Arctic Cat
Utgåva23 jan.   
Sledtrax
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram bilder Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             LÅNGTEST   
Ski-Doo Freeride 154" 850 E-TEC
2018-01-05
SKI-DOO FREERIDE 154" 850 E-TEC - DET KANADENSISKA MULTIVERKTYGET ÄR UPPHÄMTAT OCH REDO FÖR LÅNGTEST!

Den kom i dag och monteras i morgon! De orden meddelades genom telefonen till mig ståendes på en ställning en torsdag eftermiddag med hammaren i handen. Detta gjorde panelspikandet ute i minus femton betydligt enklare. Freeriden skulle dyka upp någon gång mellan vecka 46 och 48, nu var det 48 och veckan innan hade snön kommit med en rejäl dump! Alla Snapchatbilder som man fått skickade till sig helgen innan gjorde inte längtan mindre precis, men nu var hon här!


Fredagen kom men som oftast när man väntar på att få hämta sin nya skoter så går tiden otroligt långsamt. Det slår aldrig fel och samma visa även den här gången.
Till sist tickade klockan över till 16.00 och nu var första mötet med Freeriden nära.

I rask takt hoppade jag in i bilen och styrde vidare mot Nya Maskin och Fritid i Arvidsjaur dit skotern anlänt. Väl där var det Ronny Lindqvist som mötte upp mig. Efter allmänt snack om Ski-doo 850 och en lättare genomgång så rullade man hem med ett leende på läpparna och en Freeride bak på släpvagnen.


Få maskinen att vinka med hjälp av tummen är problemfritt

Det första som testas på maskinen är givetvis SHOT-knappen. Freeriden behöver inte vara i gång många sekunder för att starten ska ladda, så man slipper dra i startsnöret.
Den totala vikten av starten ska vara ett kilo och det i sig är inte dåligt, men det fräna med det hela är när man trycker på knappen. Från ingenstans så går bara motorn.
Inget tugg på någon startkrans eller annat ljud, utan enbart att hipps vipps är den i gång.


Första fastkörningen hann vi med, om än en onödigt klumpig sådan...

Freeriden levereras med ett lägre styre än fjolårets maskin. Ingen hissnande skillnad utan en tum, alltså 2,54 centimeter lägre. Det kommer med största sannolikhet att bytas mot en aningen lägre styrhöjare då undertecknad inte växt något detta året heller, snarare tvärtom.

Sen får vi se vad som händer med maskinen om något mer kommer att förändras.




Skotern kom som sagt en fredag, så lördagen mötte André och en av hans polare upp för körning. Första korta repan är alltså redan genomförd. Freeriden känns både rapp och rolig att handskas med så vi ska nog allt komma överens i vinter. Mer om körintryck kommer i nästa artikel så håll utkik!

Text: Andreas.Renberg@sledtrax.se
Foto: Andre.Jonsson@sledtrax.se
Foto: Andreas.Renberg@sledtrax.se
Tummen upp Gilla(10) Kommentarer Kommentera(0) Tipsa en vän Dela på Facebook Dela på Twitter


ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Yamaha

Camp Gauto

Experience Arjeplog

All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo