Utgåva
28 aug  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Coola snöskoterprylar och andra gadgets Här hittar du din handlare! Läsarnas egna snöskoterbilder Snöskotervideos! Redaktionen
             TRAX IMPRESSIONS 2013   
RS Viking Professional
2012-04-26
YAMAHA RS VIKING PROFESSIONAL 2013 - SAMURAJEN SLIPAR SVÄRDET

Utan tvekan är Yamaha RS Viking Professional en mäktig maskin. Viking har i Yamahas tappning alltid varit synonymt med hårt arbete och tuffa förhållanden, men när fyrtaktsvarianten med tilläggsnamnet RS kom för ett antal år sedan började man flörta allt mer med touringfolket. Välutrustade bredbandare med touringkänsla har tagit massor med marknadsandelar och likt bilvärldens SUV:ar hittar dessa praktiska maskiner mängder av köpare. Finjusterad och med ett ytterst tilltalande pris är RS Viking redo att sno ytterligare marknadsandelar 2013.


Undertecknad måste utan vidare omsvep erkänna att han inte direkt skrek rakt ut av lycka när vi skulle ta ut ett gäng maskiner på provkörning och han hamnade på en Yamaha RS Viking Professional. Men det är ett skitigt jobb och någon måste göra det... Vi drar iväg längs välpistade leder och redan efter någon kurva kommer det första förbluffade flinet. "Den går ju faktiskt inte så pjåkigt den här..."


Motorn matar på riktigt bra och ryter så mycket hårdare än vad man är van vid hos en arbetsmaskin. Sen sitter man ju fantastiskt bra också! Vilsam ställning för både armar och ben. Hmm... håller han på att bli gammal? Leden slingrar sig vidare uppåt mot höjderna och bitvis är det riktigt kurvigt. I dessa trånga hårnålskurvor har tidigare på dagen huliganer tokgasat och med sina högkamsmattor förvandlat den släta leden till en veritabel puckelpist. Burkar allt vad som är möjligt och möter med gasen. Maskinen sladdar faktiskt genom kurvan och strax inser man att det ju finns ett visst underhållningsvärde i den maskin man först klassade som "den överviktiga samurajen"!


Sakta men säkert knappas försprånget in och snart är vi i bakhasorna på framförvarande. Bromsar sent i nästa tvära kurva. Ger fullt samtidigt som riktningen kontrolleras med bromsen och fullt styrutslag. En förvånad kollega skiter nästan i superunderstället när en hysteriskt vrålande RS Viking passerar på innern med vidöppna trottlar. Den nya Ripsaw mattan med 35 mm betyder mycket för greppet om man jämför med tidigare varianter, men nog spinner det alltid... Ytterligare några millimeter kamhöjd hade inte varit av ondo.


Under skalet hittar vi en ny boggie som känns jobba väldigt bra. En okopplad konstruktion med flip-up funktion som ger en mycket följsam känsla. Hela fjädringspaketet med framvagn och boggie jobbar bra tillsammans och ger maskinen övertygande ledegenskaper. Skidorna är också nya och förbättrar tillsammans med den nya boggien Vikingens redan sedan tidigare goda lössnöegenskaper.


Körställningen har vi redan nämnt, men det tål att upprepas; man sitter som en kung på RS Viking! Fotstegen blir till 2013 bredare och får förbättrat grepp för både förarens och passagerarens fötter. Vi kommer fram till en ledkorsning och det är dags att byta maskiner. Men redaktören drar bara på. Har ingen lust alls att redan släppa ifrån mig Vikingen. Lustigt hur humöret kan svänga...


Yamaha RS Viking Professional är en urstark dragare och pålitlig arbetskamrat, men den åker inte vilse som touringmaskin heller. Väldigt god komfort för både förare och passagerare. En maskin att lägga många mil på och den orkar garanterat dra hem all den röding du kan tänkas dra upp ur fjällsjön. Och priset får som sagt betecknas som intressant. 124 900:- är ordinarie pris, men lubbar du in hos närmaste Yamaha handlare innan 15:e november och cashar in din smartcheck så kommer du undan med 119 900:-

Text:Ingemar.Forsell@sledtrax.se
Foto:Mikael.Tarander@sledtrax.se
Foto:Yamaha
Tummen upp Gilla(11) Kommentarer Kommentera(0) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


SENASTE YOUTUBE FILMEN
VI SYNS NÄSTA SÄSONG!
Det verkade inte spela någon roll hur mycket snödans jag dansade, vintern dök aldrig riktigt upp här i byn. Och såhär...
Erica Norberg
I skallen på en motortokig Dalkulla!

RUFFRIDERS 9 - BAKOM, BREDVID OCH UNDER KAMERAN. En vecka med skoter, helikopter, pistmaskin, Eddie Meduza och ett härligt...

SKI-DOO 2015 - NÄR STORLEKEN HAR BETYDELSE Att storlek i mångt och mycket är avgörande har...

DEEP SNOW SPORT 2014 - CROSSOVERS MED KÄNSLA FÖR LÖSSNÖ Crossoverklassen har på senare år formligen exploderat likt en finne på en...

ÅTTAHUNDRORNAS KAMP OM BRANTERNA 2014 I en tid när lössnömaskiner säljer närmast lavinartat kan det vara svårt...

YAMAHA 2015 - VIPERN YNGLAR AV SIG Yamaha är först ut av tillverkarna att lätta på...

SAMMANFATTNING VINTERSÄSONG 2012-2013

 ...
André Jonsson
Med rätt att bygga..

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

BRP

Missa inte Sledtrax på Facebook

All © 2014 Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo