Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
12 dec  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             SLEDTRAX TESTAR   
Bad Ass Widetrack - 18
2017-10-19
BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 3 - LYNX COMMANDER TOURATECH, TITELFÖRSVARAREN

Efter några vintrar helt utan konkurrens börjar det till 2018 års säsong tighta till sig kring Lynx Commander 800R E-TEC. Två ilskna konkurrenter väntar på att hugga vid minsta misstag av besten från Rovaniemi. Därför skickar Lynx fram sin tuffaste gladiator till denna holmgång, Lynx Commander Touratech. En vildsint krigare utrustad med en rustning som är så mycket mer än bara en fräck munkorg.

Den alla vill utmana


Nu kan ni säkert gå fram till Commandern utan att riskera att bli bitna

Som klassledare får du finna dig i att alla vill besegra dig. Lynx Commander 800R E-TEC går in i sin fjärde säsong 2018 och den gör det alltjämt som titelförsvarare. Men nu står det två kaxiga utmanare bakom och flåsar den i nacken.

Att vara först ut är alltid spännande. Antingen blir det inte riktigt som man tänkt sig och vad som från början såg ut som en lysande idé, tynar bort och försvinner som en parantes i historien. Eller, så slår man omgivningen med häpnad och sätter en ny standard som alla sedan kommer att vilja slå. Hur det gick för Lynx Commander 800R E-TEC? Tja, ytterligare kommentarer är väl egentligen ganska överflödiga?

Försäljningsvolymerna ligger kanske inte på de nivåerna att alla skriker "braksuccé", men det faktum att andra tillverkare börjar bygga maskiner som konkurrerar och vill besegra, tyder på att man lyckats. Helt klart finns det behov av snöskotrar i denna kaliber och antalet köpare ökar från år till år.


Mot äventyret

Commander 800R E-TEC är egentligen resultatet av en sådan där vild brainstorming som utvecklingsavdelningarna emellanåt ägnar sig åt. Stunder då galna idéer föds. Idéer som ibland letar sig vidare från ritborden till prototyper och slutligen faktiskt går i produktion.

Lynx ingenjörer tänkte onekligen lite utanför boxen när de kom på att man kunde stoppa ner en högpotent Rotax 800R E-TEC i ett chassie för en bredbandare. Spetsa till det hela med racinginspirerade stötdämpare, högkamsmatta och slutligen krydda allt ihop med en elak mattsvart färg.

Än en gång hade Lynx en snöskoter som inte liknade något annat som konkurrenterna hade och åter igen satte man ner klackarna och befäste sin position i toppen av bredbandsvärlden. Förra gången var för länge, länge sedan när man presenterade sin Finlandia GLX. Världens första bredbandare med glidboggie. En maskin som faktiskt ligger till grunden för dagens trevliga bredbandare, oavsett fabrikat.

Fyller på med mer spetskompetens


Underhållande

För att lyfta den redan brutala Commander 800R E-TEC ytterligare inledde Lynx förra säsongen ett samarbete med den tyske tillverkaren av äventyrsutrustning för främst MC, Touratech. Dessa har under en lång rad år varit med och skördat många framgångar i ett av världens tuffaste MC race, klassiska Paris-Dakar.

En klockren samarbetspartner till Commandern med andra ord. Extrema äventyr som blir möjliga att genomföra tack vare hjälp av extrem utrustning. Och det kan man inte annat än hålla med om, hänger man på en Commander 800R E-TEC allt som finns tillgängligt från Touratech har man en av skotervärldens brutalaste skapelser, om inte rent av den brutalaste?

Utrustningslistan är diger och möjligheterna till olika kombinationer med tillbehör är många. Allt från rejäla skydd för maskinen, till kraftiga och genomtänkta lastmöjligheter.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Under denna bepansring döljer sig den (numer) smått klassiska Commander 800R E-TEC. Till 2018 i stort sett oförändrad mot 2017 års modell. Hjärtat är den kraftfulla 800R E-TEC motorn från Rotax och en 500 X 3923 mm matta med 44 mm kamhöjd, ser till att kraften hittar dit den ska. Ner i snön.

Fjädringen är så nära racing man kommer med en bredbandare. Rejäla KYB stötdämpare i framvagnen ser till att skidorna har kontakt med marken och lika påkostade pjäser i den ledade boggien säkerställer både komfort och kontroll för föraren.

När man dundrar fram efter skoterleden dras man med en märklig känsla av att vara ostoppbar. Ni kommer kanske ihåg den där svindlande, nästan euforiska känslan då man susade fram på moppen en sommarnatt under de ljuva tonåren. Samma känsla nu, fast förstärkt av konstgjort självförtroende i form av en uppkäftig skyddsbur över motorhuven. Kanske såhär det känns att köra stridsvagn? Vet inte, har aldrig provat, men kan tänka mig att det är så.


Fjädringen levererar en trygg och stabil färd. Tyngden och storleken i ekipaget bidrar garanterat också till känslan av stabilitet och oövervinnerlighet. På ettans växel är accelerationen hissnande, kort och intensiv. Maskinen är urstark med lägsta växeln ilagd och känslan av "att inget kan stoppa mig" blir än mer påtaglig.

Faktiskt börjar man så smått att fundera om man inte skulle prova dra upp ett träd med rötterna. Förlåt alla trädkramare, orena tankar, jag vet, men jag kan inte hjälpa det... Hursom känns det som att inget vore omöjligt för denna nordfinska best. Det som inte följer med när man krokar i bakom en Commander Touratech är antagligen ämnat att stå kvar...


Vandringsbjörk (Betula Promenadis)?

Nu kan man ju inte dra upp alla träd med rötterna, så vi får väl åka runt dem i stället. Ute i skogen visar Commandern upp ytterligare en trevlig sida och man manövrerar smidigt och enkelt mellan träden. Framkomligheten får högsta betyg och smidigheten förvånar en aning. Det är ju trots allt en bredbandare man sitter på!

Ett faktum som är lätt att glömma och vore det inte för att man får stå med benen lite bredare isär skulle det inte vara något man tänker på över huvudtaget. Det om något ett gott betyg till maskinen.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Skymningen faller och vi parkerar Commandern utmed de två övriga. Den känns ganska komplett och färdigutvecklad. Lämnar faktiskt inte så värst mycket övrigt att önska. Grym motor, imponerande framkomlighet ute i terrängen och hissnande prestanda vid ledkörning. Dragförmågan är hårresande och komforten övertygande. Men nu är det upp till bevis.

Nästa gång vi ses gäller det. Då ska titelförsvararen från Rovaniemi ta sig an två ytterst kompetenta utmanare. Kusinen från Kanada, Ski-doo Expedition Xtreme 800R E-TEC och den vilda ynglingen från Minnesota, Polaris 800 Titan XC 155. En episk batalj som kan sluta precis hur som helst. Ingen kommer att ge sig, men bara en kan vinna.

Vi närmar oss avgörandet. Vem kommer att erövra den åtråvärda titeln: 2018 Bad ass Widetrack #1? Ingen går säker, men ett är säkert, häng kvar så får ni svaret!

Text: Ingemar.Forsell@sledtrax.se
Foto: Ingemar.Forsell@sledtrax.se
Foto: Johan.Carlsson@sledtrax.se
Foto: Lynx
Tummen upp Gilla(15) Kommentarer Kommentera(0) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Camp Gauto

Experience Arjeplog

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo