Polaris
Utgåva21 juni   
Sledtrax
Start Your Engines Snöskoterartiklar All världens snöskotrar presenteras Sledtrax TV-kanal Sledtrax Instagram bilder Annonsera i en modern skotertidning Redaktionen Om Sledtrax
Kontakt
Tips & frågor till Redaktionen: redaktionen@sledtrax.se
+46 (0)70 526 10 14

Sledtrax medarbetare når du genom att ange "förnamn.efternamn"@sledtrax.se

Redaktionen
Mattias Sandberg Östersund
Senaste tillskottet på redaktionen är också numera ansvarig utgivare för tidningen. Grabben har Härjedalsblod i sina ådror, och fick sin första aha upplevelse för en sisådär 25 år sedan på sin morfars Lynx Gl 250.

Mattias har under de fyra senaste vintrarna utvecklat ett enormt intresse för friåkningen, farit kors och tvärs genom vårt avlånga land då tillfälle getts, allt för att uppleva den kuperade terrängen, de djupaste ravinerna och det fjäderlätta pudret, detta tillsammans med sina likasinnade vänner. Varför friåkningen ligger mig så varmt om hjärtat är för att man utvecklas hela tiden, blir aldrig fullärd och får uppleva platser och vyer få skådat.

Mattias brinner för filmning och redigering av alla tokigheter Sledtrax gänget hittar på under säsongen. Något ni läsare även kommer kunna ta del av i Sledtrax episoder på youtube.
André Jonsson Boden/Klimpfjäll
Klimpfjäll-son som lever i exil i Boden. Är grabben som under säsongen 2012/2013 tog sig an den utmanande och roliga uppgiften att sköta vårt största projekt hittils. "Projekt 2013". André byggde ihop en supergrym lössnömaskin som dessutom verkligen fått känna färg i verkligheten. Nu har han gett sig in i ytterligare ett projekt som chefredaktör för detta gäng!

Han har tidigare provat på lite backtävlingar, holeshot samt några skotercross tävlingar. Men de fyra senaste säsongerna har han i princip bara kört lössnöåkning vilket han tycker är grymt kul samt lärorikt eftersom man lär sig att köra mer och mer tekniskt. Så fort tillfälle ges åker han "hem" till fjälls och tillbringar helgerna med ett gäng likasinnade polare, där letar de åt de djupaste ravinerna och den mest utmanande terrängen. Oftast hinner han inte avverka mer än 3-6 mil på en riktig lössnödag så snitthastigheten är inte så hög men "smiles per miles" mätaren är nästan alltid i topp säger han.
Andreas Renberg Arvidsjaur
Jag började min skoterkarriär i tidig ålder på kusinens kitty cat hemma hos mormor. Där fyra mil utanför Arvidsjaur väcktes ett stort intresse för skoterkörning till liv. När kitty caten blev för liten väntade i mormors garage en kort ET300 på att få bekänna färg.

När modifieringar av skotrar stått på agendan så har lillebror fått stå till tjänst vare sig han velat eller inte, alltid till min belåtenhet i alla fall. Jag har kört både korta och långa skotrar och några crossover, men de senaste åren snöat in på långa skotrar totalt. Precis som taget ur vilken annan friåkares memoarer som helst - friheten att vika av leden och inte sitta klappfast fem meter utanför bara för att det snöat lite, he ä friiiiihet dä!
Frilansare
Ingemar Forsell Arvidsjaur
Yngling i sina bästa år med fullständig och nästan sjuklig passion för snöskotrar och allt som kretsar runt dessa fantastiska maskiner. Före detta crossryttare med förflutet både på crossbanorna och i endurospåren. Efter åtta säsonger på tävlingsbanorna blev SM-finalen 1998 sista framträdandet, trött och less beslutade han sig för ett uppehåll. Ett uppehåll som faktiskt håller i sig till dags dato... Kan ibland få något drömmande i blicken när han tänker tillbaka på dessa år, har dock insett att comebacken aldrig kommer att bli av, utan konstaterar bara kort och gott: ”The older I get, the faster I was!”

Som en av våra första klimatflyktingar lämnade han för många år sedan slasket och plasket vid kusten och bestämde sig för att prova lyckan i snösäkra Arvidsjaur. Livskvalitet, långa vintrar och närheten till sitt alldeles egna paradis i Adolfström var avgörande faktorer när detta beslut togs.

Efter crosskarriären var det snabba ledmaskiner som var Ingemars grej, men med åren och visdomen (?) blev mattorna längre och kammarna högre. För närvarande finner han helst lyckan i någon fjällsluttning, gärna i luften efter ett schysst upphopp, men säger för den delen heller aldrig nej tack till lite gammaldags hederligt ledsmisk.

Åker i övrigt gärna allt med skidor fram, matta bak och motor under huven. Resan är målet och passionen ligger i själva skoteråkningen, då spelar det liksom mindre roll vad för typ av maskin man sitter på.
Johan Carlsson Umeå
Den enda i gänget som verkligen brinner för inspirerad ledåkning. Har i ett antal år hållit på med specialanpassade websidor för just snöskoter och även hunnit med att vara djupt insyltad i papperstidningsbranschen ett antal år. När det gäller skoterkörning så började det i 5 års ålder med en Kitty Cat som hann gå ett antal mil kring stugan i Tärnafjällen innan den en dag blev utbytt mot större och snabbare leksaker. Har ett förflutet inom långlopp/enduro och än i denna dag är det som sagt aktiv ledåkning som får hjärtat att klappa lite extra.

När de övriga drar iväg för att bestiga någon fjälltopp funderar han istället på om det finns någon slingrande och gropig led som går runt hela fjället. Att det blir 20 mil längre är inget hinder, snarare ett plus...
Mikael Tarander Borlänge
Startade förövrigt upp det som idag är Sledtrax redan år 1995 men då under varumärket Skoterleden.net, sedan blev det både digitalt och pappersmedia via en tidning som hette Snowmobile Scandinavia som sen såldes för att till sist landa i den rena digitala världen igen och då som Sledtrax.

Skoterleden.net var störst på sin tid, samma sak med papperstidningen Snowmobile och drygt ett år senare efter att Sledtrax startat upp var Sledtrax största europeiska snöskotermedia. Den inriktningen fortsätter. Idag är det dock ovanstående friska krafter som driver det hela. Micke hittar du möjligen bakom kameran eller på någon långtestsläde numera.

<

SledtraxTV - Yamaha Snoscoot VS Arctic Cat ZR200

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 4 - AVGÖRANDET Ni har sett kombattanterna. Lederna och banorna är preparerade, markerna...

LÖSSNÖTEST 2018 - VINTERKRIGETS SLUTLIGA UPPGÖRELSE! Fortfarande inget snack om saken, vilken skoterklass som är den hetaste....

KING OF THE HILL 2018 KUNGEN KORAS! 2018. Massor med nyheter från några tillverkare medan andra kör vidare med...

ORMENS ÅR 2017 SUMMERAS - YAMAHA SIDEWINDER B-TX SE 153 GÖR BOKSLUT När Yamaha Sidewinder B-TX SE 153 presenterades höjdes nog ett och annat...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 1 - POLARIS 800 TITAN XC 155, UTMANAREN Bredbandare. Hur kul kan det vara egentligen? Svaret är enkelt, hur kul...

SKI-DOO SUMMIT X 850 E-TEC 165 - LÅNGTESTET SUMMERAS Fjolårsvintern fick en seg start men ett långt avslut tack vare att...

POLARIS 800 PRO RMK 163" TD - KLIPPIGA BERGENS KONUNG SUMMERAS Sommaren är kort och vintern står äntligen för dörren, men innan vi vänder...

RACEMASKINER 2018 Som brukligt presenterades årets racingmaskiner från de 3 nordamerikanska...

SÄSONGEN 17/18 ÄNTLIGEN HÄR! Efter en deprimerande sommar är äntligen vintern och...

BAD ASS WIDETRACK 2018 DEL 2 - SKI-DOO EXPEDITION XTREME 800R E-TEC, UPPSTICKAREN Vi har kommit fram till andra delen av höstens bredaste jämförelse. Det...


Madelene Avander ud83cuddf8ud83cuddeaArvidsjaur
??new generation of sledtrax?? I´m so glad That I get the honor to be a sledder and writer for europés Biggest snowmobile magazine, SLEDTRAX, and to get the opportunity to share my biggest passion with this amazing crew. You guys inspire Me so much and I´m really looking forward to what we together will achieve?? ????visit sledtrax.se to read about our first impressions of 2019 snowmobiles #sledtrax

YAMAHA 2014 - VIPERN ÅTERKOMMER MED SLIPADE GADDAR Yamaha är först ut av tillverkarna med att meddela sina nyheter...

BOONDOCKER VISAR VÄGEN FÖR LYNX 2011 Ingenjörerna på Lynx ligger inte på latsidan. Istället hakar man på...

I GRÄNSLANDET REGERAR VÄRSTINGARNA - MEN VEM ÄR DEN VILDASTE & ELAKASTE?! Crossovers. I gränslandet finns inga lagar. Den som befinner sig där...

POLARIS MODELLPROGRAM 2013 - NÅGOT FÖR ALLA! 2013 kommer Polaris med ett modellprogram i Sverige som omfattar 23...

SLEDTRAX DYKER RÄTT IN I E-TEC MOTORN OCH AVSLÖJAR HUR DET FUNGERAR! Är Ski-Doos E-tec motorer den heliga graal som tvåtaktsvännerna väntat på...

2012 ÅRS STORA CROSSOVER- TEST - FEM NÖJESMASKINER SLÅSS OM MÄSTARTITELN Årets höjdpunkt alla kategorier är när vi får testa produktionsmaskiner på...

TEST - KUBIKSTINN MÄSTARMATCH I CROSSOVER. APEX XTX, F8 EXT, SWITCHBACK ASSAULT & X-TRIM BOONDOCKER Sceneriet var så nära perfekt det kan bli för ett riktigt dundertest här...

YAMAHA HAKAR PÅ FREERIDE-TÅGET MED X-RIDE 153 Den hetaste trenden inom snöskoter just nu är nog freeride-trenden. Ta en...

I SVETSLÅGANS SKEN- MÖT KILLEN SOM BYGGDE SIN EGEN SKOTER Skoteråkare. Detta gåtfulla folk som i mångt och mycket lever för och med...

TWILIGHT ZONE - 2012-ÅRS CROSSOVERS SAMLADE FÖR KRIG Gränslandet. Mitt i mellan är ju vår melodi. Att göra lite både och! Att...

ANNONSÖRER - ERBJUDANDE!
Polaris
All © Sledtrax
Eftertryck medges ej utan tillstånd!
Sledtrax är ett registrerat magasin/varumärke.
Sledtrax innehar utgivningbevis samt därtill kopplat mediaskydd.
Chefredaktör:
André Jonsson
Ansvarig utgivare:
Mattias Sandberg
Tips & Kontakt: redaktionen@sledtrax.se
Redaktionsinfo