Polaris
Utgåva21 juni   
Sledtrax
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram bilder Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR

Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter inför 2014 och här finner vi också en riktig rökare. Som en direkt följd av det fördjupade samarbetet med Arctic Cat återuppstår Yamaha Viper, en maskin med vassa gaddar. En kombination av modern chassieteknik från Arctic Cat och en potent trecylindrig fyrtaktare från Yamaha ger verkligen mersmak!

Yamaha SR Viper XTX 2014

Den nya Vipern kommer ut i fyra modeller med tre olika mattlängder i USA, 129”, 137” och 141”. Till Sverige kommer man att ta in XTX-modellen med 141" matta vilket passar bra med försäljningstrenden de senaste åren.

Viper-serien är det första resultatet i det banbrytande samarbetet mellan Arctic Cat och Yamaha som är det första i sitt slag i den moderna skoterbranschen. Inom bilindustrin ser vi prov på många liknande samarbeten och det är bara logiskt att det nu även händer bland snöskotertillverkarna.

För kompletta specifikationer på alla nya modeller gå in på yamaha-motor.se

Självklart kommer vi på Sledtrax att rapportera våra första intryck om dessa nya maskiner redan i vår efter att vi varit till USA på Snowshoot. Håll utkik!


Tummen upp Gilla(28) Kommentarer Kommentera(27) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2013-09-12
Av Ducatista:
Hoppas nu bara att Skramlaha inte vill sätta igång något fjunning litet korvmojsprojekt med att utveckla en 2taktsspis. Det är liksom..passe för långe sen. Kanske på någon skruvdragare i enduro bana, men inte bland moderna högprestanda maskiner. Ingen korvmoj fr Skramlaha tack !
2013-09-12
Av Ducatista:
Yamaha gör rätt intetsägande hojar, men kvalitetsmässigt ligger de nog i topp. Bygga fina skotrar kan de dock. Man kan det man gör helt enkelt. Att deras motorer håller högsta klass är ingen överaskning. Klarar man att bygga en Rhetta så fixar man att bygga en skoter som är egentligen en mycket enklare konstruktion. För mig blir det en Viper när jag tröttnat på min Apex...Som någon skrev ...med skoter är det jävligt viktigt att komma hem utan att bogseras...
2013-04-12
Av Heavy:
Fin den dära vipern, finare blir det när marklund är klar med turbon till den, dom har ju haft skotern inne på mcx snart i två veckor ;). givetvis kommer det vara yamaha kvalitet på skotern efter som arctic cat har fått hårda krav på sig, nu när dom ska bygga maskiner åt yamaha.

sen det här med att vissa tycker att yamaha gör tunga maskiner då säger jag skit ner er. börja med att lära er hantera en först. sen sitter det mycket i variatorerna eller som man kan säga moment omvandlarna, får du till dom så står det nog någon tjurig pojken och stor lipar bredvid sin aluminium folie bit.
2013-04-02
Av Yamalaris:
Rykten gör gällande att även Polaris gillar Yamahas motorer. Deras kommande fyrtaktare sägs även de bli ett samarbete med Yamaha. Kanske gamla nyheter för många, men ändock.
2013-03-15
Av Pelle:
Känns som det är ett gäng i sandlådan när man läser era kommentarer. Är inte bunden till något särskilt märke och tycker det är bra med nytänkande inom skoterindustrin. Kör den maskin ni vill och låt andra göra detsamma.
2013-03-14
Av Ubbe:
Viktigast är ju att alltid komma hem utan att bli bogserad...Men gillar man att skruva och va i garaget istället för att åka skoter så köp något annat än Yamaha...
2013-03-12
Av Byberget:
Svar till Apex (uppenbarligen märkesfundamentalist):
Vem gav den hemläxan? Du får däremot en hemläxa att lära utantill: "Yamaha är tunga, långsamma och är en bra ersättning för gymbesöken". Läs gärna Bästa LedSkoter- testet i senaste Snowrider så förstår du vad jag menar.
Visst är Yamahas maskiner välbyggda men det är en klen tröst då man genomsvettig kämpar för att få loss sitt kvalitetsbygge ur djupsnön efter att ha blivit rejält frånåkt.
Snön är Yamahaskotrarnas värsta fiende.
2013-02-26
Av Limknekten:
Som ej märkesberoende hoppas jag att alla tillverkare släpper prestige och tar fram bra,hållbara maskiner, så att vi alla som gillar sleds slipper krångel och ej färdigutvecklade maskiner, sen vad det står på den är mindre viktigt för mig iallafall...fast står det P... gör det ju inget:-)
2013-02-26
Av King bongo:
Nu kan ni yamalovers köpa en m800+yamahadekaler och äntligen få en riktig skotermotor. ;)
2013-02-25
Av Bunken:
Ni som åker Yamaha. Grattis! Nu hoppas jag att Yamaha kan bygga en 2-takts motor som är lika bra som Suzukis i utbyte!
2013-02-24
Av Snozki:
Såklart detta blir bra, Arctic har bra chassin och Yamaha motortekniken..
2013-02-24
Av Apex:
Tråkigt att Byberget inte gör hemläxan. Nytromotorn är nästan 20 kilo lättare än Arctics 4-Taktsmotor. Apex motorn är 4 kilo lättare än Arctics 1000 cc 2 Taktsmotor. Yamahas viktproblem är inte motorerna utan att dom vägrar bygga nått som inte håller. Nytro RTX väger på kilot lika som Rushen. Det skiljer ca 20 kilo mellan Lynx och Ski-Doo och skillnaden är förstärkningar, ett Ski-Doo chassi är lika stabilt som en bit ugnsfolie, men dom är lätta.
Vikt och hanterbarhet är inte samma sak men en Ski-Doo är naturligtvis lättare att lyfta loss än en Apex. Vipern kommer hålla Yamaha kvalité och pålitlighet annars släpper dom den inte. Den har iofs bara testkörts sen 2009 och Yamaha brukar testköra 7 år innan dom släpper en modell.
Det är mer Yamaha i Vipern än man tror och framför allt i dom delar där kvalité är viktigt för hållbarhet. Yamaha skulle aldrig äventyra sitt varumärke. Tror detta blir riktigt bra för detta chassi är riktigt bra.
2013-02-23
Av Byberget:
Med Yamahas blytunga motorer lär AC:s maskiner bli smygfeta innekatter.
2013-02-21
Av 100% yamma:
Tror en x-ride med skinz framvagn inte är så mycket sämre maskin ,framför allt 100% kvalite
2013-02-21
Av Aha!:
Mycket trevligt tycker jag som varken är märkeslåst eller intresserad av att kasta skit på vissa märken. Detta kan bli ett riktigt fint lyft för både Yamma och AC. Ska bli väldigt intressant att se AC 2014 lineup. :)
2013-02-21
Av Stefan:
Äntligen en Yamaha med taskig passform,finish och kvalitet.;)
2013-02-21
Av Micke P:
Äntligen en bra nyhet! Otroligt fin design på både röd och blå färg. Tydligen skall det bli en riktig Roadshow från Yamaha i år så skall bli kul att se dem i verkligheten.
2013-02-21
Av suregom:
jo, åker dock ski-doo.
2013-02-21
Av mr shogun:
Ser helt rätt ut och med den elaka Nytro-motorn i sig kommer det bli super! Längtar.. :)
Suregom längre ner är ju för rolig... "Inavlad katt tur man kör BRP?! Det är ju just vad LYNX(Lo-katt) är ju med skidoo...)
Hur som helst så är det klockrent tänkt av tillverkarna att hjälpas åt för att vi skall få bättre produkter. Jämför med bilbranchen där alla hjälps åt med chassin, motorer m,m och där säljs det betydligt fler enheter än vad det görs med snöskotrar.
2013-02-21
Av Magnus S:
Riktigt grym maskin! Ser ju otroligt snygg ut. Kommer bli helt perfekt med Yamahas perfektionism blandat med Articcats nyskapande!
2013-02-20
Av Grön fasa:
Men än är väl inte Caten död och begraven, för den kommer väl någon ny 2T-rova också?
Jag hoppas på det i vart fall, annars får man byta sig en Polaris
2013-02-20
Av Willber:
kommer nog bli en grym skoter, smidigt chassi med bästa motoralternativet!
2013-02-20
Av Nisse:
Tragiskt att dom inte kan göra ett eget chassie. Men det är klart dom ville väl ha det bästa. Slänger dom i en YamaCat-motor i Catterna framöver får man börja köra Pooo. Även om det bär emot... En sorgens dag.
2013-02-20
Av true blue:
helgerån! kommer att ta tid att smälta detta..
2013-02-20
Av suregom:
vilken jävla pajasmaskin. Tur man åker Brp så man slipper ratta nån inavlad kattjävel
2013-02-20
Av morgan:
O va säger alla yamma haters hos Arctic om kommer att åka med yamma motorer nu?????
2013-02-20
Av Hibbert:
Vad säger alla Cat-haters som älskar Yamaha nu? ;)

POLARIS 850 SKS 146 - VILD CROSSOVER FÖR PUDER

Polaris har massor av roliga nyheter inför 2019 och SKS 850 146" är definitivt en av dom. Med en längd som hamnar mitt i mellan långbandarna och de kortare sportmaskinerna, har man byggt en maskin som levererar massor av körglädje. Till nästa säsong har den dessutom fått en rejäl skjuts på motor sidan, som har mer effekt än någonsin på en Polaris. Här kommer sledtrax första intryck.


Tummen upp 17 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

SR VIPER X-TX LE 141 2019 - NÄR LAGOM ÄR BÄST

Yamaha gjorde år 2014 ett återinförande av modellen Viper, denna gång i ett nytt chassie och med en mycket kapabel 4-takts motor. Nu till 2019 har maskinen varit ute på marknaden ett tag och är väl avlusad. Yamaha kommer att behålla denna beprövade plattform på nya SR Viper X-TX LE 141". Detta är dels för att hålla ner priset, men även för att den bevisat sina styrkor.
Nyheter på maskinen från tidigare år är att X-TX:en blivit klart mer mountain inspirerad.


Tummen upp 10 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

ARCTIC CAT XF 8000 141" - ETT MÅNGSIDIGT RIVJÄRN

Mitt i hysterin kring de långa lössnömaskinerna, där det mäts vem som har högst kammar eller kanske vem som har smalast framvagn? Glöms det lätt bort att det finns de som suktar efter en
annan typ av körning. Ledåkning är ett exempel, eller varför inte en kombination av både och?  Arctic Cat XF 8000 är varken en renodlad lössnömaskin eller en ledmaskin. Här har vi en crossover som ger föraren adrenalin både på och vid sidan av leden.
Vi på Sledtrax fick möjligheten att se vad denna kisse gick för i West Yellowstone, och under årets Snowshoot hade vi snöförhållanden utöver de vanliga. Dessutom på leder som man tidigare enbart drömt om.


Tummen upp 15 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

SKI-DOO BACKCOUNTRY 850 X-RS - HETA RACEGENER KORSAT MED LÖSSNÖEGENSKAPER

Sverige är ett avlångt land där både säsong och snödjup varierar kraftigt.Allt fler väljer att specialisera med renodlade lössnömaskiner, och därmed låsa sig rätt rejält i körningen.Älskar man lössnö är det i regel lång matta, smal framvagn och höga kammar som gäller. Medans ledsmiskare gärna väljer korta maskiner, bred framvagn och inte allt för höga kammar. Sledtrax har provkört en korsning med rätt dna för att lira i båda facken. Följ med på en sväng!


Tummen upp 10 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

LYNX BOONDOCKER RE3900 - HÅRDASTE FINNEN AV DEM ALLA!?

En av Sledtrax favoriter för säsongen 2018 år har varit Lynx Boondocker DS 3900. Maskinen som tog oss på magasinet med storm får till 2019 ett syskon vars enda uppgift är att vara lite tuffare, lite hårdare och lite råare. Så hur är då detta finska monster att köra? Häng med, så ska jag ta er på en mahtava matka!


Tummen upp 16 Kommentarer 0 Kommentar(er) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

<

SledtraxTV - Yamaha Snoscoot VS Arctic Cat ZR200

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 4 - AVGÖRANDET Ni har sett kombattanterna. Lederna och banorna är preparerade, markerna...

LÖSSNÖTEST 2018 - VINTERKRIGETS SLUTLIGA UPPGÖRELSE! Fortfarande inget snack om saken, vilken skoterklass som är den hetaste....

KING OF THE HILL 2018 KUNGEN KORAS! 2018. Massor med nyheter från några tillverkare medan andra kör vidare med...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 - LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...


Madelene Avander ud83cuddf8ud83cuddeaArvidsjaur
??new generation of sledtrax?? I´m so glad That I get the honor to be a sledder and writer for europés Biggest snowmobile magazine, SLEDTRAX, and to get the opportunity to share my biggest passion with this amazing crew. You guys inspire Me so much and I´m really looking forward to what we together will achieve?? ????visit sledtrax.se to read about our first impressions of 2019 snowmobiles #sledtrax

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!
Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör:
André Jonsson
Ansvarig utgivare:
Mattias Sandberg
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo