Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
19 okt  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
             TRAX IMPRESSIONS 2018   
Lynx Rave RE 850 E-TEC
2017-04-28
LYNX RAVE RE 850 E-TEC HÅRDINGEN HAR BLIVIT SNABBARE

Vi på Sledtrax har alltid hållit Lynx Rave som en lite mer råbarkad version av Ski-doos MXZ-modeller, brorsan från Finland som går mer på våld än på finess. Med det nya Radien-chassit från Lynx är det dock dags för en nya era när det kommer till Lynx Rave!


Till att börja med, alla ni som provkört 850-motorn från Rotax i någon av Ski-doos modeller vet att det är en riktigt kompetent spis med ett brutalt gassvar och kompromisslös prestanda. Den blir absolut inte sämre när man smäller ner den i en Rave av RADIEN-modell. Med Radien har man trollat bort ytterligare några kilon på skotern, och i ärlighetens namn så känns det i vissa fall som att det är massor med kilon man trollat bort.


Hur menar vi nu då, jo det är känslan man får när man till exempel styr in i början på en kurva. Med en 2017 Rave RE fanns tendenser till att den skulle börja rolla, den lyfte lite på innerskidan och kändes lite bökig om det var rejält slagigt i kurvorna.

Radien känns betydligt lättare i framänden, den styr in så snabbt i kurvorna att man knappt hinner med själv. Men då är det ju tur att motorn är så rapp och det är bara att möta upp med gasen och vips har man tagit en kurva på leden i en hastighet som förr brukade kräva ganska stora kulor hos chauffören.

Nu är det inte bara i kurvorna den känns lätt, självklart gör de extra hästarna i åttafemtin att skotern nästan alltid har lite mer att ge. Men nog är det ruskigt hur långt utvecklingen kommit nu, plötsligt är det ingen konst att åka väldigt fort på leden och ändå kunna lyfta skidorna över knölarna!


Jodå, även i luften är den riktigt välbalanserad och det känns verkligen skillnad i hanterbarhet. Just att motorns tyngdpunkt nu är mer centraliserad gör att skotern lättare lyder dina order under flygturerna.

Som vanligt när det gäller Lynx Rave är det en PPS-boggi man glider runt på och alla som provat en maskin utrustad med denna boggie vet att den är riktigt bra på att äta gupp utan att ställa till med förtret.

Enda nackdelen med just nämnda PPS boggi är väl annars egenskapen att skidorna alltid ska till väders. Men detta kan ju faktiskt samtidigt vara både underhållande och vanebildande...

Nä skoterklubbar. Nästa vinter kan ni parkera ledsladdarna. Lynx RAVE RE 850 E-TEC vill ut och käka gupp. Gärna stora gupp!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Text: Lars.Persson@sledtrax.se
Foto: Herman Dahlgren
Tummen upp Gilla(66) Kommentarer Kommentera(2) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2017-09-03
Av Stellan Lindström:
Sista raden gillas!:)
2017-04-28
Av Göran Brodin:
Lynx grymma som alltid men nu ser jag fram mot vad ni tycker om Xtrim re 850 eftersom jag har beställt en sån.Alltid intressant att läsa era artiklar
Mvh Göran

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo