Sommar
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
21 aug  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Besök & Gilla Sledtrax på Facebook
Kontakt
Tips & frågor till Redaktionen: redaktionen@sledtrax.se
+46 (0)70 265 09 99

Annonsfrågor: Bäst är om du skickar ett mail till annonser@sledtrax.se Vi svarar normalt sett mycket snabbt på mailförfrågningar! Det är ett effektivt sätt att nå oss.

Alternativt ringer du till 070 570 2128, observera att det ibland kan hända att vi inte kan svara i telefon omgående. Då ringer vi upp om du lämnat ett meddelande.
Är det riktigt hyperbråttom att få tag i oss för att fråga kring annonser så kontaktar du vår externa annonssäljare Elizabeth Fredholm på 070-241 2876.


Sledtrax medarbetare når du genom att ange "förnamn.efternamn"@sledtrax.se

Information om och kring Sledtrax!


Eller, grymt välkomna till Sledtrax!
En 100 % renodlad nättidning för snöskoterentusiaster. Slagsidan för nättidningen är: lust, nöje och sköna upplevelser. Vår engelska slogan "Its a lifestyle" kokar ihop kärnan vad det här handlar om.

Nej Sledtrax.se är ingen vanlig hemsida. Vi är som vilken tidningen som helst men trycks mer modernt skulle man kunna säga. Vi har även utgivningsbevis för en gammeldags papperstidning eftersom många fortfarande lever kvar i det gamla. Som läsare ska veta att du kan kommunicera med oss enligt källskyddsprincipen och alla andra regelverk som gäller för oss tidningsutgivare.

Vilka står bakom Sledtrax? Nja, först vill vi berätta att vi hade en väldigt blygsam målsättning när vi öppnade 1/1 2010. Vi ville bli störst i Europa, det målet nådde vi i november 2011! Störst är ju en sak, vi vill gärna även vara bäst på att leverera intressanta snöskoterartiklar. Om vi är det får vi nog aldrig reda på, fast antalet läsare ger ju förhoppningsvis en hint, hoppas vi. Över 50 000 unika läsare har vi numera under högsäsong. Det tål att jämföras med pappersupplagor som oftast är runt 10 000.

Hur som så lovar vi att göra vårt allra bästa för att ni ska få en trevlig upplevelse här på Sledtrax.se med ständigt nya artiklar. Efter att vi (de flesta i ledningen!) testat och provkört i stort sett varenda nykläckt skoter (Ryska Buran borträknat) långt över tio år så känns det som att vi har en viss kunskapsbank att håva från. Det är den kunskapen vi delar med oss av till dig!

Vi är ett livstilsmagasin och satsar därför på berättelsen kring själva känslan och upplevelsen. Snöskoterlivet handlar ju om en livsstil, inte om Råd och Röns senaste gardinstångstest. Vi är less på sådant inom skoter. Därför är det sparsamt med faktauppgifter som vikt och mattbredd. Det finns istället att läsa i vår heltäckande och modellguide.

Välkommen till en modern skotertidning och glöm inte att tipsa alla dina bekanta!

Redaktionen
Johan Carlsson Umeå
Han har den minst sagt inspirerande uppgiften att hålla ordning på detta halvgalna gäng i och med rollen som chefredaktör. Om det beror på att han har mest eller minst vett i skallen det är absolut inget vi ska rota djupt i. Har i ett antal år hållit på med specialanpassade websidor för just snöskoter och även hunnit med att vara djupt insyltad i papperstidningsbranschen ett antal år. När det gäller skoterkörning så började det i 5 års ålder med en Kitty Cat som hann gå ett antal mil kring stugan i Tärnafjällen innan den en dag blev utbytt mot större och snabbare leksaker. Har ett förflutet inom långlopp/enduro och än i denna dag är det aktiv ledåkning som får hjärtat att klappa lite extra.

När de övriga drar iväg för att bestiga någon fjälltopp funderar han istället på om det finns någon slingrande och gropig led som går runt hela fjället. Att det blir 20 mil längre är inget hinder, snarare ett plus...
Nu finns bara ett mål i siktet: göra världens bästa snöskotertidning för er. Om inte idag, så i morgon!
Mikael Tarander Borlänge
Den som får skaka galler om något går riktigt fel eftersom han är ansvarig utgivare för Sledtrax. Skapade en gång i världen, runt 1995, en skotersida som en massa år spöade rubbet därute "bara för att". Det hela slutade med att en papperstidning helt enkelt gav upp och köpte konceptet samt bad honom bli chefredaktör och ansvarig utgivare för rubbet.

Tyckte det var kul med papper i några år tills någon förståndig visade senaste laptopen från Dell. På klingande dalmål förklarar han att framtiden är nätet medan övriga skakar på huvudet och påtalar att framtiden redan är här - gubbe!

För att vara en gammal man så hänger han med hyfsat både efter lederna och utanför. Nåja, ända tills det blir för högt och brant. Höjdrädd lägger han fast tungan mot styret och ankrar fast. Förmodligen med en kamera i högsta hugg. Förutom den eviga viljan att göra Europas bästa skotertidning är foto en stor drivkraft!
Ingemar Forsell Arvidsjaur
Redaktör till 100% med fokus på tester i alla dess former. Skotertokig före detta crossryttare med förflutet på både crossbanorna och i endurospåren. Med stabil viktkurva och i sina bästa år lever han under mottot: "The older I get, the faster I was!" Åtta säsonger (1991-1998) på crossbanorna resulterade i ett antal pallplatser och tre nionde placeringar i SM i dåtidens tuffaste klass (sett till antalet deltagare…) sport 500/600. Sista riktiga tävlingen var SM- finalen 1998 (nia givetvis), varefter han trött och less beslutade sig för ett litet uppehåll, som faktiskt håller i sig till dags dato...

Har väl så sakteliga lämnat "förnekelsefasen" bakom sig och insett att comebacken aldrig kommer att bli av! Lämnade för några år sedan Umeå och snöfattiga kusten bakom sig och huserar numer i Arvidsjaur. Livskvalitet, långa vintrar och närheten till fjällen var avgörande punkter när detta beslut togs.

Förvandlingen från raceputte till freerider är nu komplett, i dag är det långa maskiner med högkammat som gäller efter några år i crossover-facket. Tar några år att mogna och den blir ju aldrig för lång som flickan sa!


Redaktionsmedarbetare
André Jonsson Boden/Klimpfjäll
Klimpfjäll-son som lever i exil i Boden. Är grabben som under säsongen 2012/2013 tog sig an den utmanande och roliga uppgiften att sköta vårt största projekt hittils. "Projekt 2013". André byggde ihop en supergrym lössnömaskin som dessutom verkligen fått känna färg i verkligheten. Vi vet att han kommer att fortsätta utveckla maskinen under nuvarande säsong och han kommer göra mycket mer än det på Sledtrax kan vi lova!

Han har tidigare provat på lite backtävlingar, holeshot samt några skotercross tävlingar. Men de fyra senaste säsongerna har han i princip bara kört lössnöåkning vilket han tycker är grymt kul samt lärorikt eftersom man lär sig att köra mer och mer tekniskt. Så fort tillfälle ges åker han "hem" till fjälls och tillbringar helgerna med ett gäng likasinnade polare, där letar de åt de djupaste ravinerna och den mest utmanande terrängen. Oftast hinner han inte avverka mer än 3-6 mil på en riktig lössnödag så snitthastigheten är inte så hög men "smiles per miles" mätaren är nästan alltid i topp säger han.
Andreas Renberg Arvidsjaur
Jag började min skoterkarriär i tidig ålder på kusinens kitty cat hemma hos mormor. Där fyra mil utanför Arvidsjaur väcktes ett stort intresse för skoterkörning till liv. När kitty caten blev för liten väntade i mormors garage en kort ET300 på att få bekänna färg.

När modifieringar av skotrar stått på agendan så har lillebror fått stå till tjänst vare sig han velat eller inte, alltid till min belåtenhet i alla fall. Jag har kört både korta och långa skotrar och några crossover, men de senaste åren snöat in på långa skotrar totalt. Precis som taget ur vilken annan friåkares memoarer som helst - friheten att vika av leden och inte sitta klappfast fem meter utanför bara för att det snöat lite, he ä friiiiihet dä!
Björn Larsson Falun
Från Gästrikland kommer Björn som är en 25-årig motortok och som åkt skoter så länge han minns. Motorer är ett generellt intresse, han och hans bror har en Opel Astra ihop som de åker med på bana under sommaren via Opel Sport Club. På vinter är det skoter som gäller och han friåker gärna uppe vid stugan som ligger i Ljungdalen. Med fem minuter från trädgränsen känns det naturligt med en sån inställning.

Björn har åkt skoter så länge han kan minnas, Sitt första skoterminne kom när han fick prova morfars gamla Ockelbo på Viksjön i Ljungdalen. Han hade full gas runt sjön och styrde, burkade så mycket det gick! Styrningen var obefintlig, tur att sjön var bred. När han kom tillbaks frågade morfar om han skulle bli speedwayförare! Efter att ha dokumenterat alla skoterresor bland annat på facebook så känner han att det är dags att ta steget ut till en bredare publik. Vi får se vad Björn hittar på förutom att dra ihop lite sköna äventyrsartiklar.
Lars Persson Ljusdal
Uppfödd och uppgödd i de djupa Hälsingeskogarna tränar Lars bodypump samt bygger eller snickrar ständigt på sin kåk. En träningsnarkoman som nog har Sledtrax bästa kondition. Skönt är ju detta för naturligtvis är det Lars som får bära skoter medan redaktionsgubbsen storögt tittar på.

Utöver allt detta så ryms ett jättestort motorhjärta. Har en Calibra som går som kulor och krut tack vare många års tweakande med både kompressor och turbo. Kan man ha både och? Fråga Lars! Lekplats är Tänndalen med omnejd och naturligtvis även hälsingeskogarna med jämna mellanrum.
Mattias Sandberg Stockholm
Senaste tillskottet i redaktionen har vi grabben med Härjedalsblod och tillika så den enda från huvudstaden, han har mycket att bevisa för oss uppe i norr vilket han gett sig tusan på. Mattias fick sin första aha upplevelse för 25 år sen då han hoppade på sin morfars Lynx GL 250.

Har under de fyra senaste vintrarna utvecklat ett enormt intresse för friåkningen, farit kors och tvärs genom vårt avlånga land då tillfälle getts, allt för att uppleva den kuperade terrängen, de djupaste ravinerna och det fjäderlätta pudret, detta tillsammans med mina likasinnade vänner. Varför friåkningen ligger mig så varmt om hjärtat är för att man utvecklas hela tiden, blir aldrig fullärd och får uppleva platser och vyer få skådat.

Mattias ska denna säsong leva sin dröm på andra sidan atlanten i Revelstoke BC. Därifrån kommer han dela med sig av sina erfarenheter och åkning i form av puderstinna backcountry artiklar. Med friåkning på schemat 5-6 dagar i veckan kan vi med säkerhet säga att både Mattias och ni har en mycket spännande vinter framför er.

SÄSONGEN 16/17 ÄNTLIGEN HÄR! Äntligen har tiden kommit då dagarna blir kortare, luften...

BILLIGARE FÖRSÄKRING FÖR SKOTERÅKARE MED RYGGSKYDD Att ha ryggskydd eller skyddsväst vid skoterkörning är...

POLARIS 800 SKS 155" - THE GAME CHANGER Swisch, pang, bom. Så hade ytterligare en vinter passerat! Vi hade ett...

MOUNTAIN 150 2017 - HÅRDARE FIGHT OM PUDRET ÄN NÅGONSIN Här är maskinerna som skall besegra de orörda branterna och...

LYNX BOONDOCKER DS4100 800R - VÄRLDENS LÄNGSTA FINNE SUMMERAS! Då var det alltså dags, att summera vinterns äventyr med Lynx längsta...

MOUNTAIN (120) - LÖSSNÖPRESTANDA SOM UTMANAR STORASYSKONEN PÅ ALLVAR Minstingarna i mountainsegmentet har genom åren vuxit på sig, både på...

YAMAHAS CROSSOVERTOURING VIPER STX DX TACKAR FÖR DEN GÅNGNA VINTERN Vi summerar långtestet av Yamahas multiverktyg på snöskotersidan,...

SKI-DOO SUMMIT X T3 800R E-TEC 154 - LÅNGTESTSÄSONGEN 2016 SUMMERAS Förra hösten väntade vi med spänning på Ski-doos senast Summit 154" skulle...

MOUNTAIN (150) DET BLIR INTE MER LÖSSNÖ ÄN SÅ HÄR! 160 TUM OCH LÄNGRE Lång, längre, längst! Här är klassen med det brutalaste marknaden har att...

FYRTAKTSCROSSOVERS - HÖGKLASSIG UNDERHÅLLNING MED BÅDE MUSKLER OCH HJÄRNA En crossoverskoter har egentligen en närmast omöjlig arbetsbeskrivning....



Hittade en gammal goding i gömmorna.. Får väl nöja sig med att kolla gamla Gopro-klipp om man blir skoterlös i vinter! ?? #Yamaha #nytroturbo #mcxpress #sledtrax #gördalen

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

<

Sledtrax Test Thermotic
ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Sommar
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo