför ljud

Hoppar över på Yamahan och befarar att nu blir det mer tungtjobbat men konstigt nog känns allt komfortmässigt bekvämare. Visst matar primärvariatorn på lite för tufft när man kryper fram men det går på nåt sätt ändå. Det känns liknande för 1100 Turbon. Fyrtaktarna är helt enkelt lite mer softa och inte så nerviga som tvåtaktarna i gänget, rätt laidback helt enkelt.


Välbalanserad leksak som levererar!

Till sist är vi ute på slingrande helt okörda leder och stigar, alla maskinerna understyr rejält i det här föret. Man får hela tiden klippa med bromsen för att få fast skidorna mot marken. Freeride 137:an klarar den här grenen bäst vilket till största delen beror på den lite kortare mattlängden. De andra känns faktiskt ganska jämbördiga tills det börjar gå fort och man ska bromsa. Här känns tyngden på Arcticen, visserligen väger den bara runt 250 kilo men på nåt sätt får man inte ner bromskraften på samma sätt som i den andra, den känns lätt därbak. Yamahan kliver in i ungefär samma viktklass men lyckas få ner bromsverkan betydligt bättre.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Kul med fyra takter!

Känslan är att mer vikt ligger på fronten med Arcticen än mot Yamahan. Samma känsla återfinns även när man boondockar men här är det ännu rörigare. Arcticen är faktiskt mer lättburkad i början än Yamahan. Det låga styret på Yamman gör brytningarna svårare men när man väl fått till det med Yamman så är den faktiskt enklare att balansera runt i det vita. Båda behöver dock mer snö än en halvmeter för att trivas riktigt bra.


Man vill liksom inte sluta, till sist finns effektboxar så att du klarar dig fram ett tag till.

Vi fortsätter på leden, dyker nästan bildligt ner i en mindre å och följer den tills vi till sist checkar in på ett mycket fint nypistat ledsystem. Här får maskinerna andas ut så mycket de vill. Draget är enormt oavsett vilken maskin man sitter på. Det finns dock en som sticker ut lite extra här.

Fan, det här är som knark, har man en gång börjat så kan man inte sluta. Nybörjaren Berbres och ringräven Lars pratar i mun på varandra medan dom gör kvittrande läten och pekar på 1100 turbon. Helt sjukt beroendeframkallande. Alla är överens om att Arcticen går nåt så in i h-vete. Men på en sak delar sig åsikterna, medan några av oss tycker dumpventilens ljud är som balsam för själen så tycker några andra att det är otroligt irriterande efter en stund. - Kul i 10 minuter men sen. Alla är dock överens om att de gärna hört ett fränare avgasljud, den låter lika trist som en lönnfet avdelningschef som ältar kostnadsbesparingar och synergieffekter.


Fyrtaktskompisen från den japanska armen har satsat några fler kronor på att få maskinen att vara ett komplett nöjesfält. Ljudet är ettrigt och förföriskt vilseledande. Det känns som man kan åka åttor runt övriga. Det är förstås inte fallet men visst är den underhållande och dessutom har den faktiskt ett grymt skjut även om de andra piskar XTX:en i ren råstyrka.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Arcticen spelar i en egen effektdivision. Båda BRP-maskinerna, Freeriden och Boondockern känns lite tamt uppsatta i variatorn från början. Om det är för att 800 E-tec eventuellt har ett snävt register och mår bäst av att inte växlas på så mycket i början vet vi inte men klart är att BRP gärna vill ha upp varvtalen innan de belastas. Full gas gäller med andra ord!


Här kan vi förövrigt inte annat än slås av vilken skillnad det ibland är mellan produktionsmaskiner och såna vi har förmånen att prova vid pressvisningar. Något tycks ofta hända mellan prototypfasen och produktionen. Ofta till nackdel tyvärr. Om det har att göra med andra tändmoduler och specialmotorer vet vi förstås inte men det är synd att maskinerna inte går åtminstone ungefär lika.


Du kan skapa egna snöfall hur enkelt som helst!

Ett enklare acctest visar att mest hästkrafter regerar om allt annat lirar i symbios. Arctic Cat XF 1100 Turbo är svårslagen och lämnar övriga en bra bit bakom. Snacka om raket! Men till skillnad från en raket är XF:en trevlig att åka på.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Grymt paket som verkligen lirar ihop. Hela vägen från chassie, motor, variator och ut till mattans kammar!

Den enda som lyckas matcha första metrarna är Polaris 800 Switchback Assault, men sedan försvinner Turbon i ett moln. Assaulten är förövrigt också i en egen klass när den jämförs mot de andra tvåtaktarna i rena accprov. Det är ett djävulskt klipp i motor och variatorer, även vid lågfart. Men i lössnön växlar den på för mycket i sekundären och skulle må bra av en hårdare fjäder.

Lynxen släpar runt en gigantisk matta så den får kämpa i en egen liga, kanske även den stela boggin gör att fästet hämmas för speciellt accsnabb är den inte om man jämför med övriga. Lite tamt uppsatt i variatorn och växlar inte på förrän vid maxvarv. Men då bär det iväg bra.


Ski-Doon är hyfsat bra med men halkar efter de första tiotal metrarna, sedan lägger den sig på ungefär samma fart som Polarisen men några skoterlängder efter. Samma variatorkänsla som med Boondockern, BRP är väldigt snälla med påväxlingen på låga/mellanvarv medan det matar på bra vid toppvarv.

Yamahan är urstark och har en bra uppsatt variator för mer snabbåkande och dragracingliknande lekar. Den går som kulor o krut men har i slutänden lite väl stort effekthandikapp mot de värsta. Men långt ifrån är den inte! Variatoruppsättningen ger ett grymt skjut, matar hårt i nerliggen i snön men klarar det faktiskt ändå på grund av bra lågvarvseffekt.


Vi har kommit fram till ett snabbt och mycket guppigt ledavsnitt där fjädrar, dämpare och chassie får kämpa till sin maximala förmåga. Fyrtakts-arcticen frustar när gasen släpps. Som vi vant oss de senare åren har Arctic Cat en fin fjädringsuppsättning, naturligtvis åt det mer lugna hållet eftersom XF:n främst är en komfortabel ledmissil. Den gör vad man kan förvänta sig utan att knota för mycket. Fyrtaktspolaren från Yamaha känns ännu mer komfortuppsatt och för de tyngsta i testteamet blev det några rejäla genomslag medan det för andra som matchade in runt 75-80 kilo fungerade toppen.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Stum och obeveklig mot veklingar eller de under 200 kilo. Här behövs ett antal timmars justering!

Uppförandet på XTX:n är lugn och tvärsäker utan några hyss. Nästan lite sävlig men oj vad fort det går att köra eftersom den känns trygg. Bromsen känns toppenfin och har betydligt mer känsla än Arcticen som faktiskt känns osofistikerad.

Lynxen har fått lössnökit vilket betyder nya dropbrackets för att få ner boggin längre så att mattan inte ska ta i tunneln. Det har gjort att vi faktiskt saknar den harmoni Boondockern normalt sett ger. Den känns lite som en raggarbil med high jackers därbak. Framänden får kämpa mer än vanligt och PPS-boggin är på finländskt manér i det närmaste stum. Här behövs alltså tid för injustering innan allt lirar. Att PPS-boggin levererar vet vi bara man tar sig tid att ställa in den.


Drop Brackets (det silvriga) behövs för att monstermattan ska få plats.

Allt det här gör färden med Lynxen skum. Om någon skulle lägga dynamit efter hoppet där boggin landar så skulle det inte märkas annat än en liten darrning i dynan. Den sväljer allt och vi menar det. Men är den följsam? Nej tyvärr inte.


Körställning som fungerar för i stort sett alla, skön som få!

Vi hoppar över till Assaulten och kör samma sträcka igen och igen. Variator och motor levererar ihop med det lätta chassiet. Den är lättkörd även här och beter sig väluppfostrad utan hyss. En av testpiloterna skulle vilja att dynan var mer nerskuren vid tanken så att det skulle bli lättare att burka.

Fjädringen är mer av lössnöhållet och mäktar inte med när man kör på gränsen och de tyngre slagen kommer. Framänden känns helt okey medan framförallt centerdämparen slänger in handduken vid de största slagen. Men det går att åka fort och ganska tryggt ändå! Som kuriosa hade vi ju med oss vår gamla långtestare, -11:ans Switchback Assault med omgjorda dämpare för lite mer aktiv ledsmiskning. Det är som natt och dag, gammelassaulten sväljer i stort sett allt du kastar på den.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Kvar är Ski-Doo Freeride 137 som med sina kralliga dämpare lovar mycket. Vi kör repa efter repa, känner och förundras. Jösses vad fint den går!! Här har ni marknadens bästa fjädringssystem på en crossover när det kommer till avancerad ledsmiskning. Alltså direkt från hyllan! Den uppför sig lugnt, behärskat och klarar allt som de andra klarar med undantaget för specialassaulten som i vissa lägen känns lite vassare.

Men det är inte långt ifrån att Freeriden även spöar den och nu snackar vi om en maskin direkt från hyllan! Imponerande. Det går alltså att göra en skoter som både är mjukt följsam men klarar att suga upp de värsta slagen. Freeride 137:an känns även stabil och konsekvent i uppträdandet vilket gör den till en fröjd att ladda med oavsett hur leden ser ut. Den gamla Renegaden från 2008 har inga värstingdämpare och känns rätt daterad även i den här miljön sett till gänget ovan. Oj vad skrämmande fort utvecklingen går.


Fjolårsvinnaren vill gärna vara först i år också. Men den är utom tävlan eftersom den är tweakad

Vi avslutar testet med att vålda ett tiotal orörda myrar. Utan motstånd är Switchback Assaulten den som kliver högst upp inom den här grenen. Skotern är sjukt kul att köra och motorn levererar rakt ut i mattan. Man hanterar den nästan hur man vill och lite till. Testteamet är helt överens om den grymma nöjesfaktor Assaulten levererar.

Pratar vi skoj på maximal nivå så matchar även Freeriden in, visst saknas drivet i snön lite tack vare den korta mattan och de lite mindre kammarna men den är magiskt lättkörd. Som en av i testteamet sa: det här är första Ski-Doon jag kört som i sanning är lätt att boondocka med, det trots den lilla snömängden på runt 60 cm.


Boondockern är raka motsatsen, den trivs inte alls i den ringa snömängden. Det är svårt att hitta balanspunkten och när man väl hittar den så är den ytterst smal. Men går det åt pipan och skotern tippar mer än lovligt så rycker monstermattan in. Den gräver fram allt och vänder snabbt maskinen rätt. Vi tror det skulle ha varit tokroligt med Boondockern om det varit mer snö men i det här så är den rätt sval när man går på nöjeskontot.

Flera av oss vet att det går superbra att boondocka med Yamaha XTX:n. Den har inte alls så snäv balanspunkt och är förvånansvärt lättjobbad trots sina kilon. Tyvärr hade testexemplaret väldigt lågt styre och det fungerar helt enkelt skitdåligt om man ska boondocka, allra helst om det är lite snö.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Arcticen då, den som har en turbomatad fyrsmälla på 177 hästar? Tja även den hade mått bra av mer snö. Men styret var i varje fall lite högre. Det går att boondocka men... det kräver sin man. Turbokicken hjälper inte till att hålla kontroll om man säger så. Det bär iväg så till den grad att du som förare plötsligt är passagerare på väg mot sin egen avrättning. Fränt, kittlande och fullständigt underbart livsfarligt på fel ställe. Adrenalinkungen alla kategorier!

SLUTSTRIDEN ÄR HÄR
Att vi inte fick tag i årets på papperet hetaste crossover, Arctic Cat XF 800 var en stor plump i protokollet. Som nydanande tidning med begränsade ekonomiska resurser är det inte helt lätt att få till allt vi önskar, men vi tar ett steg i taget och hoppas fler annonsörer upptäcker oss så vi kan köra ännu bättre tester för er.


Sista dagen bjöd på lite mer puder, det utnyttjades till max!

De vi fick ihop den här gången går inte av för hackor. De är de värsta och bästa crossovermaskiner tillverkarna har idag. Funderar du på om någon är en dålig crossovermaskin av de vi testat? Här är svaret: Alla fem är kalasskotrar, moderna och väl fungerande. De är så grymt bra att oavsett vilken maskin av dessa du funderar på så kan vi sätta betyget "Bra köp!" på dom. Det är otroligt kul att kunna skriva så. Grunden är alltså bra, sedan kommer en hel hög av andra värderingar in. Dessa värderingar är högst personliga och i slutänden kan ju bara du avgöra vad som är bra för dig.

PÅ TOPPEN
Utifrån våra, alltså testteamets värderingar, så har vi lite olika kategorier. Nöje är den främsta. Vi tycker det ska vara kul att köra skoter och har man valt en crossover så dundrar man inte bara led utan är ute i snön och busar om vart annat. Förra året vann Assaulten denna gren utan att ha något seriöst motstånd att tala om. I år har det tuffat till sig men trots det så utnämner vi Polaris 800 Switchback Assault till 2012 års roligaste Crossover! Den är helt enkelt fruktansvärt rolig att köra oavsett det är på led eller som buse i det vita.

Vad är då rolighet i våra ögon när vi pratar crossovers? När man kan hantera maskinen i nästan varje situation och den manar på dig än mer. Den räddar en i besvärliga lägen och den levererar en adrenalinkick varje gång tummen kläms in eller du prickar apex ur en kurva i max attack. Samtidigt ska den vara utvecklande för att vara rolig även i ett längre perspektiv. Polaris 800 Switchback Assault klarar helt enkelt detta bäst just nu!


Freeriden trivs som fisken i vattnet! Levererar härlig körkänsla!

Årets överraskning och tätt bakom är Ski-Doo Freeride 137´ 800R E-Tec. Freeriden är ett komplett och potent paket som fungerar rakt över disk! Oslagbar på leden även om den blir stygg och dessutom riktigt vass på sidan av. En fullträff! Den känns förvånansvärt bra uppsatt i dämpning och fjädrar, en riktig ledstjärna helt enkelt. På sidan av är den löjligt lätt att busa med, framförallt när man hakat av krängarna. Sedan har den en motor som överglänser Polarisens rent tekniskt och inte minst bränslemässigt. Det är förstås både bra och kul. Ändå känns den lite tam om man jämför och levererar inte samma adrenalinkick i alla lägen. Att det här är en riktig kanonskoter råder dock ingen tvekan om!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Boondockern har potential att kliva högst upp, men det tar tid att hitta rätt tyvärr.

Lynx Xtrim Boondocker 800R E-Tec är till för finnar som orkar skruva PPS-boggi. Att dom kör ifrån dig när de skruvat klart får du helt enkelt ta, för så är det! Nu fick halva Sverige och Finland hicka gissar vi. Okey, låt oss förklara hur vi menar. Att PPS-boggin är makalöst fin på sportar vet vi. Kanske till och med bäst av alla om man kör som en galning på dåliga leder.

Hur fungerar teknologin på en lössnöracer? Nja, den kommer inte upp i samma klass som hos sporten som utvecklats i årtionden. Vi är inte helt övertygade att PPS som lössnöboggi är juvelen bland crossoverboggis med lössnöfokus vilket Boondockern är. Att den fungerar råder ingen tvekan om men du måste lägga bra med tid på att justera den rätt och det är faktiskt inte helt enkelt kan vi lova. Samtidigt känns den inte lika förlåtlig som andra boggis om de är lite feljusterade. Men återigen, vi har provat Boondockers som haft kalasfin inställning och då rockar det! Till sist, alla i testteamet är inte helt överens om att lössnökittet har nåt där att göra. Boondockern är grym som den är, varför äventyra det?


Första försöket med vass fyrtaktare i ett hypermodernt chassie lovar gott. Mer mer mer, men fixa ljudet!

Arctic Cat XF 1100 Turbo som är flång ny för året har trots en tråkig stämma en himmelsk massa att ge föraren. Arctic Cat är helt klart på rätt väg med sitt nya chassie! Låt dig inte luras av det trista ljudet, den spöar skiten av det mesta på fina leder. Som en av killarna sa; laddtryck gör något med hjärnan. Hade någon vanlig människa hört och sett min reaktion så hade de nog ringt efter de trevliga rockbeprydda herrarna så de hade fått förse mig med en moderiktig "självkramartröja" och låst in mig nånstans.

Summerar man XF-Turbon så ger den alltså adrenalinkickar varje gång tummen trycks in och den uppför sig förvånansvärt bra i snön trots den mäktiga snurran där fram, men visst trivs den till sist bäst på öppna fina leder.


Till sist står den alldeles ensam på parkeringen. Varför? Vi pratar säkert köp!

Som vanligt är det många heta kandidater till "årets crossover". De är alla bäst, tills de ställs mot varandra i verkligheten. Inte förrän då märker man skillnaderna som faktiskt finns mellan dem. Att en skoter känns att gå stenhårt och ha bra fjädring är inget facit förrän man testat mot andra likvärdiga. Vi blir lika förvånade varje gång en skoter som enskilt känns oslagbar faktiskt bara visar sig vara medelmåttig när den möter likvärdiga skotrar i olika testmoment.

Under en het diskussion testteamet hade pratade vi om investeringar. Allt från hus till bilar. Till sist kom diskussionen in på skotrar. Har man råd att köpa nytt varje år spelar det kanske inte så stor roll vad man handlar. Men vet man att man ska behålla skotern 3-5 år, ja då blir det rätt rent på parkeringen kom vi fram till. Kvar står bara en Yamaha FX Nytro XTX, stolt som en nyparad grizzlybjörn. Välbyggd, trygg, säker och ändå riktigt rolig. Den känns för oss som det säkraste köpet om man ska ha en driftsäker skoter i många år.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


ÅRETS CROSSOVER 2012 - Polaris 800 Switchback Assault. Oemotståndlig nöjesmaskin!

Nu handlar inte den här artikeln om det utan om vilken crossover som tar hem titeln "Årets Crossover 2012". Mest nöje inom Crossoverklassen levererar Polaris 800 Switchback Assault! - Grattis alla ni som har en, ni har köpt årets nöjesmaskin!


Ett stort tack från redaktionen går till Yamaha Ljusdal för lån av Nytron!

Text:Micke T
Text:Lars P
Text:Fredrik B
Foto:Mikael.Tarander@sledtrax.se
Tummen upp Gilla(41) Kommentarer Kommentera(18) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2017-05-04
Av Robert Carlsson:
Mycket bra läsning!,perfekt för mig som tittar på Freeride och Swb Assault inför kommande vinter. Det lutar åt assaulten, men är det värt bränsle ekonomin?
2014-12-23
Av Stefan Hahne:
Nyttig läsning,fast den har några år på nacken.
Blir en Yamaha igen....
2013-01-12
Av Anders:
Vad är gjort åt dämparna på Switchbacken?
2012-03-03
Av H.son:
Kan kännas som XF 1100 inte levererar ibland men undrar om det kan vara ljudet som är så tamt att upplevelsen blir lika för det är ju aldrig några problem att ligga med och ikapp vid snabb ledkörning. Nöjesfaktorn hos en 2-t slår 4-t så det inte är mätbart. Byter till XF 800 hc nästa år.
2012-03-02
Av Robert:
Är det bara jag som inte tycker att xf1100 leverar? Har fler kompisar som kör nytro 180 kit, själv kör jag 240.Jag och alla övriga tyckte den var rent slö, vi var ganska överens om att Apexen var rappare åtminstonde.
2012-03-02
Av Fredde:
Svar till Bjarne:
Mattan fungerar bra på leden, det är bra grepp och mycket bra broms. Det enda jag är missnöjd med är bakfjädringen. Någon som vill dela med sig hur man ska schimsa den?
2012-02-29
Av Lasse:
Kul läsning. Synd bara att inte Arctic Cats XF var med..
2012-02-28
Av Emil:
Bra artikel. Kan bara hålla med om att Polarisens är grymt rolig (-:
2012-02-28
Av suregom:
bra artikel som vanligt, men jag saknade Renegade Bc-x 800
2012-02-28
Av Johan:
Riktigt bra artikel!
2012-02-28
Av Johan:
Riktigt bra artikel!
2012-02-28
Av JL:
härlig artikel. mycket bra artikel som vanligt. extra roligt när Swb assault tar hem testet när man har en sådan ståendes i garaget :)
2012-02-27
Av Hasse Larsson:
Sledtrax måste snart klassas som en drog! Jag menar helt enkelt att när man väl börjat läsa ett av era reportage så går det inte att sluta läsa! Bilder och text gör allt väldigt tydligt. Tack Hasse Larsson
2012-02-27
Av micke the dike:
skönt att höra som jag brukar säja till alla inte lättast inte snabbast men i långa loppet vinner den
2012-02-27
Av Anders:
Som vanligt sköna tester som inte bara innehåller lovord och data från tillverkarnas presskit. Välskrivet och intressant. Tackar för det!
2012-02-27
Av bjarne:
hur tycker ni att 51 kams mattan på polarisen reagerar på leden?
2012-02-27
Av speedo_4:
Jag älskade verkligen detta stycke i texten:
Det bär iväg så till den grad att du som förare plötsligt är passagerare på väg mot sin egen avrättning.

Ni skriver verkligen underhållande. Sambon undrar ofta vad jag sitter å fnissar i.
2012-02-27
Av Frank Huss:
Det är ju grymt skoj att läsa era tester.
Ni vet vad ni pratar om, kan köra skoter, kan tekniken bakom dom och framförallt så kan ni skriva underhållande texter!!
Bra jobbat!

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 ? LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

BAD ASS WIDE TRACK 2018 DEL2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...



#throwback till en härlig vårdag i granskogen! #tbt #sledtrax #lynxsnowmobiles

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo