Arctic Cat
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
12 dec  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR

Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter inför 2014 och här finner vi också en riktig rökare. Som en direkt följd av det fördjupade samarbetet med Arctic Cat återuppstår Yamaha Viper, en maskin med vassa gaddar. En kombination av modern chassieteknik från Arctic Cat och en potent trecylindrig fyrtaktare från Yamaha ger verkligen mersmak!

Yamaha SR Viper XTX 2014

Den nya Vipern kommer ut i fyra modeller med tre olika mattlängder i USA, 129”, 137” och 141”. Till Sverige kommer man att ta in XTX-modellen med 141" matta vilket passar bra med försäljningstrenden de senaste åren.

Viper-serien är det första resultatet i det banbrytande samarbetet mellan Arctic Cat och Yamaha som är det första i sitt slag i den moderna skoterbranschen. Inom bilindustrin ser vi prov på många liknande samarbeten och det är bara logiskt att det nu även händer bland snöskotertillverkarna.

För kompletta specifikationer på alla nya modeller gå in på yamaha-motor.se

Självklart kommer vi på Sledtrax att rapportera våra första intryck om dessa nya maskiner redan i vår efter att vi varit till USA på Snowshoot. Håll utkik!


Tummen upp Gilla(27) Kommentarer Kommentera(27) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2013-09-12
Av Ducatista:
Hoppas nu bara att Skramlaha inte vill sätta igång något fjunning litet korvmojsprojekt med att utveckla en 2taktsspis. Det är liksom..passe för långe sen. Kanske på någon skruvdragare i enduro bana, men inte bland moderna högprestanda maskiner. Ingen korvmoj fr Skramlaha tack !
2013-09-12
Av Ducatista:
Yamaha gör rätt intetsägande hojar, men kvalitetsmässigt ligger de nog i topp. Bygga fina skotrar kan de dock. Man kan det man gör helt enkelt. Att deras motorer håller högsta klass är ingen överaskning. Klarar man att bygga en Rhetta så fixar man att bygga en skoter som är egentligen en mycket enklare konstruktion. För mig blir det en Viper när jag tröttnat på min Apex...Som någon skrev ...med skoter är det jävligt viktigt att komma hem utan att bogseras...
2013-04-12
Av Heavy:
Fin den dära vipern, finare blir det när marklund är klar med turbon till den, dom har ju haft skotern inne på mcx snart i två veckor ;). givetvis kommer det vara yamaha kvalitet på skotern efter som arctic cat har fått hårda krav på sig, nu när dom ska bygga maskiner åt yamaha.

sen det här med att vissa tycker att yamaha gör tunga maskiner då säger jag skit ner er. börja med att lära er hantera en först. sen sitter det mycket i variatorerna eller som man kan säga moment omvandlarna, får du till dom så står det nog någon tjurig pojken och stor lipar bredvid sin aluminium folie bit.
2013-04-02
Av Yamalaris:
Rykten gör gällande att även Polaris gillar Yamahas motorer. Deras kommande fyrtaktare sägs även de bli ett samarbete med Yamaha. Kanske gamla nyheter för många, men ändock.
2013-03-15
Av Pelle:
Känns som det är ett gäng i sandlådan när man läser era kommentarer. Är inte bunden till något särskilt märke och tycker det är bra med nytänkande inom skoterindustrin. Kör den maskin ni vill och låt andra göra detsamma.
2013-03-14
Av Ubbe:
Viktigast är ju att alltid komma hem utan att bli bogserad...Men gillar man att skruva och va i garaget istället för att åka skoter så köp något annat än Yamaha...
2013-03-12
Av Byberget:
Svar till Apex (uppenbarligen märkesfundamentalist):
Vem gav den hemläxan? Du får däremot en hemläxa att lära utantill: "Yamaha är tunga, långsamma och är en bra ersättning för gymbesöken". Läs gärna Bästa LedSkoter- testet i senaste Snowrider så förstår du vad jag menar.
Visst är Yamahas maskiner välbyggda men det är en klen tröst då man genomsvettig kämpar för att få loss sitt kvalitetsbygge ur djupsnön efter att ha blivit rejält frånåkt.
Snön är Yamahaskotrarnas värsta fiende.
2013-02-26
Av Limknekten:
Som ej märkesberoende hoppas jag att alla tillverkare släpper prestige och tar fram bra,hållbara maskiner, så att vi alla som gillar sleds slipper krångel och ej färdigutvecklade maskiner, sen vad det står på den är mindre viktigt för mig iallafall...fast står det P... gör det ju inget:-)
2013-02-26
Av King bongo:
Nu kan ni yamalovers köpa en m800+yamahadekaler och äntligen få en riktig skotermotor. ;)
2013-02-25
Av Bunken:
Ni som åker Yamaha. Grattis! Nu hoppas jag att Yamaha kan bygga en 2-takts motor som är lika bra som Suzukis i utbyte!
2013-02-24
Av Snozki:
Såklart detta blir bra, Arctic har bra chassin och Yamaha motortekniken..
2013-02-24
Av Apex:
Tråkigt att Byberget inte gör hemläxan. Nytromotorn är nästan 20 kilo lättare än Arctics 4-Taktsmotor. Apex motorn är 4 kilo lättare än Arctics 1000 cc 2 Taktsmotor. Yamahas viktproblem är inte motorerna utan att dom vägrar bygga nått som inte håller. Nytro RTX väger på kilot lika som Rushen. Det skiljer ca 20 kilo mellan Lynx och Ski-Doo och skillnaden är förstärkningar, ett Ski-Doo chassi är lika stabilt som en bit ugnsfolie, men dom är lätta.
Vikt och hanterbarhet är inte samma sak men en Ski-Doo är naturligtvis lättare att lyfta loss än en Apex. Vipern kommer hålla Yamaha kvalité och pålitlighet annars släpper dom den inte. Den har iofs bara testkörts sen 2009 och Yamaha brukar testköra 7 år innan dom släpper en modell.
Det är mer Yamaha i Vipern än man tror och framför allt i dom delar där kvalité är viktigt för hållbarhet. Yamaha skulle aldrig äventyra sitt varumärke. Tror detta blir riktigt bra för detta chassi är riktigt bra.
2013-02-23
Av Byberget:
Med Yamahas blytunga motorer lär AC:s maskiner bli smygfeta innekatter.
2013-02-21
Av 100% yamma:
Tror en x-ride med skinz framvagn inte är så mycket sämre maskin ,framför allt 100% kvalite
2013-02-21
Av Aha!:
Mycket trevligt tycker jag som varken är märkeslåst eller intresserad av att kasta skit på vissa märken. Detta kan bli ett riktigt fint lyft för både Yamma och AC. Ska bli väldigt intressant att se AC 2014 lineup. :)
2013-02-21
Av Stefan:
Äntligen en Yamaha med taskig passform,finish och kvalitet.;)
2013-02-21
Av Micke P:
Äntligen en bra nyhet! Otroligt fin design på både röd och blå färg. Tydligen skall det bli en riktig Roadshow från Yamaha i år så skall bli kul att se dem i verkligheten.
2013-02-21
Av suregom:
jo, åker dock ski-doo.
2013-02-21
Av mr shogun:
Ser helt rätt ut och med den elaka Nytro-motorn i sig kommer det bli super! Längtar.. :)
Suregom längre ner är ju för rolig... "Inavlad katt tur man kör BRP?! Det är ju just vad LYNX(Lo-katt) är ju med skidoo...)
Hur som helst så är det klockrent tänkt av tillverkarna att hjälpas åt för att vi skall få bättre produkter. Jämför med bilbranchen där alla hjälps åt med chassin, motorer m,m och där säljs det betydligt fler enheter än vad det görs med snöskotrar.
2013-02-21
Av Magnus S:
Riktigt grym maskin! Ser ju otroligt snygg ut. Kommer bli helt perfekt med Yamahas perfektionism blandat med Articcats nyskapande!
2013-02-20
Av Grön fasa:
Men än är väl inte Caten död och begraven, för den kommer väl någon ny 2T-rova också?
Jag hoppas på det i vart fall, annars får man byta sig en Polaris
2013-02-20
Av Willber:
kommer nog bli en grym skoter, smidigt chassi med bästa motoralternativet!
2013-02-20
Av Nisse:
Tragiskt att dom inte kan göra ett eget chassie. Men det är klart dom ville väl ha det bästa. Slänger dom i en YamaCat-motor i Catterna framöver får man börja köra Pooo. Även om det bär emot... En sorgens dag.
2013-02-20
Av true blue:
helgerån! kommer att ta tid att smälta detta..
2013-02-20
Av suregom:
vilken jävla pajasmaskin. Tur man åker Brp så man slipper ratta nån inavlad kattjävel
2013-02-20
Av morgan:
O va säger alla yamma haters hos Arctic om kommer att åka med yamma motorer nu?????
2013-02-20
Av Hibbert:
Vad säger alla Cat-haters som älskar Yamaha nu? ;)

LEDARE
SKOTERÅKARE - ETT TÅLIGT SLÄKTE SOM SNART ELKONVERTERAR!?
Utanför redaktionsfönstret faller löven för fullt och temperaturen kryper så sakteliga nedåt. Omisskännliga tecken på att en ny vinter är i antågande. Kan dock inte låta bli att fundera lite på hur den kommande vintern ska bli för oss alla skoteråkare. De senaste vintrarna här ute vid norrlandskusten har minst sagt frestat på tålamodet då de varit otroligt snöfattiga. Lösningen har blivit fler mil i bil än någonsin tidigare i jakt på det vita...
SENAST TESTADE
Crossover (150) -18

Nu börjar en mindre artikelserie om maskiner som verkligen platsar i landet mellanmjölk. För några år sedan hade de varit långa, men nu...

SNOW MOTO RACING FREEDOM - SKOTERSPEL FÖR HELA FAMILJEN!

Umeåbaserade spelföretaget Zordix har tagit fram ett skoterspel som passar hela familjen. Det har funnits ute till både PC och PS4 ett tag, och nu lagom till jul har man även släppt det till Nintendo Switch. Sledtrax har passat på att ta ett nappatag med spelet på PS4 för att bättra på försäsongsträningen så här inför julen.


Tummen upp 1 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

SKOTRARNA SOM KAN GÖRA ALLT - POLARIS 800 SWITCHBACK ASSAULT 144!

Nu börjar en mindre artikelserie om maskiner som verkligen platsar i landet mellanmjölk. För några år sedan hade de varit långa, men nu platsar de inte in under kategorin lång eller kort, även om de kanske är mot det kortare hållet med tanke på dagens trender. Vi vill presentera Polaris 800 Switchback Assault 144", Ski-Doo Renegade Backcountry X 850 E-TEC 146", Lynx Xtrim RE 850 E-TEC och Yamaha Sidewinder X-TX SE 141". En brokig skara, alla med sina speciella kvaliteter!


Tummen upp 7 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

KARATEBIET - TRANSPLANTATIONEN!

Tidig lördagsmorgon och julstämningen börjar så sakteliga infinna sig. Alla sova, släckta äro ljusen... Förutom i ett visst garage, för här råder febril aktivitet sen någon timme tillbaka. Nu är det äntligen dags att genomföra hjärttransplantationen i projekt karatebiet. En Rotax 600 HO E-TEC ska räddas från sin misshandlade omgivning i den kraschade Summiten och komma på plats i RS:en.


Tummen upp 18 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

FEM HALVLÅNGA MASKINER MED HÅRDROCKSGENER 2018 DEL 6 - UPPGÖRELSEN, VEM ÄR BÄST?

Genom denna artikelserie har vi gått igenom lite egenskaper på ett nytt gäng stenhårda skotrar, och nu kvarstår det bara en viktig fråga. Vem är bäst? Konkurrensen är hård och det är inte det lättaste att plocka ut en vinnare här, men häng med så får du se...


Tummen upp 34 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

FEM HALVLÅNGA MASKINER MED HÅRDROCKSGENER 2018 DEL 5 - ARCTIC CAT HIGH COUNTRY 8000 153 LTD ES

Arctic Cat har vässat sina klor ordentligt till 2018 och har ett starkare modellprogram än någonsin. En helt ny 800 C-TEC2 motor, nya plastkåpor med en mer slimmad design och LED strålkastare har lyft Catterna till nya höjder. Räcker det för att nå toppen bland dessa fem kombattanter i denna artikelserie? Det ska vi ta reda på här och nu.


Tummen upp 10 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

<

SledtraxTV - Review Arctic Cat Hardcore EVO

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 4 - AVGÖRANDET Ni har sett kombattanterna. Lederna och banorna är preparerade, markerna...

KING OF THE HILL 2018 KUNGEN KORAS! 2018. Massor med nyheter från några tillverkare medan andra kör vidare med...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 - LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 3 - LYNX COMMANDER TOURATECH, TITELFÖRSVARAREN Efter några vintrar helt utan konkurrens börjar det till 2018 års säsong...


SledtraxTV - It´s a lifestyle
SledtraxTV premiärtur ? #zbrozracing #tobeouterwear #avalanchesafety #cfr #arcticfxgraphics #exitshocks #arsfx #sledtrax #sledtraxtv #arcticcat #skidoo #lynx #polaris #yamaha #sledstore

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Camp Gauto

Experience Arjeplog

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo