Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
12 dec  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             LÅNGTEST   
Ski-Doo Freeride 154" 850 E-TEC
2017-12-02
SKI-DOO FREERIDE 154" 850 E-TEC - ANMÄLER SIG FÖR SÄSONGENS TJÄNSTGÖRING!

Vintern står alldeles för dörren och snöflingorna faller utanför, äntligen verkar minusgraderna hålla i sig och isen på sjön har lagt. Ett tydligt tecken på att säsongen närmar sig med stormsteg. Fortfarande har inte elden slocknat kring intresset för längre maskiner. Vi är inte ens nära att nå glöden, utan hettan kommer fortfarande från brasan. Direkt ut ur elden och in i hetvattnet kommer Ski-doo Freeride 154" 850 E-TEC 2018 ansluta sig till testflottan. Självklart har vi på Sledtrax tänkt ge den en ordentlig omgång och syna den i sömmarna under kommande vintern.


2018 blir första året för Freeride i G4 chassit. Ett naturligt steg i utvecklingen då Summiten och MXZ redan ifjol kom i det nya chassit och med den nya Rotax 850 E-TEC motorn. Freeride-modellerna har varit mäkta populära sen intåget 2011. Från att bara ha funnits tillgängliga i en längd vid första lansering har Freeride-serien vuxit massor på bredden för att 2018 expandera ytterligare.

137" längden är slopad i Sverige men finns kvar på andra sidan pölen. Sen har Ski-Doo valt att göra en Summitifiering av Freeriden och släppa den i längden 165" och 154". Självklart blir "vanliga" 154 kvar med 38 tums framvagn, breda fotsteg och traditionell elstart.


Under provkörningarna i West Yellowstone fastnade vi bland annat lite extra för just Freeride 154" med 36 tums framvagn, smala fotsteg och den evolutionerande "elstarten" SHOT.

Denna Freeride har alltså tagit ett kliv närmare Summiten, fast grundkonceptet är fortfarande att den ska pressas hårt även när snön blir hårdare. Det avslöjar bland annat de väl tilltagna dämparna och förstärkningar som sitter på ett par ställen.

Den ska helt enkelt förlänga säsongen en aning om man jämför den rakt av mot broder Summit.


Lite annorlunda mot tidigare vintrar kommer det allt bli för undertecknad.
De senaste fyra säsongerna har alltid en 163" lång maskin stått till förfogande. Nu är det inget bamsekliv ner till 154" men båda har sina för- och nackdelar.

Till våren ska den även få tjänstgöra som pulkdragare, förhoppningsvis blir det inga konstigheter på den fronten heller.


Dags att prova nåt som verkligen fungerar


Sen så kanske alla som varit in på något forum, snackat med någon Summit 850 ägare eller läst Andrés långtestrapporter om sin Ski-Doo Summit X 850 E-TEC vet att man under den gångna vintern haft lite strul med variatoruppsättningen. Vissa maskiner har fått utbytt setup för att lira bättre vid havsnivå, med blandade resultat. Till kommande säsong hoppas vi att problemet ska vara löst och variatorerna ska jobba i harmoni, och givetvis är det något vi kommer att rapportera om löpande under vintern.

Förväntningarna är höga, leverans av maskinen hägrar runt hörnet. När det sker kommer vi rapportera om allt som är värt att veta om Ski-Doo Freeride 154" 850 E-TEC så spänn fast säkerhetsbältena, starten är nära!

Text: Andreas.Renberg@sledtrax.se
Foto: Herman Dahlgren
Tummen upp Gilla(10) Kommentarer Kommentera(0) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Camp Gauto

Experience Arjeplog

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo