Sommar
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
21 aug  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             SLEDTRAX TESTAR   
Polaris 2013
2012-11-14
POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA!

2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23 varianter. Vi har provkört nästan alla och kan lämna dig en komplett guide till vilken Polaris du bör sikta på i år. Häng med så kör vi!

Deep Snow


Retro-modellen med många stjärnor. Polaris är det engelska namnet för Polstjärnan, om ni inte visste det.

Modell Rek. ca.pris
600 RMK 144 119 900
600 RMK 155 121 900
600 PRO RMK 155 124 900
800 RMK 155 129 900
800 PRO RMK 155 139 900
800 PRO RMK 163 142 900
800 RMK Assault 155 142 900


QuickDrive är den första remdriften på en standardskoter i modern tid

Polaris dominerar i segmentet för lös snö, och gör det helt rättvist. Oavsett vilken maskin man väljer: så länge det står RMK på huven behöver du inte vara orolig. Det finns ingen dålig bergsmaskin i Polaris program. I den här klassen är det några saker som är viktigare än andra. Dit hör balans, vikt, förmåga att kliva upp på snön, gasrespons och motoreffekt. Oavsett vilken RMK du väljer får du allt det, i mer eller mindre grad. Valet här står främst mellan motorstorlek och mattlängd. Därefter kan man finjustera valet med mer eller mindre finesser.


Alla RMK har en sagolik balans

Polaris erbjuder två motorer: en 600 och en 800. Båda med en semi-direkt insprutning med en injektor per cylinder. Tidigare motorer med två injektorer per cylinder hade ofta en tydlig övergångspunkt där motorn ibland kunde tveka. Det slipper man med dessa motorer. 600:an är en favorit och har klassledande effekt och gångkultur, även om 800:an förstås är starkare. Ute i snön, på vår altitud, är skillnaden mindre än vad man tror. Flera gånger när vi testat Polaris RMK 600 har vi varit tvungna att stanna och titta på dekalerna på huven för att vara helt säker: är det verkligen "bara" en 600 vi kör? Så pass bra är den. 800:an är lika rapp och med samma snabba effektuppbyggnad. Den har mer effekt men den påverkar också körningen lite mer. Du slänger inte runt den lika lätt som lillasyster, även om de väger lika mycket (lite).


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Upp, upp och iväg!

Det här med effekten sedan: i Sverige och Norden, där vi sällan kör snöskotrar på högre höjd än 1200 möh, har man inte samma effektförlust som i Klippiga Bergen där man sällan kör under 2500 möh och där det snarare är regel att ligga över 3000 möh. För en sugmotor kan man grovt sett räkna med en effektförlust på knappt 1 % per hundra meter. En motor som ger 150 hk vid havsnivå kan alltså tappa upp mot 25-30 % på vanliga Rockies-höjder. Den ger alltså knappt 110 hk där. Det är en stor anledning till att man fnyser lite åt småmotorer däröver. Men hos oss, där vi kan dra bort bara 12 % från 125 hk får man kvar ungefär samma effekt med en 600:a, eller runt 110 hk, på de höjder vi normalt kör på.


Kolfiberrör i överstrukturen på chassiet tar ner vikten

Båda motorerna bygger på samma teknologi, med likspänning för insprutningssystemet och växelspänning för övriga strömförbrukare. De är utprovade, utan barnsjukdomar och synnerligen driftsäkra. Den enda nackdelen är att de drar lite mer bensin än några av konkurrenterna, särskilt på dellast. Med full gas skiljer det mindre faktiskt. Men räkna med förbrukningssiffror upp mot 4 liter per mil eller mer om din körning uteslutande består av lössnö och klättring. Å andra sidan kör lössnöfantaster sällan särskilt långt så räckvidden brukar räcka för en dags körning per tank. Tanken rymmer drygt 43 liter så man bör ta sig åtminstone 10 mil med full-mutter körning.


2013 är den stora nyheten i lössnöprogrammet egentligen att man får ännu mindre för pengarna än förut. D.v.s. vikten har minskat ytterligare. De tre PRO modellerna får mer kolfiber, ny mindre och lättare dyna, fotsteg med mer luft än metall och en ny kuggremsdriven sekundärtransmission. De har även en värmeväxlare mindre än den vanliga RMK:n, den främre i tunneln saknas för att spara vikt. Polaris hävdar att torrvikten är 189,1 kg för både 600:an och 800:an. Det är i en viss särklass och en helt otänkbar siffra på en produktionsmaskin för bara några år sedan. I övrigt får PRO maskinerna allt det vanliga godiset som Pro-Taper styre, el-back, Gripper-skidor, Walker Evans gasdämpare runtom, Team LWT sekundärvariator och Cyclone lättviktsbroms. Mattan har 61 mm kammar på samtliga PRO. Om man tittar på prisbilden framstår 600 PRO RMK 155 som fyndet. Bara 3 000 dyrare än en vanlig RMK, men hela 15 000 billigare än en motsvarande 800.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Naket RMK-chassi i all sin prakt

De vanliga RMK är dock inga tungviktare, även de inte får ta del av allt bling och teknik. Den billigaste, 600 RMK 144, är också den tyngsta, beroende på att den får lite enklare boggi och en äldre dyna. Fotstegen är av samma typ som i fjol, d.v.s. inte de nya PowderTrac. Det är ett stort avbräck för de nya fotstegen är verkligen bra. Fantastiskt grepp och lätta att hålla rena. De känns dessutom synnerligen solida och ger bra avstamp om man måste hoppa över till andra fotsteget. Den får också kedjedrift, precis som de övriga "vanliga" RMK. Mattan har lite lägre kammar, 51 mm. Torrvikten är 204,1 kg, alltså 15 kg tyngre. Prismässigt skiljer det bara 2000 upp till en 600 RMK 155 som får bättre dyna, coil-over dämpare i boggin, mycket bättre fotbrädor och en matta med 61 mm kammar. Det valet känns lätt att göra. Vill man sedan ha en 800 får man slanta upp 8 000 till. Är det värt det? Det kan bara du avgöra.


I RMK programmet finns också 800 RMK Assault 155. Med rötterna i Hillcross ska den vara byxad att kunna piskas lite hårdare, lite oftare. Den justerbara spårvidden är ca 6 cm bredare, den står alltså stadigare men är å andra sidan inte lika lätt att bryta upp. Mattan är en Competition-modell med 54 mm kammar som är betydligt hårdare än på vanliga lössnömattor. Den funkar jättebra i hårdare snö, t.ex. i en packad bana eller på våren när det börjat töa. Den är inte lika bra i evighetsdjup pudersnö på förvintern. Framdämparna och bakre boggidämparen har justerbar kompressionsdämpning. Den har vanlig kedjetransmission, kanske för att vara lättare att dreva om för olika banor. I dagsläget har Polaris för övrigt bara en rem-drivhjul kombination för sin QuickDrive remdrift som sitter på de övriga PRO RMK. Fotstegen är de underbara Powdertrack som har ett magiskt grepp. Men ärligt talat: kör du verkligen hillcross-tävlingar? Om inte, köp en vanlig PRO i stället, det är en bättre, mer renodlad lössnömaskin som fortfarande tål att hoppas med som folk. Och kom ihåg: ingen RMK är egentligen lämplig att köra hårt efter led, oavsett vad de heter.

Summering: många bra maskiner, 600:an är en juvel, PRO RMK har mest finesser. 600 PRO RMK 155 är en favorit här.

Crossover


600 Liberty Cleanfire. Äkta tvåtaktsglädje!

Modell Rek. ca.pris
550 Shift 136 79 900
600 Switchback PRO-R 129 900
800 Switchback PRO-R 139 900
800 Switchback PRO-R LE 142 900
800 Switchback PRO-R Adventure 142 900
800 Switchback Assault 142 900


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Så lätta att lägga i en snygg vänstersväng, även när det är lite spännande terräng

Crossover är ett annat viktigt segment för Polaris. Här har man stolta traditioner sedan saliga SKS-modellernas dagar där de första Snow King Special kunde köpas redan för över 25 år sedan. 2013 har man ett brett utbud där instegsmaskinen är kvar i förra generationens IQ-chassi. En 550 Shift 136 är en snöskoter som de brukade vara. Inget lull-lull, inget som kan krångla. Den har en synnerligen beprövad fläktkyld, förgasarförsedd motor med anor från förra seklet. Den här motortypen kommer inte att överleva hårdare avgaskrav, men å andra sidan är den enkel som få. De runt 65 hästarna drar runt en utmärkt Cobra-matta med 34 mm kamhöjd. Man får enklaste sortens stötdämpare och inget bling alls, förutom en helt OK lasthållare. Det är en enkel och bra skoter vars största förtjänst ligger i det låga priset.


Som sagt...

Går man vidare i programmet kommer man till Switchback PRO-R. Eller lång-Rushen, som många kallar den. Den borde ha hetat Rush SKS om jag fått bestämma namnen. Nu får jag ju inte det och det är det många som är glada för...i alla fall, det är en modell som kom som ny i fjol och som fått en ännu lössnöigare matta i år: en Back Country 44 mm. Redan första årets Rush från 2010 med en 32 mm Ripsaw-matta var faktiskt rätt kapabel i lös snö, ni kan ju tänka er hur bra den här är, som både har en längre matta och mer snöskotts-anpassat mönster. Samtidigt är det en verklig bra ledmaskin. Inte lika sprallig som en Rush, men lugnare över ojämnheterna.


600 PRO RMK 155: så bra!

Den fina framvagnen ger en oöverträffad trygghet genom riktigt guppiga ledpartier samtidigt som boggin kan svälja allt som kastas på den. Man måste dock justera bakre boggifjädern efter vikten och klicka på dämparna om det slår igenom alltför mycket. Som tur är gör man det snabbt och enkelt, det är bara främre boggidämparen som är lite svår att komma åt. Boggin är helt okopplad, men i och med att den är lite längre så märks det mindre än för den kortare Rushen, genom att man inte lyfter skidorna riktigt lika lätt. Men var lugn, det är fortfarande en skoter som lever i händerna på en erfaren förare.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Fotstegen på PRO-chassiet är helt enormt

Samma motorer som i RMK:arna återfinns även här: en 600:a och en 800:a. Drevningen är förstås mer ledanpassad och lite i högsta laget om man kör mycket i lös snö. Ta gärna ner den ett kugg på lilla och upp ett kugg på stora för att spara på remmen om du tänker köra mest i lössnö. Toppfarten räcker fortfarande till och blir över, jag lovar.


Adventure. En suverän enmans-touring-sport.

Det finns fyra modeller med PRO-R chassiet: en 600 och tre 800. De tre större finns i tre olika utföranden: en vanlig, en LE och en Adventure. LE:n skiljer sig genom att ha ännu exklusivare framdämpare med justerbar kompressions- OCH returdämpning. Den får också en lasthållare i aluminium, ett 12V uttag och en justerbar styrhöjare. Färgsättningen i rött och vitt är riktigt läcker. Med en prisskillnad på endast 3 000 mot en standard Switchback PRO-R är det modellen jag skulle välja. 600-modellen är också fin, men skulle kanske ha varit lite billigare för att framstå som ett fynd.


Jump, baby, jump

I fjol lanserade man en äventyrsskoter. Fjolårets modell var ett provskott och fanns bara med 600-motor. I år finns den bara som 800 och heter 800 Switchback PRO-R Adventure. Förutom ett väldigt långt namn får man en skoter som i allt väsentligt överensstämmer med övriga standard Switchar. Det som skiljer är att man får en annan matta, en Ripsaw 38 mm, vindavvisare på sidorna, 12 V uttag och ett hjälmvisiruttag, lasthållare samt de förnämliga Lock & Ride packväskorna. I vår bok är det här Polaris klart bästa touringskoter för en person. Man kan också sitta två på dynan om man inte är uppvuxen på en diet med bara friterad mat, men det blir en smula trångt i längden. Väskorna gör att man inte behöver släpa på en rygga om man vill vara borta några dagar, över en helg t.ex.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


800 Switchback PRO-R LE i högform

Kanske Adventure kan väcka den gamla idén om att åka mellan fjälldalarna till liv igen? Jag har länge funderat över varför vi inte har samma typ av åkning som man ser över där, där många åker mellan värdshus och hotell över några dagar och nätter. Visst, det finns säkert några entusiaster här också men inte alls i samma utsträckning som i USA. Men det ämnet täcker en helt egen artikel, så vi vänder tillbaks till crossover-skotrarna igen!


Seriös skoter för de hårda

Sist, men inte minst finns ju den riktiga Switchbacken. Den som är baserad på en RMK, men med bredare spårvidd och värre stötdämpare. Assault är dess mellannamn och den finns med 800-motorn endast. 800 Switchback Assault är den måttstock som alla andra mäts mot och har varit en stor framgång för Polaris. Vi gillar den skarpt och utnämnde den till årets crossover 2012. Skillnaden mot PRO-R Switchbackarna är rätt stor, där Assaulten är mycket mera lössnö än led. Om vi skulle ge oss på att vikta hur bra de är på olika underlag skulle vi sätta 50/50 för PRO-R men snarare 70/30 för Assaulten när det gäller lössnö kontra led.


Sköna dagar i USA

Men varför inte köpa en RMK Assault i stället? Skillnaderna är rätt stora här också, där RMK Assault har längre matta med annan utformning, mycket bättre fotsteg för lössnö, fler lättviktskomponenter och en smalare spårvidd. Där RMK Assault är en ren lössnömaskin kan man faktiskt åka led med Switchbacken. Om man är observant, skulle vi vilja lägga till. Även om Polaris säger att "med en Switchback Assault spelar det ingen roll om du åker på välpistade leder eller svänger av in i skogen" så hävdar vi att det gör det. Mattan har 51 mm kammar och den trivs inte med långa perioder i hög fart. Man riskerar att knåda sönder mattan helt enkelt. Motorn behöver också kylning och kylningen funkar sämre på hårda leder där det ofta inte finns nog med lös snö att kyla vare sig motor eller slides. 85-90 grader är inte ovanligt att se på tempmätaren under sådana förhållanden, vilket är långt över den temperatur där termostaten öppnar (vanligen 52 grader).


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Den udda bakdelen på en Switchback PRO-R fungerar väl

Nej, Switchback Assault behöver mycket snö för att trivas bäst. Montera isrivare och ha koll på motortempen om du kör ofta efter led. Men det är en underbar skoter för blandad, tuff körning och en riktig hårding när det gäller att tåla stryk. Om du vill en sådan skoter, titta en gång till på den här modellen. Den är egentligen för olika för att matchas mot sina Switchback-systrar utan konkurrerar väl hellre med RMK Assault. Valet är ditt!

Performance


600 Indy SP från ovan

Modell Rek. ca.pris
120 PRO-R 29 900
600 Indy SP 89 900
600 Rush PRO-R 126 900
800 Rush PRO-R 132 900
800 Rush PRO-R LE 137 900


Det finns en vanlig 600 Indy också, men bara i USA. Den är blå i stället för röd.

Efter lössnö-revolutionen är inte det här segmentet längre det tuffaste man kan köpa för pengar hos Polaris. Däremot hittar vi Polaris enda nya modell 2013 här och det är en legend som återuppstår: 600 Indy SP. Genom att kombinera PRO-R framvagnen med en konventionell bakdel, mycket lika den som satt på korta Shiftarna i fjol, har man tagit fram en modern skoter för den som inte kan stå ut med Rush-bakdelen. Boggin är en kopplad variant, vilket betyder fokus på bra ledegenskaper med kontroll över viktöverföringen. Skidorna stannar på marken och Indyn styr dit du vill på ett mer bekymmersfritt sätt än en Rush. Rushen är mer livlig och du kan styra den på ett annat sätt med kroppen, genom att luta dig framåt/bakåt eller åt sidorna.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Boggin är i princip samma som på senare års Shift.

Indyn innehåller det mesta som en kräsen skoterköpare kan vilja ha, inklusive Fox gasdämpare runtom, el-start, el-back samt nya Prosteer-skidor som är styvare och mer ledanpassade. Instrumentet är något enklare än på Rushen men innehåller alla nödvändiga funktioner. Den får ett styre med integrerade hooks och samma vassa 600-motor som de övriga skotrarna. Det är en solid och bra snöskoter, helt enkelt. Men det bästa kommer sist: priset! Polaris har bestämt sig för att den här korta skotern ska bli en storsäljare. Man kränger iväg den för mindre än 90 papp. Det är 37 000 mindre än för en Rush 600!!! Vår inte allt för vågade gissning är att det kommer att surra många Indy på lederna i vinter.


Rush-modellerna kommer med 800 och 600 motor i år igen. De har smärre uppdateringar från i fjol, med nytt styre, gasreglage och stoppknapp som märks mest. Det finns även i år en 800 Rush PRO-R LE med lite värre framdämpare, 12 V uttag och en ROX justerbar styrhöjare som största skillnader. För 3 000 extra jämfört med en standard 800 Rush skulle jag välja det, särskilt som LE:n har en grymt snygg vit färgsättning i år. Med en Rush får man en fantastiskt rolig skoter, där du som förare kan påverka hur den beter sig på ett mer direkt sätt än många andra skotrar. Den unika boggifjädringen har både för- och nackdelar. Den är en strikt rising rate, d.v.s. det går tyngre och tyngre att komprimera boggin ju mer man trycker ihop den. Det finns bra marginal mot genomslag, men främre boggidämparen kan ibland ha svårt att klara förare som kör extremt aggressivt, trots att den också har justerbar kompressionsdämpning.


Rush-chassiet är väldigt vridstyvt

Den främre boggidämparen är f.ö. rätt bökig att justera, särskilt ute i terränglådan när det är snö och is i vägen. Det är däremot lätt att justera den bakre dämparen, både fjäderförspänning och kompressionsdämpning. Boggin är känslig för rätt inställning, där redan ett varvs förspänning på bakre fjädern kan göra stor skillnad. Man kan få den att bli väldigt komfortabel genom att släppa på fjäder och dämpare, men då har man inte samma reserv mot genomslag. Eftersom den är okopplad kan man få skotern att göra riktiga wheelies om man tycker det är kul, vilket det faktiskt är. När man ledsnar på det spänner man på fjädern ett par varv och då är det fixat. "Lekfull" är nog en bra beskrivning på hur den känns. Framvagnen är PRO-R, alltså bland det absolut bästa som finns. Konstruktion är väldigt trygg, den hittar inte på några hyss och man får ett minimum av spårviddsförändringar och självstyrning i guppen. Det är lite av en Polaris-specialitet faktiskt, ända sedan de första IFS-framvagnarna från 80-talet. Barnskotern 120 PRO-R är sig lik, med BNG (Bold New Graphics) som största nyhet.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Årets fynd bland korta skotrar: Indyn!

Vill du ha en modern ledskoter kan du inte runda 600 Indy SP. Kandiderar till titeln "mest skoter per krona på marknaden" just nu. Om du vill ha en större, starkare, mer avancerad led-Polaris: titta en gång till på 800 PRO-R LE. 600-Rushen tror vi får det svårare att hitta köpare i år.

Touring


Skön, men inte längre modern

Modell Rek. ca.pris
550 IQ LXT 79 900
600 IQ LXT 109 900


Fyrtaktaren i Polaris program har varit med länge nu

Touring är förmodligen Polaris svagaste segment, där båda maskinerna har förra generationens IQ-chassi. Det matchar man med att sätta riktigt bra priser och vill man inte ha det senaste kan man gärna ta en titt extra på vad man får här. Motorerna är samma som i övriga segmenten, en fläktkyld 550 och en Cleanfire 600. Den större är förhållandevis välutrustad, man får t.o.m. Rider select ställbart styre som var en stor grej för 8 år sedan när man introducerade Fusion-modellerna. I övrigt finns inte mycket att tillägga, annat än att det finns rätt mycket tillbehör att utrusta maskinerna med. 550 -maskinen är så pass mycket simplare att vi nog skulle titta på 600:an i stället. Risken är stor att du tröttnar fort på den lilla maskinen. Men är det en modern touring du letar, titta en gång till på 800 Switchback PRO-R Adventure som är en mycket bättre touringskoter för enmansbruk.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Utility


600 IQ Widetrak är mest att dra med

Modell Rek. ca.pris
Widetrak LX 79 900
600 IQ Widetrak 115 900
FS IQ Widetrak 124 900


Riktigt praktisk tunnelväska ur tillbehörssortimentet

Utility är ett annat segment som Polaris inte lagt så mycket krut på sedan introduktionen av Widetraken i IQ-chassit. Och det börjar bli några år sedan nu. Här hittar vi t.o.m. en 500 Widetrak LX som finns kvar Gen II chassiet som kom redan 1998. Fuji-motorn i 500 Widetrak LX har varit med sedan Adam var länsman, eller åtminstone sedan slutet av 80-talet. Fördelen är att det är en obrottsligt lojal maskin som funkar i ur och skur, med ett lågt pris som främsta köptrigger. Den modernare FS IQ Widetraken finns att få med Polaris enda fyrtaktsmotor, 750-twinnen som också funnits några år nu. Det är en trivsam skoter med lugnt temperament och en hyfsat modern motorstyrning. Effekten är inget du skriver hem till mamma och berättar om efter en provkörning, men det finns också en 600 IQ Widetrak som har den rappa Cleanfire-motorn som vi känner igen vid det här laget. Alla modellerna har kedjehus och växellåda. Mattorna är 32 mm Ripsaw, utom för 500 Widetrak LX där man får en 25 mm Shockwave i stället. Elstart är standard, liksom tvåsitsdynor med förvaringsfack. Skidorna är Gripper, som är Polaris lössnöskidor. Polaris har i alla fall tre distinkt olika maskiner där du som köpare måste värdera vad som är viktigast för dig. Vårt val i det här segmentet är nog trots allt 600 IQ Widetrak, med motiveringen att den är biligare än sin fyrtaktssyster, enklare att underhålla och har betydligt mer pulver än fyrtaktaren.

Slutsummering


Custom wrap signerat Chris Burandt

Polaris är kungar på lössnö, i topp på crossover och prestanda men inte riktigt med i matchen när det gäller moderna touring- och arbetsmaskiner (med något undantag). Man har renodlat programmet rätt mycket med bara fem motortyper, där två motortyper bara finns i var sin maskin. Även i övrigt jobbar man med modularisering, så att man enkelt kan skapa nya modeller från de olika byggklotsarna. Polaris har också infört innovativa tillverkningsmetoder, med en high-tech variant av limning, lika som på flygplan, som höjer kvaliteten och sänker vikten. Byggkvaliteten i stort är också bättre, även om det känns som att några konkurrenter kanske ligger snäppet före här. Att Polaris-motorerna är slitstarka och väl utprovade är ett plus, liksom att variatorsystemet är av absolut toppklass.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Praktisk väska är ett måste, det finns inga förvaringsutrymmen som standard

Priserna är ett riktigt starkt kort hos Polaris i år, där några modeller kan klassas som fynd och 600 Indy SP är årets köp. Man har också satsat hårt på ett omfattande tillbehörsprogram vilket säkert många handlare och även skoterköpare jublar åt.

Text:Tomas.Fahlen@sledtrax.se
Foto:Mikael.Tarander@sledtrax.se
Foto:Per Petersson
Foto:Polaris
Tummen upp Gilla(22) Kommentarer Kommentera(3) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2012-11-15
Av Tom Palmberg:
Drevningen på årets switchback pro-r 600-800 är nerdrevat til 19-39.jättebra
2012-11-14
Av Lars:
Nja, Arctic Cat tar ju marknadsandelar.
2012-11-14
Av Thor:
Polaris ligger verkligen i topp just nu.

SÄSONGEN 16/17 ÄNTLIGEN HÄR! Äntligen har tiden kommit då dagarna blir kortare, luften...

BILLIGARE FÖRSÄKRING FÖR SKOTERÅKARE MED RYGGSKYDD Att ha ryggskydd eller skyddsväst vid skoterkörning är...

POLARIS 800 SKS 155" - THE GAME CHANGER Swisch, pang, bom. Så hade ytterligare en vinter passerat! Vi hade ett...

MOUNTAIN 150 2017 - HÅRDARE FIGHT OM PUDRET ÄN NÅGONSIN Här är maskinerna som skall besegra de orörda branterna och...

LYNX BOONDOCKER DS4100 800R - VÄRLDENS LÄNGSTA FINNE SUMMERAS! Då var det alltså dags, att summera vinterns äventyr med Lynx längsta...

MOUNTAIN (120) - LÖSSNÖPRESTANDA SOM UTMANAR STORASYSKONEN PÅ ALLVAR Minstingarna i mountainsegmentet har genom åren vuxit på sig, både på...

YAMAHAS CROSSOVERTOURING VIPER STX DX TACKAR FÖR DEN GÅNGNA VINTERN Vi summerar långtestet av Yamahas multiverktyg på snöskotersidan,...

SKI-DOO SUMMIT X T3 800R E-TEC 154 - LÅNGTESTSÄSONGEN 2016 SUMMERAS Förra hösten väntade vi med spänning på Ski-doos senast Summit 154" skulle...

MOUNTAIN (150) DET BLIR INTE MER LÖSSNÖ ÄN SÅ HÄR! 160 TUM OCH LÄNGRE Lång, längre, längst! Här är klassen med det brutalaste marknaden har att...

FYRTAKTSCROSSOVERS - HÖGKLASSIG UNDERHÅLLNING MED BÅDE MUSKLER OCH HJÄRNA En crossoverskoter har egentligen en närmast omöjlig arbetsbeskrivning....



Hittade en gammal goding i gömmorna.. Får väl nöja sig med att kolla gamla Gopro-klipp om man blir skoterlös i vinter! ?? #Yamaha #nytroturbo #mcxpress #sledtrax #gördalen

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Sommar
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo