Arctic Cat
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
12 dec  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             TRAX IMPRESSIONS 2012   
Yamaha FX Nytro X-Ride 153
2011-04-09
YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDETÅGET MED X-RIDE

Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en potent lössnömaskin av kortare slaget och utrusta den till tänderna med kralliga dämpare, styrhöjare och lite schysst grafik. Klura ut nåt riktigt häftigt namn och vips så är den där. Lössnöbus- och hoppi-långti-droppinen-utav-bara-helv… mästaren är född. Yamahas egen edition av en sån kallas helt enkelt X-Ride 153. Sledtrax har provkört alstret och visst finns det skön attityd, dessutom till rena vrakpriset.


Friåkning, surfa runt bland sköna kullar och i djupa dalar. Spränga små hängdrivor. Krångla sig uppför bland saxonbjörkarna medan motorn jobbar frenetiskt och mattan kämpar för att driva maskinen mot nästa etappmål 25 meter upp. Ett kast och du blir stående en timme med spaden och svetten sprutar. Det är livet! När man provat allt utom kanske backflip så återstår just sån körning. Att utmana naturens krafter helt enkelt. Eller så parkerar man på en orörd myr en eftermiddag och bara l-e-v-e-r!!


Med det i tanke har Yamaha tagit fram X-Ride 153".Vad är det för maskin man använt som grund? En Yamaha FX Nytro M-TX 153. Under plastkåporna hittar vi den pålitliga och vridstarka trecylindriga fyrtaktaren på drygt 1000 kubik. Den har f.ö. till kommande år utrustats med en kraftigare generator, från 460 till 515 watt, för att orka driva tum- och handvärmare samt annan extrautrustning utan problem.

Responsen när avtryckaren trycks in är linjärt skön. De 130+ kusar under huven får verkligen kämpa för att få full snurr på monstermattan med57 mm kammar! Men den gör det riktigt bra även om man förstås alltid tycks sakna effekt vid lössnöbus. Ni vet hur det är…


Drivhjul nu även med med yttre kuggar, typ non-slip.

En av de enklare sakerna att fixa för att få en skoter med rätt attityd i den här klassen är snygg grafik. Yamaha kör sin stil, sobert och ultrastilrent med mörkröda inlägg som andas jordens innandöme. Riktigt schysst är dekalsatsen som man satt på tunneln. Snacka om en ny skoter rent visuellt. Styrhöjaren tillhör det mer praktiska än det visuella. Den har stora likheter med ROX styrhöjare vilka vi vet fungerar väl. Två handtag och du justerar styret upp när du ståkör och ner när du ledpiskar.


Ledpiskar… Nja nån ledpiskare är inte X-Ride även om man rent motormässigt inte blir avhängd i första taget. Mattan trivs förstås bäst bredvid, om inte annat utifrån ren överlevnadsinstinkt för mattan själv. Nya drivhjul har man även utvecklat, Yamahas egen variant av Non-Slip, alltså med yttre kuggar som går in i mattahålen och greppar extra. Allt gjort i ett enda stycke. Nu ska inte mattan kugga över när avtryckaren fastnat mot styret.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Nya skidan som är ihålig innuti

Längst fram hittar vi också en nyhet, jätte-laggen ser nästan perversa ut om man har lite snuskig fantasi. En sak är dock säker, skidorna lyfter upp hela framänden riktigt effektivt. Dessutom är skidorna av ihålig sandwich-konstruktion som gör skidorna riktigt lätta, nästan ett kilo lättare faktiskt, och styva på samma gång. Skråegenskaperna når under vissa situationer kanske inte riktigt upp till samma rakbladskänsla som de gamla men man vinner ändå stort med den generella lyftfunktionen som man får. Om man hade fått lägga till en önskan så hade det varit att även X-Ride utrustats med servostyrning. Världens bästa uppfinning och Yamaha är ju det märke som faktiskt infört funktionen även på skotrar.


Så var det bara en pryl kvar för att fullborda för att X-Ride ska kvala in i bad-boy-kategorin. Dämpare och fjädrar av värstingklass. Yamaha gör det enkelt för sig och skrotar fjädrarna helt. Istället är den utrustad med FOX Float version 2 runt om. Bevisat effektiva som orkar stå emot det mesta.


Har man lyckats få ihop helheten? Jo det tycker jag nog är det enkla svaret, även om den kanske inte regerar Bad boy-klassen. Men ser man till helheten så är det ingen tvekan. Det är en ytterst välbyggd samt garanterat driftsäker fyrtaktsskoter som fått de rätta attributen och som dessutom säljs till ett riktigt vasst pris, 129 900 med smartchecken. Grattis folks!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

 Text:Mikael.Tarander@sledtrax.se
 Foto:Petter Fagerström
Tummen upp Gilla(43) Kommentarer Kommentera(5) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter

2013-01-08
Av Janne:
Kan ju hända att Jänkarna kör med dom gamla skidorna.. Tex den justerbara styrhöjaren är inte standard på dom amerikanska maskinerna.. Kommer dessutom separat till M-ride och X-ride. ÅF åker på monteringen.. (Vad jag hört av YC i Luleå)
2012-12-18
Av RL:
Roligt att det skrivs om den "nya" skidan i artiekln men på bilderna är det den gamla...
2011-12-03
Av Nisse:
Vi som har råd kör grönt! 163 hk och 210 kg. ;)
2011-10-31
Av Micke:
Köpt jag med !! Har inte råd att inte åka kvalite !!!
2011-04-11
Av Nils:
Mycket bra artikel! Som en kommentar till superpriset får man även med en GO-PRO HD Kamera(!), ryggsäck samt spade om man bokar före 30/6! Måste bara beställa.

<

SledtraxTV - Review Arctic Cat Hardcore EVO

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 4 - AVGÖRANDET Ni har sett kombattanterna. Lederna och banorna är preparerade, markerna...

KING OF THE HILL 2018 KUNGEN KORAS! 2018. Massor med nyheter från några tillverkare medan andra kör vidare med...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 - LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 3 - LYNX COMMANDER TOURATECH, TITELFÖRSVARAREN Efter några vintrar helt utan konkurrens börjar det till 2018 års säsong...


SledtraxTV - It´s a lifestyle
SledtraxTV premiärtur ? #zbrozracing #tobeouterwear #avalanchesafety #cfr #arcticfxgraphics #exitshocks #arsfx #sledtrax #sledtraxtv #arcticcat #skidoo #lynx #polaris #yamaha #sledstore

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Experience Arjeplog

Camp Gauto

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo