Polaris
FOR SNOWMOBILE LOVERS
Utgåva
12 dec  
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
             LEDARE   
Ledare oktober 2017
2017-10-05
SKOTERÅKARE - ETT TÅLIGT SLÄKTE SOM SNART ELKONVERTERAR!?

Utanför redaktionsfönstret faller löven för fullt och temperaturen kryper så sakteliga nedåt. Omisskännliga tecken på att en ny vinter är i antågande. Kan dock inte låta bli att fundera lite på hur den kommande vintern ska bli för oss alla skoteråkare. De senaste vintrarna här ute vid norrlandskusten har minst sagt frestat på tålamodet då de varit otroligt snöfattiga. Lösningen har blivit fler mil i bil än någonsin tidigare i jakt på det vita guldet. En situation som garanterat fler känner igen sig i. Hur ser framtiden ut på skoterfronten, låt oss spåna iväg lite.


Trenden med allt mer friåkning bidrar såklart till att det måste finnas tillräckligt med snö för att kunna få ut maximalt av körningen, vilket i sig leder till än mer jakt på snö. Som tur var har snön funnits på sina ställen, men det har blivit en hel del bilkörning för många skoterentusiaster. Antingen till fjällstugor eller till hotell i fjällvärlden som specialiserat sig på just oss skoteråkare. Frågan är om detta är den nya verkligheten för oss skoteråkare, eller om det är en övergående situation. Utan att gå alltför djupt in i frågan om klimatförändringar kan man dock konstatera att det finns flera olika teorier om detta.

Om man ser till skoterförsäljningen så verkar dock den inte lida av de milda vintrarna, utan det säljs fortfarande många nya skotrar. En liten trendförändring har det dock varit på sina håll under den senaste säsongen och även i införsäljningen för kommande vinter. Tidigare år har det varit ett otroligt fokus på långa mountainmaskiner, och även om de utan tvekan håller greppet fortfarande har det på sina håll varit en liten nedgång. Detta till förmån för något kortare maskiner men som fortfarande fungerar bra i lössnö men som går att köra lite mer allround med. "Crossovers", eller "Deep Snow Sport" som vi på Sledtrax valt att kalla maskintypen är glödhett igen. Det avspeglas även på de nyheter som tillverkarna släpper inför den kommande säsongen. Kort busig lössnömaskin verkar kort och gott vara den nya innetrenden även hos tillverkarna.

Apropå nyheter så har vi ett par år väntat på "Elskotern". Diverse försök har gjorts och i USA kör man sedan flera år tillbaka regelrätta Elskoter-tävlingar med uthållighetsprov mm. Konstruktionerna är egna påhitt av studenter där man konverterat vanliga skotrar till eldrift. På samma tema var det en upphandling av det Kanadensiska försvaret för fem-sex år sedan där man eftersökte eldrift för att bl.a. få någon form av stealthförmåga. Hur utfallet blev är ännu så länge sekretessbelagt. På bilsidan rullar allt fler fordon på el, inom kort lanseras el-lastbilen, och ni har väl inte missat el-cyklar.

Vi på Sledtrax har varit övertygade i flera år att nu lanserar någon stor tillverkare en elskoter men än så länge håller man igen, problematiken kyla och vikt är troligen de två största parametrarna varför ingen kommit till skott. Får vi gissa på att det släpper inför 2019, kan vi få se första eldrivna utilityskotern, kanske ämnad för slalombackar etc!? Någon vill säkert vara först, för en sak är vi rätt säkra på. Elskotern kommer på bred front inom en tioårsperiod.

Utvecklingen inom området går i raketfart just nu. Fantasin kring vad det innebär är faktiskt riktigt spännande, oavsett vilken skotergren man tycker om. Rätt skön framtidskänsla faktiskt, men fram till dess att det är verklighet så får vi försöka klara oss med klumpiga ineffektiva motorer, tunga växellådor och skvalpande dyr bensin och bara ha jäkligt kul bakom styret. :-)


Johan Carlsson, Chefredaktör

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!

Experience Arjeplog

Camp Gauto

Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör: Johan Carlsson
Ansvarig utgivare: Mikael Tarander
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo