Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
12 dec  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             REPORTAGE   
2016-03-14
PERSONLIGA FAVORITER BLAND 2017 ÅRS MODELLER - DET HETASTE AV ALLA HETA!

Så är då årets stora pressvisningar avklarade, såväl Snowshoot i West Yellowstone där alla märken utom Lynx fanns representerade samt BRP:s egen visning i Hemavan där vi fick chansen att bekanta oss med såväl Lynx som Ski-Doo under nordiska förhållanden. Självklart har Sledtrax haft reportrar på plats vid båda dessa event som har klämt, känt och framförallt testat alla skotrar för att kunna rapportera vad som är årets alla höjdpunkter. Allt har gått bra, och vi kan konstatera att det finns mycket nytt att glädja sig åt inför modellår 2017. Vi gav alla utsända ett extra uppdrag i samband med visningarna, nämligen att lista de personliga favoriterna från den visning de besökte. Läs mer här!


På plats på årets Snowshoot i West Yellowstone. Maskinerna står uppradade och väntar...

André


Snowshoot är ett unikt tillfälle där vi får möjlighet att testa nästa års maskiner från respektive leverantör. I år var jag med i West Yellowstone där alla märken förutom Lynx fanns representerade. Trenderna är utan tvekan att "alla" ska åka långa maskiner med höga kammar numera. Därför är det extra kul när vi på snowshooten får chansen att köra alla olika typer av maskiner. Faktiskt hittar man riktigt roliga maskiner i varje kategori, och här kommer tre favoriter från mig.

1. Ski-Doo Summit X 850 E-TEC


Trots att Arctic Cat har uppgraderat sin HardCore till i år och att Polaris Pro RMK varit bland det hetaste i pudret är det en som sticker ut lite extra i år och det är Ski-Doo Summit X 850 E-TEC. Både motor och chassi är nytt. Ski-Doo har varit duktiga med att påpeka vilket bra gassvar den nya motorn har, och jag kom att tänka på detta under ett ledparti som var som en tvättbräda. Vid varje knöl trycktes gashandtaget ofrivilligt in en aning, varpå motorn svarade direkt varje gång. Helt klart imponerande och balansen i maskinen skvallrar om att det här kan vara något riktigt riktigt bra.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

2. Polaris 800 Switchback Assault ES 2.0


I crossover segmentet kände jag att en maskin stack ut lite extra och det var Switchbacken som begåvats med ett nytt Axys-chassie till nästa år. Skön körställning, moderna fotsteg och stötdämpare som är både bekväma samtidigt som dom tål en hel del stryk. Balansen känns fin och den går bra både på och utanför leden. Helt klart en väldigt spännande maskin som känns helrätt för våra nordiska förhållanden.

3. Arctic Cat ZR 9000 Thundercat


Thundercaten är tillbaka och det är med besked! Turbomatad fyrtaktare på 180hk ser till att maskinen rör på sig ordentligt. Förhållandena på lederna i Yellowstone var helt idealiska för denna maskin och det gick att åka riktigt fort med den. Trots en rätt tung motor är maskinen välbalanserad, lättstyrd och den upplevs därför inte speciellt tung. Fox QS3 stötdämparna gör känslan ännu mera premium och hela paketet känns riktigt fint.

Ante


Eftersom detta var min allra första pressvisning någonsin var det extra spännande att få åka med till Hemavan. Där bjöds det på testkörning av alla nyheter som Ski-Doo och Lynx har att erbjuda inför 2017. I dagarna två åkte vi runt och provade maskiner i så olika miljöer vi bara kunde hitta. Tyvärr bjöd inte kung Bore på så mycket lössnö som undertecknad hade hoppats på, men vad gör det? Solen sken i alla fall. Och här kommer mina tre favoriter.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

1. Ski-Doo Summit X 850 E-TEC


Ski-Doo Summit 2017 blir en helt ny Summit. Motorn har fått lite extra volym vilket helt klart känns. Smidig har blivit ännu smidigare och nu i ett nerbantat format. Senaste året känns det som att Summit blivit ikappkörd och frånåkt av en annan konkurrent, men nu vette katten om inte Ski-Doo med denna nya skapelse drar det längsta strået. Så Summit 850 är helt klart en favorit!

2. Lynx Xtrim RE 800R E-TEC


Känslan av att sätta sig på en Xtrim RE 800 är att man sitter på en Rave RE 800. Den är bara lite längre, en aning smalare framvagn och kammarna har vuxit sig stora. Detta är verkligen en ulv i fårakläder. När man klämmer in gasen mot styret så sliter mattan tag i marken och skidorna kastas rakt upp i vädret. Det går att hissa medarna mot himlen även fast man ligger och gasar en bit över lovlig hastighet. Så denna busmaskin var även den en av favoriterna.

3. Lynx Commander Grand Tourer 900 ACE


Helt klart en uppstickare. Lynx har länge sagt att någon Commander fyrtakt inte skulle bli av, men efter att man lyssnat på konsumenternas efterfrågan så var den äntligen här! 900 ACE-motorn är en riktigt trevlig rova, som inte gör så mycket väsen av sig fast pinnar på rätt bra iallafall. Kombinationen av touring, veddragare och servicemaskin i ett gör inte saken sämre. Kanske inte den häftigaste maskinen men på något vis var det en av favoriterna! Sa jag att den avsmalnade framvagnen gör susen för skogskörning?


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Björn


Vi börjar med förutsättningarna för undertecknad, alltså pressvisningen av BRP 2017 snöskotrar i Hemavan. Det innebär provkörning av Ski-Doo och Lynx modellprogram. Utifrån det har jag sållat ut tre favoriter som gjorde att mina smilband rörde extra mycket på sig bakom styret på dessa maskiner. Denna gång var föret inte direkt till lössnömaskinernas fördel utan det passade bättre med lite kortare maskiner. Undertecknad blev därför påmind igen att man kan ha skitkul på skotrar kortare än 154"!

1. Lynx X-trim RE 800R E-TEC


Vi börjar med Lynx hårda variant av crossover, X-trim RE 800R. En maskin som du inte gör bort dig med utanför leden men samtidigt hänger du med dina kompisar med sportmaskiner på led. Lynx dämpare klarar de flesta guppen du slänger åt den. Och en sak till, variatoruppsättning kändes riktigt bra på testmaskinen och att åka på rullen var inga problem, tvärtom! Så fort du tittade på gasen åkte skidorna upp i luften, sådär barnsligt roligt. Ett par timmar ägnades åt mestadels rulleåkning, så fort det var dags för att knäppa några kort åkte skidorna upp i luften. Efter cirka 25 vändor med skidres började nog fotograf Ingemar tycka det blev lite väl enformigt, inte jag och Lynxen dock. Som sagt barnsligt roligt! Med några vintrar bakom styret på längre lössnömonster så påminde X-trim mig om att man kan ha mycket roligt även på lite kortare skotrar när det börjar gå mot lite hårdare före senare på vintern.

2. Ski-Doo Summit X 850 E-TEC 154"


Självklart blir årets stora nyhet från BRP med på listan, en helt ny skoter med en ny och frän motor. Största anledningen till att den blir med var Aha-upplevelsen som blev när första branten utmanades. Ledtransporten dit ägnades åt ta in alla intryck, hur känns motorn, dämparna, körställning och så vidare. Men när vi hittade första branten med skapligt mjuk snö fick äntligen den visa vad den går för, och den levererade. Vilken balans, makalöst lätt att lägga på sidan. Det märktes direkt när det blev brantare och brantare att midjemåttet har minskat ordentligt. En fröjd att skråa! En klar favorit bland årets modeller i BRP:s lineup!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

3. Ski-Doo Renegade BC X 800R E-TEC


Sista favoriten är också en crossover som direkt på första myren fångade mitt intresse. Busade runt och gjorde det ena nerlägget efter det andra, en donut här och där. Väldigt lättkörd var första intrycket! Inga större problem heller att skråa, den lite smalare framvagnen gör susen och man har riktigt kul även i skogen. Lite lättare att kasta runt i terrängen än sin kusin X-trim RE och kanske lämpar sig mer för den som är lite mer åt friåkningshållet men ändå vill ha en vettig skoter efter led. På tal om led, den gör inte bort sig alls även om en t-motion boggi och den smalare framvagnen inte är rätt saker för jobbet. Det skvallrar om att den mer riktar sig åt körning utanför leden där den är riktigt busig!

Ingemar


Trots att det inte ens känns som att årets vinter har peakat ännu, har samtliga tillverkare redan lättat på sina skrynkliga lakan och presenterat nästa års nyheter. I vanlig ordning hade vi inom skotermedia ynnesten att få vara med på Snowshoot och lite andra event där maskinerna som fyller många nördars drömmar just nu visades upp. I år var dock inte allt riktigt sig likt, undertecknad var nämligen inte med på Snowshoot, för första gången på nio år. En märklig känsla då detta event genom åren kommit att bli en riktig vårvinter tradition för mig. Ska bli spännande att se resultatet som mina medarbetare åstadkommit med dessa förutsättningar. För hur det än är, så är jag ju bara så jäääkla snygg på bild...
Skämt å sido så har övriga gänget garanterat (som vanligt) fixat detta med bravur och jag lovar att ni läsare kommer att kunna njuta av mängder med fina bilder från West Yellowstone med omnejd.

Själv drog jag i stället till Hemavan för att åka 2017 års Ski-Doo och Lynx. Inte illa det heller, men följaktligen har jag svårt att enligt chefens order presentera tre personliga favoriter ur hela nästa vinters modellflora. Därför hänvisar jag till min trotsiga sida och nöjer mig med två favoriter och en liten fundering...

1. Ski-Doo Summit X 850 E-TEC


Jag har kört mycket skoter i mina dar och testat allehanda modeller och det ska mycket till för att jag ska bli imponerad av en snöskoter. Men den nya Summiten berörde mig verkligen ända in i hjärteroten! Denna tar skråkörningen till nya höjder och plötsligt känns allt möjligt. Nästan så att den upphäver naturlagarna. Allt pekar på att denna kommer att bli "King Of The Hill" 2017!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

2. Lynx Boondocker RE 3700 800R E-TEC


Den klart snabbaste lössnöskotern alla kategorier. Lössnömaskin eller crossover? Svårt att säga då den egentligen är en mountainsläde redo för crossbanorna. Går riktigt bra ute i snön och kör skiten ur många renodlade ledskotrar på vägen hem. Bakom styret på denna börjar mitt gamla crosshjärta bulta hårdare och tävlingsinstinkten vaknar som en björn när en klumpig skidåkare rasar in i idet den sover i. "Ride it like you´re angry!"

I övrigt händer det ju inte så värst mycket på nyhetsfronten vad gäller nya snöskotrar 2017. Men Yamahas nya Sidewinderprogram verkar ytterst intressant, med B-TX modellerna i spetsen. Inte M-TX undrar ni? Du är ju en inbiten lössnöåkare! Nä, personligen tror jag att chassiet den nya dundermotorn sitter i, mer kommer till sin rätt i en riktigt bra crossover. Morgondagens (2017) mountainslädar kräver och ger så mycket mer än bara hög effekt.
Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa... Men helt klart kommer det att finnas många spännande maskiner att välja mellan för alla hugade spekulanter. Med tanke på utbudet borde alla kunna hitta sin favorit 2017.

Johan


Redan när vi är på plats i West Yellowstone i USA tänkte jag tanken att det var länge sedan det var så många och roliga nyheter på ett och samma modellår. Att det dessutom kommer något nytt från i stort sett alla tillverkare är verkligen jättekul. För egen del tillhör jag den numera utdöende skaran snöskoteråkare som älskar ledåkning, helst på gropiga och kurviga leder. Trots att mycket av krutet självklart lagts vid det allt större mountainsegmentet fanns det verkliga glädjeämnen även bland den typ av skotrar som ligger mig varmast om hjärtat.

1. Ski-Doo MXZ X 850 E-TEC


Maken till buspiller får man leta länge efter. Känns liten, smidig och med en riktigt fin balans. En fjädring som sväljer det mesta du matar på den utan konstigheter, men utan att för den sakens skull kännas tråkig. Som förare får man precis lagom feedback för att alltid ha kontroll på färden. Lägg till detta en riktigt bra körställning för aktiv ledåkning där de nya fotholkarna med sina "fotpinnar" verkligen tar körningen till en ny nivå. Krydda sedan med en 850 E-TEC-motor som utklassar sin föregångare på alla tänkbara sätt. Kraften, men framförallt responsen från den här spisen gör leendet så brett att det hotar klyva skallen i två delar. Så mycket roligare än så här kan jag nog inte ha med kläderna på!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

2. Polaris 800 Switchback Assault ES 2.0


Att Polaris skulle låta Axys-plattformen sprida sig till Assault Switchback var en riktig lågoddsare inför årets Snowshoot. Därför blev man absolut inte överraskad när den så stod där framför en. En överraskning var dock vilken otrolig skillnad detta gjort för maskinen. Förra årets modell känns helt plötsligt som den kommer från strax före stenåldern i jämförelse. Jag brukar inte vara något större fan av lite längre crossovermaskiner då jag tycker att de gjort för stora avkall på ledegenskaperna och lika gärna kunde vara fullånga lössnömaskiner istället. I switchbackens fall stämmer dock detta inte alls. Man har lyckats otroligt bra och har skapat en riktigt bra crossover som är lika rolig på leden som bredvid. Detta kommer att bli en riktigt het utmanare om årets crossover 2017.

3. Yamaha Sidewinder X-TX LE 141


Att en liten fabriksmonterad "stressfläkt" kan göra såna underverk med en snöskoter kunde jag inte drömma om. Vi har vid flera tillfällen tidigare fått chansen att köra turboförsedda Yamaha-maskiner vid Snowshoot. Dessa har dock varit eftermarknadsprylar även om de monterats av Yamahas representanter. Det här är något helt annat. Hela paketet känns mer gediget och hör ihop på ett sätt som ger mersmak. När sedan tummen trycks in mot styret reser sig inte bara skidorna utan även nackhåren ställer sig på ända. I X-TX LE utförande av den nya Sidewindern får du en riktigt rolig och välbalanserad skoter med prestanda utöver det vanliga.

Lars


Inför årets Snowshoot i West Yellowstone, USA var vi alla lite osäkra på vilka nyheter som skulle komma. Märkligt tyst från Yamaha, lite spionbilder från Arctic Cat hade läckt ut. Aldrig hade vi gissat att det skulle komma en helt ny fyrtaktare med originalmonterad turbo i många modeller. Däremot gissade vi kanske att Polaris Axys-chassi skulle sprida ut sig och det var just vad som hände.

Efter att ha haft långtestare så långt ifrån varandra som ZR 6000 - en riktig ledmaskin och M 6000 enbart för lössnön så känner man sig lite kluven. Kanske det är ett mellanting som drar mest ändå? Det är svårt att få det bästa från två världar, men kompromisserna av idag är verkligen klockrena.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

1. Polaris 800 Switchback Assault ES 2.0


Föga överraskande kommer "växlatillbaka överfall" även den med Axys chassi 2017. Och det här är verkligen en fullträff, det busiga lynnet skiner igenom hela tiden. Från småhopp på leden till rullekörning strax bredvid och klättring med skråkörning uppför branterna, motorn svarar som vanligt klockrent och bara manar till galna upptåg. Lätt att köra, lätt att leva med. Kanske inte bäst på något, men bara så rolig.

2. Ski-Doo Summit X 850 E-TEC 154


På andra plats i den högst personliga listan kommer Ski-Doos nya lössnömaskin som överraskar totalt med att ha blivit ännu mer lättkörd ute i snön. Den lyder minsta vink, bättre än en dressyrhäst kanske man kan säga? Blinka med ena ögat så lägger du omkull den ute i pudret och den är svinlätt att ta upp igen, balansen är grym. Apropå grym, nya Rotax 850 matchar resten av skotern. Minsta rörelse med tummen gör att den svarar direkt, nästan löjligt pigg. Med den nya lättviktsljuddämparen så låter den också lite fräckare än gamla 800 E-TEC. Så nära en komplett lössnömaskin man kan komma idag?

3. Arctic Cat ZR 9000 Thundercat


Många här hemma i Sverige har totalt lagt ledåkningen åt sidan för att bara köra ute i det ospårade. Det är lite dumt, för hur hysteriskt roligt kan man inte ha med en 2017 Thundercat? Visst, Yamaha har en nästan likadan modell men denna kändes under provkörningen mycket lättare att köra, troligtvis på grund av boggigeometri. Den var betydligt lättare att styra bland annat, men öset i 180 hästarsmotorn är detsamma. Så otroligt kul det är att låta alla 180 springa fritt mellan kurvorna, faktum är att skotern går så fort att man lätt kör över sin förmåga. Men det var verkligen längesedan man satt och skrattade inuti hjälmen under en provkörning på skoterled, härligt Arctic Cat!


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

Micke


Uppdraget tre favoriter från årets Snowshoot i West Yellowstone, hmm. Skulle kunna ta nästan alla. Är rätt bred i åkandet och tycker all skoterkörning är kul på sitt sätt. Naturligtvis har även jag ett favoritsegment och det har jag haft i många år nu. Crossovers. Alltså de som lever i mitt i mellan. Runt 144-146 tum och bra dämpare lockar extra mycket fortfarande.Därför är det väl inte helt konstigt att favoriten blev just en sådan.

1. Polaris 800 Switchback Assault ES 2.0


Nya SWB med Axys-chassiet är precis så där som den gamla skulle ha varit från början. Bl.a. tänker jag på riktiga fotsteg och bra matta. Nu har man dessutom vässat konceptet med nya chassiet och en grym direktverkande motor under plasten. Det här kan liksom inte bli fel i min värld. Och verkligheten överträffade faktiskt förväntningarna till och med. Den stora funderingen var nya boggin som även den är en hybrid och inte en ren lössnöboggi. Oron fanns att det enbart blivit en ledracer men körningarna i USA gav inte alls det intrycket. Bättre på leden ja absolut, och spontant minst lika som förut bredvid i lössnön.För mig var Switchback Assaulten en skön och fräsch upplevelse.Därför seglar den rätt ohotad upp på förstaplatsen trots hårt motstånd, men för min körning och den natur jag mest vistas i så sitter den som handen i handsken.

2. Ski-Doo Summit X 850 E-TEC 154


Och hur hamnade en buss i den här ligan? Tja den är värd det. Kan avslöja att det är första Summiten någonsin som är körbar - för mig. Det har med åren blivit bättre och bättre men fortfarande har jag aldrig trivts med Summit-filosofin. Nya Summiten är nåt helt annat, den är grym. Så otroligt lättkörd, mjuk och följsam men inte svampig och lynnig. Är djupt imponerad av nya chassiet och hela uppsättningen. Allt lirar helt enkelt. Adderar man då nya 850-motorn som i sig är en fullträff utan överdrift så förstår ni kanske varför en långskånk ändå vunnit hjärtat. Nästan så jag är lite chockad själv. Hade jag haft lite mer lössnö, färre leder och högre berg runt om mig så hade nog Summit 154:an bytt plats.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar

3. Yamaha Sidewinder X-TX LE 141


Yes! Nu är Yamaha med i matchen igen och flyttar fram flaggan sisådär 300 yards. Det här var också en höjdarupplevelse, just den här modellen hade någon snäll Yamahatekniker lagt extra energi på att ställa in. Dämparna var perfekt mjuka men ändå höll de i, variatorn kanon och körställningen tilltalade verkligen. 57mm-mattan passade enligt mitt tycke perfekt. Och jag har som ni säkert fattar sparat det allra bästa till sist. Nya motorn som utrustats med en liten originalkringla som kallas turbo. Jodå, jag har kört en massa Yamaha-turbos genom åren och även kompressormatade varianter. Alla har varit eftermarknadskittade med allt vad det innebär. De fungerar, är ofta hysteriska men helheten har saknats. Nu kom Yamma med en egen lösning och de har gjort allt rätt enligt mitt tycke. En liten turbo ger kanske inte högsta toppeffekten men de 180-hästkrafter som nu finns fungerar typ 8000% bättre än alla häftiga 320-hästarsslädar. Okey, visst turbolagg finns även här men den är rapp och gasresponsen är riktigt riktigt bra för att vara en turbo. Tack Yamaha, ni har gjort en kanonmaskin!


Med detta avrundar vi kapitlet personliga favoriter MY -17. Vi kommer alldeles snart att dra igång våra berömda Trax Impressions där ni kan läsa om våra första intryck av ett helt gäng modeller från alla tillverkare, så stay tuned!

Text: Andre.Jonsson@sledtrax.se
Text: Andreas.Renberg@sledtrax.se
Text: Bjorn.Larsson@sledtrax.se
Text: Ingemar.Forsell@sledtrax.se
Text: Johan.Carlsson@sledtrax.se
Text: Lars.Persson@sledtrax.se
Text: Mikael.Tarander@sledtrax.se
Foto: Bjorn.Larsson@sledtrax.se
Foto: Ingemar.Forsell@sledtrax.se
Foto: Johan.Carlsson@sledtrax.se
Foto: Mikael.Tarander@sledtrax.se
Foto: Tillverkarna
Tummen upp Gilla(33) Kommentarer Kommentera(0) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Experience Arjeplog

Camp Gauto

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo