Arctic Cat
Utgåva23 jan.   
Sledtrax
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram bilder Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             SLEDTRAX TESTAR   
Ledlampa
2016-01-22
LEDX COBRA 6500 - LED LAMPAN SOM NÄSTAN FÅR SOLEN ATT BLEKNA

Tidigt på skotersäsongen är vi inte allt för bortskämda med dagsljus här i Norden. Oftast är det under dom mörkaste månaderna som vi har bästa pudersnön också. Vi har därför testat en av marknadens absolut starkaste hjälmlampor. Med hjälp av denna bör vi kunna njuta av skoteråkningen även på kvällstid.


Utbudet av LED lampor har nog aldrig varit så stort som nu, och från Kina kommer det massvis med billiga lampor. Men av erfarenhet vet man att dom också kan vara rackliga med korta batteritider, plastiga kablar och material som inte håller i vintermiljö. Man blir allt för ofta påmind om att man får vad man betalar för.

Känner man då att man inte är intresserad av opålitliga grejer, samt att man önskar sig bland det bästa lyset som finns på marknaden. Då kan vi gott meddela att killarna på LEDX har prylarna för dig.


LEDX är ett företag från Målsryd som ligger cirka en mil utanför Borås. Där har dom jobbat med att ta fram så bra pannlampor som möjligt. Användningsområdena är många. Bland annat orientering, enduro, cykling, jakt och självklart snöskoter för att nämna några. Dom har några olika typer av lampor i olika prisklasser fast med några gemensamma nämnare. Låg vikt, och så mycket ljus som möjligt med bra batteritider.


Vi har såklart valt att testa deras absoluta värsting LEDX Cobra 6500. Siffrorna i namnet står för hur många lumen lampan ger. Lampan väger tillsammans med elektronikboxen den sitter på 173g vilket är cirka 20g mer än en Gopro kamera. Den är med andra ord lika lätt som en hjälmkamera. Nu är ju detta utan batteri därför ökar vikten till 698g med batteriet inräknat. Batteriet har man istället i en innerficka eller i ryggsäcken där vikten känns som minst.
Men det går också koppla in lampan på elsystemet ifall man har likström i skotern alternativt batteri till en el start. LEDX säljer färdiga kablar som också har vurpkontakt som tillåter kabeln att åka isär om man skulle råka ramla av skotern.

Tyvärr har vi bara testat lampan med batteridrift, men å andra sidan räcker batteriet i två timmar på högsta effektläget. När vi körde hann vi passera två timmar utan att vi tappade styrka i lampan. Vi hade batteriet i jackans innerficka där det hålls varmt av kroppsvärmen för att batteriet skulle räcka länge.

LEDX Cobra levereras med 3 olika effektlägen: 6%, 40% och 100%. På 40% räcker ljuset i fem timmar och på 6% finns det ljus i hela 33 timmar.


Yamaha


Här kör vi med 6% effekt vilket räcker gott o väl till för att man ska kunna se vart man kör.


På 40% lyser lampan riktigt starkt och nu kan man utan problem åka på som vanligt med skotern. Redan i det här läget lyser det betydligt bättre än originalstrålkastarna.


Här ser vi solskensläget med 100%. Bilden gör inte lampan riktigt rättvisa heller då den lyser upp riktigt bra även i utkanterna som ser lite mörka ut på bilderna. I det här läget finns det ingen skoter med helljus som kommer i närheten, inte på bilar utan extraljus heller...

När batteriet är nästan slut från de högre effektlägena går lampan automatiskt ner på lägsta effekt som en sorts reservtank för att det ska finnas ljus att ta sig hem med. Lampan lyser då i ytterligare 1 timma med 6% effekt.

När vi testade lampan trodde man nästan att den var på full effekt redan vid 40%, och det är inga som helst problem att köra skoter mad lampan på det läget. Kan vara nått att tänka på om man vill ha lång batteritid. Det lyser förmodligen bättre än dom billigare lamporna i alla fall.




Batteriet med lättkopplade kontakter


Lampfästet


Det finns en rad olika fästen för denna lampa och för att montera den på en hjälm medföljer det kraftiga kardborreband som är självhäftande. Sedan trycker man helt enkelt bara fast kardborren där man önskar att montera lampan, och under våra tester satt den fast riktigt bra. En annan fördel vi tror kan vara bra är att lampan bör lossna från hjälmen om man kör in i en gren eller liknande.




Vid möte på kvällstid bör man kanske gå ner på ett lägre effektläge...

Ljusbilden på denna lampa är också något utöver det vanliga, och LEDX har valt att montera hela åtta stycken LED dioder. Det som gör den lite unik är att dioderna har olika ljusbilder för att sprida ljuset så bra som möjligt. Dioderna är fördelade med en bred rektangulär, en mjuk rund, en supervidvinkel och fem stycken spot dioder. Vissa lampor lyser väldigt starkt i en ganska koncentrerad ljusbild medan Cobra lampan har en riktigt bred ljusbild.

Det är riktigt skönt när man kör eftersom man även ser mer i periferin, som man annars bara gör när man är ute i dagsljus. Man får mer koll på omgivningen och ser träden runt om en också.


För att sammanfatta LEDX Cobra 6500 kan vi konstatera att det är en lampa med lite högre prisklass. Det är också en lampa där det står klart att man verkligen får vad man betalar för.

En lampa under 200gram som lyser som xenon-konverterade extraljus på en bil är inte något man ser varje dag. Och här har tillverkaren verkligen lagt fokus på ljusbilden för att den ska vara så bred och användbar som möjligt. Fortfarande lyser den riktigt riktigt långt.

Pannlampan levereras i en praktisk tygväska tillsammans med instruktionsböcker och alla nödvändiga tillbehör.

Cirka pris: 6795:-

För att hitta återförsäljare gå in på www.LEDX.se 

Text: Andre.Jonsson@sledtrax.se
Foto: Andre.Jonsson@sledtrax.se
Foto: LEDX
Tummen upp Gilla(18) Kommentarer Kommentera(0) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Yamaha

Camp Gauto

Experience Arjeplog

All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo